میوه های ریز

خواص و مضرات آلبالو و آلبالو خشکه

آلبالو خشکه در بارداری

مصرف آلبالو خشکه متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، در نتیجه انرژی بیشتری در بدن می‌سوزد. آلبالو خشکه خاصیت ملینی دارد. همچنین برای رفع حالت تهوع مناسب است. پس اگر از تهوع های متعدد در بارداری رنج می برید این میوه را مصرف کنید

طبع آلبالو

از نظر طبيعت وقتي كه ميوه ي خام است كمي سرد و خشك و قابض و همين كه نيم رس و سرخ و ترش شد ، بيش تر سرد و خشك ولي وقتي كه كاملا رسيد و آب دار و قرمز تيره يا سياه رنگ شد گرم و تر استدر مورد خواص آن معتقدند كه آلبالو عطش را تسكين مي دهد حدت و حرارت خون و صفرا و آشفتگي ، دل بهم خوردگي ، قي صفراوي و اسهال را تسكين مي دهد .

خواص و مضرات آلبالو و آلبالو خشکه

مقوي معده و كبد گرم است . قابض است و نيروي قابضه ي خشك آن بيشتر از تازه ي آن است . اگر مغز هسته ي آن كوبيده عصاره گرفته و با ۱ % وزن آن رازيانه بخورند . براي خرد كردن سنگ كليه مثانه و التيام قرحه هاي مجراي بول و سوزش مجراي بول نافع است . قاعده آور مي باشد دم كرده يا جوشانده ي دم آلبالو مدر است و بايد دم آلبالو را قبلا در آب سرد مدت ۱۵-۱۰ ساعت خيسانده و بعد جوشانده ي ۳۰ در هزار آن تهيه و پس از صاف كردن به عنوان مدر مصرف نمود . آلبالوخشکه، فعالیت آنزیم‌های دخیل در فرآیند التهاب و احساس درد را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه می‌توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست. روزهای گرم تابستان آغاز شده‌اند و میوه‌های متنوع این فصل زیبا، نیز هر روز بیشتر از روز قبل رخ می‌نمایند. یکی از میوه‌های خوش‌طعم این فصل که از آن محصولات متنوعی هم تهیه می‌شود، آلبالو می‌باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با خواص آلبالو به صورت تازه و به صورت خشک‌شده آشنا کنیم.

شربت آلبالو براي كاهش تب و براي ميتلايان به ناراحتي هاي كبدي و ورم هاي مزمن روده . معده و كليه تجويز مي شود .

تركيبات

از نظر تركيبات در آلبالو كه ترش است مقدار اسيد ها بيشتر و به خصوص داراي اسيد سيانيدريك HCN است .در هسته ي آلبايو مقدار HCN بيشتر و از نظر دارويي جانشين HCN مي باشد در برگ آلبالو مقداري پروسيك اسيد كه همان اسيد سيانيدريك است وجود دارد و لذا عرق برگ آلبالو از مسكن ها مي باشد در گونه ي محلب از نظر تركيبات : كوماين ، ساليسيليك اسيد و آميگدالين وجود دارد .

مشخصات

آلبالو درختي است كوچك يا درخچه اي است كه برگ هاي آن سبز و كوچكتر از برگ هاي گيلاس و گل هاي آن سفيد مي باشد . ميوه ي آن كوچكتر از گيلاس به رنگ قهوه اي تيره يا سياه ف ترش ، كمي تلخ و آب دار است . هسته ي آن تخم مرغي مي باشد .
نام علمي : Cerasus vulgaris mill از خانواده ي Rosaceae گونه ديگر آن آلبالوي تلخ نام دارد كه به زبان انگليسي Rock cherry گفته مي شود و از خانواده ي Rosaceae مي باشد .

کاشت البالو

آلبالو به سه روش کاشت بذر، پاجوش و پیوند قابل ازدیاد است. آلبالوهای معمولی بیشتر بصورت پاجوش ازدیاد می گردد. ولی ارقام جدید آلبالو از قبیل آلبالو گیسی و آلبالو مجارستان (سیکانی مجی- اردی جوبیلیوم و بوترمو) با پیوند روی پایه آلبالو تلخ ازدیاد می یابد و پیوند شکمی(T) در آلبالو معمول می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا