خاک و کود

تفاوت کوکوپیت با پیت ماس چیست؟

در این مطلب از مجله کشاورزی به مساله تفاوت کوکوپیت با پیت ماس و روش های استفاده از آنها به صورت همزمان می پردازیم.

تفاوت کوکوپیت با پیت ماس چیست؟

کوکوپیت نوعی بستر کشت است که با استفاده از الیاف پوست و پوشش میوه نارگیل تهیه می‌شود. CocoPit معمولا به صورت فشرده به بازار عرضه می شود و مصرف کننده نهایی با افزودن آب به این الیاف فشرده آنها را برای استفاده آماده می کند. بعد از افزودن آب، هر ۱ کیلوگرم CocoPit فشرده می تواند به ۱۵ لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل شود.

یکی دیگر از تفاوت های کوکوپیت با پیت ماس نگهداری آب در آنها می باشد، CocoPit نسبت به پیت ماس آب بیشتری نگهداری می کند ولی پیت ماس از مواد آلی بر خوردار هست و یک ماده آلی است که از بقایای نوعی خزه های خاص که تقریبآ تجزیه شده اند، تهیه می گردد. این ماده شبیه اسفنج عمل کرده و آب را تا ۲۰ برابر وزن خود در خاک نگه میدارد، در نتیجه رطوبت خاک بالا رفته، باعث صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب و عدم شسته شدن مواد غذایی موجود در خاک شده و ضمن اصلاح خاک از سفت شدن و فشردگی آن جلوگیری نموده و در عین حال در مورد خاکهای سست بر عکس عمل کرده و آنها را فشرده و مناسب رشد گیاه در می آورد و درصد هوای لازم خاک را تامین می نماید لذا باعث طولانی تر شدن عمر گیاه و ازدیاد و مرغوب تر شدن محصول میگردد.

پیت ماس چیست ؟
پیت ماس چیست ؟

بهترین ترکیب خاک برای گلدان

پیت ماس + کوکوپیت + پرلیت
این ماده شبیه اسفنج عمل کرده و آب را تا ۲۰ برابر وزن خود در خاک نگه میدارد، در نتیجه رطوبت خاک بالا رفته، باعث صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب و عدم شسته شدن مواد غذایی موجود در خاک شده و ضمن اصلاح خاک از سفت شدن و فشردگی آن جلوگیری نموده و در عین حال در مورد خاکهای سست بر عکس عمل کرده و آنها را فشرده و مناسب رشد گیاه در می آورد و درصد هوای لازم خاک را تامین می نماید لذا باعث طولانی تر شدن عمر گیاه و ازدیاد و مرغوب تر شدن محصول میگردد

کاشت بذر در کوکوپیت و پیت ماس

در مورد کاشت بذر بهتره از مخلوط این دوتا به نسبت ۷۰درصد کوکوپیت و۳۰ درصد پیت ماس استفاده شود. در مورد گل رز و توت فرنگی هم صدق میکنه .

پیت ماس چیست ؟

در کتابهای قدیم به پیت «تورب» (به زبان فرانسه) میگفتند. همچنین «کمپوست» در واقع کلماتی هستند که امروز با کلمه انگلیسی «Peat» هموزن هستند.
در باتلاقها، آبگیرها و قسمتهایی از رودخانه‌ها که گل و لای انباشته میشود، گیاهان علفی رشد میکنند و در زمستان یخ میزنند و لاشه‌شان همانجا دفن میشود. در طی سالیان دراز این لاشه‌ها همراه با بقایای چوب درختان و مردار حیوانات و حشرات روی هم انباشته شده و پوسیده میشود. در چنین مناطقی به دلیل رطوبت بسیار بالا عمل تجزیه بسیار کند انجام میشود و محیط شرایط اسیدی دارد. این لایه‌ها سالها و دهه‌ها و شاید قرنها روی هم انباشه شده و ممکن است تا چندین متر ضخامت داشته‌باشند.

پیت ماس در ایران

خوشبختانه در ایران و در مناطق مختلفی به طور طبیعی پیت وجود دارد. ولی خوشبختانه (از آنجا که این میراث برای آیندگان حفظ میشود) یا متاسفانه (به دلایلی) هنوز مجوزهای لازم برای برداشت از منابع این مکانها صادر نمیشود و (بسیار متاسفیم که) به طور قاچاق این برداشتها انجام میشود. از جمله مکانهای معروف که پیت‌های بسیار غنی دارند دریاچه نئور اردبیل است. عمر پیت این دریاچه به چندین هزار سال میرسد ولی برداشت غیرمجاز و قاچاق به آن صدمات بسیار وارد میکند. دریاچه استیل در شهر آستارا نیز نمونه بهتری است که به دلیل خشک نشدن چندین ساله این آبگیر امکان برداشت پیت آن محدود است ولی هنگامی که دریاچه خشک میشود تلافی چندین سال خشک نشدن آن در می‌آید.

ولی مصرف گلخانه‌ها از طریق واردات پیت‌ماس از اروپا و آسیای جنوب شرقی تامین میشود. مارکهای مختلف پیت‌ماس در ایران وارد کنندگان رسمی دارند و از کشورهای مختلف مانند آلمان، هلند، استونی، ترکیه و … پیت‌ماس وارد کشورمان میشود که درجه‌بندیها و رنگ‌بندیها و مصارف مختلفی دارند و هنگام خرید باید به نوع پیت و مورد مصرف آن توجه شود.

از آنجا که برخی برداشتها از منابع پیت غیراصولی و مضر برای این مناطق (Peatlands) هست. برخی باغبانان استفاده از پیت را مجاز نمیدانند و سعی میکنند در کارهاشان از پیت‌های اینگونه استفاده نکنند.

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا