مطالب عمومی

درباره قارچ ها

قارچ ها

Les champignons

قارچها رده دوم تالوفیت ها را تشکیل داده و از جلبک ها به علت نداشتن کلروفیل متمایز می شوند و چون نمی توانند مواد مورد احتیاج خود را بسازند اجبارا گاهی به صورت ساپروفیت روی مواد آلی یا موجودات مرده زندگی کرده ( زندگی ساپروفیتی) ، گاهی از مواد غذائی که موجود زنده برای خود تهیه می نماید استفاده می نمایند (زندگی پارازیتی) و بالاخره گاهی به صورت همزیستی با گیاهان دیگر بخصوص جلبک ها زندگی می کنند (گلسنگها).زندگی ساپروفیتی یا انگلی گاهی برای قارچ ها اجباری و گاهی اختیاری است یعنی یک قارچ ممکنست انگل اجباری ، ساپروفیت اجباری و یا بسته بامکانات گاهی انگل و گاهی ساپروفیت یعنی انگل اختیاری با ساپروفیت اختیاری باشد .

ساختمان – دستگاه رویشی قارچ ها که به نام میسلیوم (Mycelium) خوانده می شود از رشته های منشعبی به نام هيف (Hyphe) ساخته شده و ممکنست دارای جدار سلولزی یا کیتینی باشد. ( کیتین ماده ایست که قسمت های سخت بدن حشرات را پوشانده است). در برخی از قارچها سلولها هریک برای خود جدار جداگانه ای دارند ( بازیديوميستها ، آسكوميستها) در برخی دیگر هیف لوله ای شکل بوده و بین سلولها حد فاصلی دیده نمی شود (سینومیستها) و بالاخره برخی دیگر بصورت هسته هائی در مایع ژلاتینی شناورند (میکسومیستها). کلمه میست (Mycete) كه در هر سه این انواع مشترك می باشد لغتی است یونانی و به معنی قارچ است.

تقسیم بندی – قارچ ها را به دو شاخه فرعی قارچ های لعابی شکل یا  Myxomycetes (myxo

یعنی لعاب و کلمه ایست یونانی) و قارچهای حقیقی یا Eumyectes تقسیم می کنند (Eu کلمه ایست یونانی و به معنی حقیقی است)

قارچ های حقیقی یا اومیستها را به چهار رده تقسیم می کنند :

1- فیکومیستها یا سیف ومیستها Phyco mycetes- Syphomycetes (فيکو کلمه ای است یونانی و به معنی جلبک است بنابراین این قارچ ها را قارچ های شبیه جلبک نیز نامند) سلول های این قارچها جدار مشخصی نداشته و لوله ای شکل است و به همین دلیل سینومیست یا قارچهای لوله ای نامیده می شود .

2- آسکومیست ها – سلولهای رشته این قارچ دارای جدار بوده و تولید مثل آنها بوسیله آسک انجام می گیرد .

3- بازیدیومیستها – این قارچها نیز سلولهایشان دارای جدار مشخص بوده و تولید مثل آنها بوسیله بازید انجام می گیرد.

4- قارچ های ناقص که جزوهیچکدام از این قارچها نبوده و تولید مثل جنسی در آنها شناخته نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا