مطالب عمومی

شاخه ريسه داران

شاخه ريسه داران

Les Thallophytes

این گیاهان چون از توده هائی بنام ریسه یا تال Thalle ساخته شده اند به این نام خوانده می شوند برخی از آنها دارای کلروفیل بوده و برخی فاقد آن می باشند.

تالوفیت ها را بسه رده قسمت می کنند :

١- جلبکها Les algues

2- قارچها Les champignons

3- گلسنگها  Les lichens

١- جلبكها  Les algues

جلبکها از لحاظ ساختمان و طرز زندگی با هم اختلاف زیادی داند. برخی در آب شیرین ، آب شور و برخی روی تخته سنگها ، تنه درخت ها رشد و نمو کرده و در هر حال برای رویش احتیاج به رطوبت کافی دارند.برخی از جلبکها در آب گرم و برخی در آب سرد وحتی روی برف رشد می نمایند . این گیاهان بعلت داشتن کلروفیل از گاز کربنیک هوا استفاده کرده و مواد مورد احتیاج خود را تهیه می نمایند بنابراین موجوداتی اتوتروف (Autotrophe) هستند گاهی اوقات برخی از آنها علاوه بر کلروفیل رنگدانه های اضافی دیگری هم دارند که از لحاظ طیف جذب با کلروفیل متفاوت بوده و بهمین علت قادرند از نوری که برای کلروفیل قابل استفاده نیست استفاده کرده و آنرا به انرژی شیمیائی تبدیل نمایند مثلا فيکواریترین یا رنگدانه موجود در جلبکهای قرمز در عمق دریاها که مناسب برای فعالیت کلروفیل نیست زندگی گیاه را اداره کرده و جانشین کلروفیل می شود .جلبکها ممکن است از یک سلول به تنهائی ساخته شده (Protococcus) یا آنکه سلولها دنبال هم قرار گرفته (Oedogonium) و یا اینکه دارای انشعاباتی باشند. در برخی از جلبکها جدار یاخته ها ضخیم شده و یا از سیلیس پوشیده می شود مانند دیاتومه ها و بالاخره برخی از جلبکها به شكل اوراق ساده و یا دندانه داری (Fucus) می باشند .از لحاظ شکل ظاهری گاهی جلبکها به گیاهان عالی شباهت پیدا می کنند ولی این شباهت ظاهری است و امتحان میکروسکپی یکنواخت بودن ساختمان آن را مشخص میکنه.

 تولید مثل جلبکها – تولید مثل جلبك ها بطرق مختلف انجام گرفته و بطور کلی به دو نوع جنسی وغیر جنسی عملی می شود :

1- تولید مثل غیر جنسی – در این طریقه کاهش کروموزومی انجام نگرفته و بر سه نوع است.

الف – تکه تکه شدن تالHormogonie  یا Fragmentation du thalle بعضی از جلبک های سبز و آبی به این طریق ازدياد حاصل می کنند در این روش ریسه به قطعاتی تقسیم می شود که هریک از این قطعات پس از آزاد شدن و قرار گرفتن در محل مناسب جلبکی شبیه به اولی ایجاد می کنند این روش تولید مثل مخصوص جلبکهای پست بوده و بی شباهت به ازدیاد گیاهان عالی بوسیله قلمه نیست.

ب – تولید اسپر یا هاگ- در تولید هاگی برخی از سلولها خواص مخصوصی پیدا کرده و قادر به ایجاد گیاه جدیدی می شوند. برحسب طريقه تولید دو نوع اسپر مشخص می گردد .

Hypnos ) – Hypnospore بمعنی خواب ) در بسیاری از جلبک های سبز مواد داخلی برخی سلول های ریسه در وسط متراکم شده و اطراف آن به وسیله دو غشاء که خارجی آن ضخیم تر و کلفت تر است احاطه می شود و بهمین علت مدتها می تواند شرایط نامساعد خارجی را تحمل کند در صورت مساعد شدن محيط غشاء خارجی پاره شده و پس از جوانه زدن گیاه جدیدی ایجاد می شود مثلا جلبك معروف به نوستک (Nostoc) از یک رشته یاخته هائی ساخته شده که در مایع غليظ و ژلاتینی شناورند برخی از این سلولها کروی شکل و فاقد هسته بوده و علمشان زیاد مشخص نیست این سلولها هتروسیست (Heterocyste) نامیده می شود .موقعی که شرایط خارجی مساعد باشد یاخته های این گیاه با جوانه زدن توليد مثل می کنند ولی وقتی که شرایط خارجی نامساعد شد بعضی از یاخته ها متورم شده و پروتوپلاسم آنها مملو از دانه های نشاسته و چربی می گردد و در عین حال جدار این سلولها دو قسمت می شود طبقه خارجی آن ضخیم و محکم و طبقه داخلی آن نازك وسلولزی باقی می ماند سپس تمام یا خته های کوچک از بین رفته وفقط یاخته های با جدار ضخیم باقی می ماند این یاخته ها هاگ يا اسپر نامیده می شود . وقتی شرایط خارجی مساعد باشد پروتوپلاسم این یاخته ها متورم شده و غشاء خارجی را پاره می کند سپس از غشاء داخلی که نازك است دنباله کوچکی بیرون آمده و یک رشته جلبک شبیه به جلبک مادر بوجود می آید.

زوئوسپر (Zoospore) – تعدادی از جلبک های سبز و قهوه ای به این طریق ازدياد حاصل می کنند . تولید زوئوسپر مخصوص گیاهان آبزی است و هاگ های ایجاد شده دارای وسیله حرکت یا فلاژل (Flagelle)  یا تاژك هستند.سلولهائی که زوئوسپر ایجاد می کند با سلولهای دیگر تفاوتی ندارد. محتویات این سلولها در وسط جمع شده سپس دو یا چند سلول برهنه ایجاد می کند .سلول اولیه که اکنون بصورت مخرنی از سلولهای برهنه یا زوئوسپر در آمده است زوئوسپورانژ (zoosporange) نامیده می شود سلول های ایجاد شده دارای مژه های باریک و یا تارک های متحرکی بوده و به کمک آنها در آب تغییر مکان می دهد و بهمین علت آنها را زوئوسپور می نامند تعداد و محل خارج شدن این تاژک ها در هاگ های مختلف متفاوت است برخی فقط دارای یک تارك هستند مانند Myxomycetes برخی دو تاژك دارند مثل پروتوکوکوس (Protococcus) که این دو تاژك ممکن است انتهائی یا جانبی باشند عده ای دارای تاجی از مژه هستند Oedogonium و بالاخره در برخی دیگر از جلبکها مانند وشريا (Vaucheria) تمامی اطراف هاگی از مژه احاطه شده است.این زوئوسپرها در آب بطرف نور شناکرده (دارای فوتوتروپیسم مثبت هستند) و پس از پیدا کردن محل مناسب به آن چسبیده تارك خود را از دست می دهد و گیاه جدیدی می سازد .

ج – پروپاگول (Propagule)- در برخی از جلبکهای قهوه ای بعضی از سلولهای سطحی گیاه شروع به تقسیم کرده و مجموعه ای از سلولها را بوجود می آورد که پروپاگول نامیده می شود . پروپاگول از غشاء ضخیمی پوشیده شده ، در موقع خشکی این غشاء پاره شده و هاگها آزاد می شود در صورتی که هاگی در محیط مناسب قرار گیرد گیاه جدیدی ایجاد می کند.

2- تولید مثل جنسی – در این تولید مثل دو سلول تناسلی نر و ماده پس از لقاح سلول تخم را به وجود می آورند. تعداد کروموزم سلولهای جنسی نصف گیاه اصلی بوده بنابراین هاپلوئيد است. در برخی گیاهان پست که سلولهای رویشی آنها N کروموزم دارد سلولهای تناسلی بدون کاهش کروموزومی و مستقیما از گیاه اصلی به وجود آمده و پس از لقاح سلول تخمی که دارای 2N کروموزم است ایجاد می کند . این سلول بلافاصله پس از تشکیل یا در موقع رویش کاهش کروموزمی حاصل کرده و سلولهای N کروموزمی ایجاد می کند.

از آنچه گفته شد چنین نتیجه می شود که گیاهان در دوره زندگی خود گاهی دارای کروموزوم و گاهی دارای 2N کروموزوم هستند مرحله ایکه گیاه دارای 2N کروموزوم است مرحله اسپروفیتی (سلولها دیپلوئید هستند) و مرحله ای که گیاه دارای N کروموزوم است مرحله گامتوفیتی (سلولها هاپلوئید هستند) نامیده می شود .در گیاهان پست که سلولهای جنسی مستقیم و بدون کاهش کروموزمی ایجاد می شوند سلول تخم تنها مرحله اسپوروفيتی آنها را تشکیل می دهد.تولید مثل جنسی بر حسب شکل سلولهای تناسلی و عمل آنها بدو طريق انجام می گیرد :

1- وقتی که دو سلول تناسلی از لحاظ شکل با هم مشابه باشد به طوریکه نتوان آنها را از هم مشخص ساخت .

این طربقه تولید مثل Isogamie و سلولهای تناسلی هریک Isogamette و سلول تخم ایجاد شده Zygospore  نامیده می شود .

2- وقتی که سلولهای تناسلی از لحاط شکل با هم مختلف بوده و تشخیص آنها از یکدیگر بسادگی انجام گیرد.

این طريقه تولید مثل Heterogamie و سلول تخم ایجاد شده Oospore نامیده می شود.

1) ایزوگامی – در این طريقه گامتها مشابه است اگر هردو باخته بطرف هم حرکت کنند ایزوگامي کامل (Isogamie parfaite ) است مثل آلگ مزوکارپ دراین جلبک دو رشته مجاور دو زبانه تولید می کنند که بهم متصل شده و محتویات دوسلول بطرف هم حرکت کرده و سلول تخم در وسط دو رشته ایجاد می شود.گاهی اوقات دو سلول تناسلی در آب شنا کرده و بالاخره با هم یکی می شوند مثل Ulothrix اگر دو یاخته تناسلی از لحاظ شکل مشابه باشند ولی یکی بطرف دیگری حرکت کند تولید مثل ایزوگامي غير كامل (Isogamie imparfaite) نامیده می شود مثل جلبک اسپیروژیر که دراین حالت سلول تخم در داخل یکی از سلول ها تشکیل می شود گاهی اوقات دو سلول تناسلی هردو متحرك بوده و در آب شنا می کنند ولی پس از مدتی یکی از سلولها بی حرکت شده و سلول های دیگر متحرك باقی مانده و آنرا احاطه می کنند و بالاخره یکی از آنها داخل سلول اولی شده و سلول تخم ايجاد می شود مثل جلبک Ectocarpus .

۲) هترو گامی(Heterogamie) یا Anisogamie – درا ین طريقه تولید مثل گامتها از لحاظ اندازه و گاهی شکل و ساختمان با هم اختلاف دارد و بطور کلی نمی توان حد فاصل مشخصی بین ایزوگامی و هتروگاهی پیدا کرد مثلا جلبکهای ایزوگام گاهی سلولهای تناسلی ایجاد می کند که از لحاظ اندازه با هم اختلاف دارد در هتروگامی دو گامت ممکن است ساختمان مشابهی داشته ولی از لحاظ اندازه با هم اختلاف داشته و هردو متحرك باشند مثل Nemoderma و Cutleria یا اینکه یکی از آنها متحرك ( یاخته تناسلی نر) و کوچک و دیگری ثابت و بزرگ باشد . گامت ماده بزرگ بنام Oosphere و محلی که یاخته ماده در آن ساخته می شود Oogone نام دارد. عمل لقاح بین این دو یاخته Oogamie و سلول تخم ایجاد شده Oospore نامیده می شود مثل Fucus و Oedogonium .

تقسیم بندی جلبکها – جلبکها را برحسب وجود کلروفیل و ماده رنگینی که دارند به چند راسته تقسیم می کنند  :

۱- جلبکهای سبز (Les Chlorophycees) – که به واسطه وجود کلروفیل سبز رنگ بوده و اغلب در آبهای شیرین زندگی می کنند .

2- جلبکهای قهوه ای رنگ (Les Pheophycees)- که دارای کلروفیل و ماده قهوه ای رنگی به نام Phycopheine  می باشد.

3- جلبکهای قرمز (Les Rhodophycees) – که دارای کلروفیل و ماده قرمز رنگی بنام Phycoerythrine  می باشد.

4- جلبکهای آبی رنگ ( Les Cyanophycées ) که دارای کلروفیل و ماده آبی رنگی بنام Phycocyanine  می باشد .

اغلب از جلبکها درآب زندگی می کنند و بهمین علت آنها را تالوفیت آکواتیک ( Thallophytes aquatiques ) می نامند و آنهائی که در دریا هستند به نسبت رنگی و احتیاجی که به نور آفتاب دارند در اعماق مختلف دریا قرار می گیرند مثلا جلبکهای سبز نزدیکی بسطح دریا هستند و پائین تر از آن در عمق پنجاه متر جلبکهای قهوه ای و در عمق صد متر جلبکهای قرمز رنگی زندگی می کنند و پائین تر از آن عمق یعنی در حدود دویست متر چون هیچ نوری نمی رسد جلبک وجود ندارد و گیاهی یافت نمی شود .

1- جلبکهای سبز  Les Chlorophycees

این جلبکها در آبهای شیرین و يا در زمین های سایه و مرطوب رشد می کنند . رنگ آنها بعلت داشتن کلروفیل A و B سبز و گاهی اوقات کاروتنوئید هم در آنها یافت می شود . کلروپلاست در این جلبکها اشکال مختلفی دارد که گاهی برای تعیین جنس مورد استفاده قرار می گیرد . مثلا در اسپیروژیر مارپیچی و در برخی دیگر بیضی شکل است. هسته جلبکها مشابه هسته گیاهان عالی بوده و بعلت داشتن سبزینه نشاسته ایجاد می نمایند و غشاء آنها سلولزی است.جلبکهای سبز ممکن است یک سلولی، چند سلولی مجتمع، رشته ای با سلول های مجزا ، لوله ای و یا منشعب باشند. گاهی اوقات بعضی انواع آن با داشتن برگ و ریشه و ساقه دروغین به گیاهان عالی شباهت ظاهری پیدا می کند . جلبک ها سبز به تیره های زیر تقسیم می شود.

1- Protococacees-  این جلبکها یک سلولی و گاهی هم بصورت اجتماع ۲ تا 8 سلولی نیز دیده می شود . در نقاط سایه زمین ، تنه درخت و تخته سنگها رشد کرده و به علت تمایلی که به سایه و رطوبت دارد در قسمت شمال درخت ها و سنگها می روید به طوریکه گاهی در جنگلها برای جهت یابی مورد استفاده قرار می گیرد .تولید مثل در این جلبک ها بوسیله تقسيم دوتائی است و سلولهای ایجاد شده در داخل غشاء اصلی یاخته باقی مانده و پس از پاره شدن غشاء بخارج ریخته و هر یک جلبکی جدیدی بوجود می آورند .

۲- Les syphonées یا جلبکهای لوله ای- این جلبکها رشته ای و لوله ای شکل بوده و بین سلولهای رویشی آنها جدار عرضی دیده نمی شود یعنی تعداد زیادی هسته در داخل سیتوپلاسم مشترکی قرار گرفته است.این جلبکها بیشتر در آبهای گرم رشد کرده و در موقع تولید مثل غیر جنسی زوئوسپور ایجاد می کنند و به جز Vaucheria بقیه برای تولید مثل جنسی گامت های مشابه توليد مي نمايند.

جلبک Vaucheria repens روی زمین های مرطوب و رسي بشكل قشر نازك سبز رنگی دیده می شود که طول رشته های آن گاهی به ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر می رسد تولید مثل آن بوسیله Oogamie است برخی جلبکهای لوله ای مثل Bryopsis و Caulerpa در عین لوله ای شکل بودن منشعب و دارای برگ و ساقه دروغین می باشند یعنی ظاهرا با گیاهان عالی شباهت دارند.

3- Les Confervacées – این جلبکها نیز رشته ای شکل هستند با این تفاوت که رشته های آنها از یاخته های مجزائی که دنبال یکدیگر قرار گرفته اند ساخته شده یا به عبارت دیگر سلولها دارای جدار عرضی هستند.تولید مثل غیر جنسی در این جلبکها بوسيله زوئوسپور و تولید مثل جنسی با تولید گامت های مشابه و متحرك انجام می گیرد مثل جلبک Oedogonium که شرح آن قبلا گذشت.

4- Les Conjuguees این جلبکها نيز رشته ای شکل و یاخته هایشان دارای جدارهای عرضی بوده و در آبهای شیرین زندگی می کنند و چون تولید مثل غیر جنسی نداشته و سلولهای جنسی متحرك هم ایجاد نمی کنند از جلبکهای رشته ای شکل دیگر مشخص می شوند. تولید مثل آنها به طريقه ایزوگامی و نوع Conjugaison است و بهمین دلیل آنها را کنژوگه می نامند مثل اسپیروژیرومزوکارپ.

2- جلبکهای آبی (Les Cyanophycees)

ساده ترین و پست ترین جلبکها بوده و از یک سلول بتنهائی ساخته شده اند. این سلولها گاهی منفرد و گاهی بصورت اجتماع دیده می شوند .این جلبکها علاوه بر کلروفیل فیکوسیانین (Phycocyanine) نیز داشته و گاهی فيکواریترین هم دارند. فاقد هسته مشخص بوده و در نورهای مختلف رنگهای متفاوتی از خود نشان می دهند مثلا در نور سبز قرمز رنگ و در نور قرمز سبز رنگ و ودر نور زرد یا قهوه ای آبی سبز رنگ می شوند .از خواص مشخص جلبکهای آبی نداشتن نشاسته است زیرا این جلبکها بجای نشاسته گلیکوژن می سازند.برخی از آنها از ازت آزاد موجود در هوا استفاده می کنند. غشاء آنها ضخیم ضخيم و لعابی و گاهی ژلاتینی و مخلوطی از پكتين وسلولز است.تقسيم آنها دوتائی است و به همین علت گاهی آنها را با باکتریها دریک شاخه واحد بنام Schyzophytes  قرار می دهند . در آبهای شیرین، شور و حتی در آبهای خیلی گرم رشد کرده و غالبا آبهای کثیف را که مقدار زیادی ماده آلی دارند ترجیح می دهند از جلبکهای آبی می توان Nostoc را به عنوان مثال ذکر نمود این جلبکی از سلولهائی که دنبال هم قرار گرفته ساخته شده که برخی از آنها توخالی بوده و Heterocyste نامیده می شود عمل این سلولها مشخص نیست ولی گاهی باعث تکه تکه شدن ریسه و تبدیل آن به هورموگونی می شوند.

٣- جلبکهای قهوه ای (Les Pheophycee)

تمام این جلبکها معمولا دریائی بوده و سلولهای آنها محتوی کلروفیل و رنگدانه های زرد قهوه ای بنام Phycopheine  یا Phycoxanthine می باشد در بین این جلبکها انواع یک سلولی دیده نمی شود . رشد آنها در نقاط سایه دار و نسبتا سرد که جریان آب زیاد باشد بهتر انجام می گیرد. جلبکهای قهوه ای دارای سه تیره مهم می باشند .

1- دیاتومه (Les Diatomees)

2- فوکاسه ( Les Fucacees)

3- فئوسپوره (Les Phéosporees)

1-  دیاتومه (Les Diatomees)

دیاتومه ها جلبکهای کوچک و ذره بینی می باشند که هریک از آنها از یکی یاخته بتنهائی ساخته شده و در آبهای شور و شیرین به مقدار زیاد یافت می شوند. مشخصات این جلبکها اینست که دارای یک پوشش سیلیسی می باشند. این پوشش از دو قسمت ساخته شده که یکی روی دیگری مانند سر پوشی روی جعبه قرار دارد جلبکهای مزبور از نظر زمین شناسی دارای اهمیت خاصی می باشند زیرا اسکلت آنها رسوبات دریائی مهمی مانند Tripoli را تشکیل می دهد .تولید مثل در دیاتومه ها بصورت زیر انجام می گیرد . ابتدا محتويات هر ياخته به دو قسمت می شود بدین طریق که يکی از یاخته ها قسمت سر پوش و دیگری قسمت زیرین جعبه را با خود همراه می برد و سپس هر کدام قسمتی را که فاقد آن است به وجود می آورد و باين ترتیب یک یاخته به دو قسمت تقسیم می شود . با این طرز یاخته های حاصله پس از چندی بتدریج کوچکتر از یاخته اصلی می شوند و وقتی که خیلی کوچک شدند طرز تقسيم آنها تغییر می یابد بدین معنی که دو قسمت پوشش یاخته (سرپوش و جعبه) از هم جدا می شوند و محتویات یاخته بخارج و در آب ریخته می شود و آنرا Auxospore می نامند که در آب باقی مانده و بتدریج بزرگ می شود و وقتی که حجمش به اندازه معینی برسد مجددا پوشش سیلیسی را به طوریکه در بالا گفته شد تشکیل می دهد.

2- فوکاسه ( Les Fucacees)

مهمترین این جلبکها Fucus و Sargasses می باشد فوکوسها جلبکهائی هستند که در روی تخته سنگهای دریا قشرهای ضخیمی تشکیل می دهند و همه ساله مقدار زیادی از آنرا به اسم Goemon یا Varech جمع آوری می کنند و به مصرف کود می رسانند.ریشه این جلبکها در انتهای تحتانی به وسیله قلابهائی که به منزله ریشه می باشد به تخته سنگها اتصال می یابد و قسمت مواج آنها بشكل ورقه زرد یا تیره رنگی است که دارای شکافهای عمیقی می باشد سارگاس های از حيث شكل تفاوت زیادی با فوکوسها دارند باین معنی که ریسه آنها شبیه به ساقه ایست که کم و بیش منشعب است و زوائدی شبیه به برگ دارد در محل اتصال این زوائد حفره هائی هست که مملو از گاز ازت می باشد و قسمت مواج جلبک را تشکیل می دهد. این جلبکها چنانچه در نتیجه طوفان از جای کنده شوند در سطح آب جمع شده و یک قسم چمن مواجی را تشکیل می دهد که آنرا دریای سارگاس (La mer des sarasses) می نامند . تولید مثل دراین جلبکها به وسیله تخم و به طريق هترو گامی صورت می گیرد.

3- فئوسپوره (Les Pheosporces)

این تیره از جلبکهای قهوه ای بالغ بر چهارصد گونه است و بزرگترین جلبکهای دریائی را تشکیل می دهد بعضي از آنها مانند Lessonies و Macrocystes که معمولا در سواحل شیلی وجود دارند. جنگل های زیردریائی را تشکیل می دهند و طولشان از ۲۰۰ متر ممکن است تجاوز نماید. دیگر از گونه های این جلبکها لامینر (Laminaire ) می باشد که شبیه به برگی است که لبه آن چین دار است طولش به چند متر و عرضش به ۱۰ تا 15 سانتیمتر می رسد وجورهای مختلف دارد مانند Laminaire digitee و Laminaire sucree تولید مثل دراین جلبکها بطور متناوب یعنی بواسطه هاگ و تخم صورت می گیرد.

٤- جلبکهای قرمز (Les Rhodophycees)

جلبکهای قرمز که آنها را فلوریده (Floridees) نیز می نامند اغلب دریائی می باشند رنگ قرمز آنها به واسطه پیگمان قرمزی است بنام Phycotrythrine که روی دانه های کلروفيل قرار گرفته و رنگ سبز آنرا می پوشاند ولی بعضی از گونه های این جلبکها که در آبهای شیرین زندگی می کنند فاقد این پیگمان می باشند بطوریکه بعضی از آنها سبز و برخی زرد رنگ اند . تولید مثل جلبکهای قرمز بوسیله تخم و هاگ صورت می گیرد . برای مثال جلبک قرمز معروف به نماليون Nemalion) ) را در نظر می گیریم. این جلبک از رشته های منشعبی تشکیل شده که بعضی از آنها یاخته نر و برخی دیگر یاخته ماده تولید می کنند و در نتیجه تلاقی با یکدیگر یاخته تخم از آنها بوجود می اید. این یاخته تخم به جای اینکه مستقیما يک رشته جلبک پديد آورد از اطرافش رشته های کوچک و منشعبی بوجود می اید که مجموعه آنها سیستوکارپ (Cystocarpe) می نامند سپس یاخته انتهائی هریک از این رشته ها متورم می گردد و تبدیل به هاگ می شود . این هاگ پس از اینکه از یک غشاء سلولزی پوشیده شد رشته ساده ای تولید می کند که آنرا Protonema نامند از این رشته بعدا جوانه ای ظاهر می شود که نمو می کند و یک رشته شبیه به نخستین نماليون را تولید می کند و در روی آن مجددا یاخته های نر و ماده بوجود می ایند. جلبکهای قرمز اغلب محتوی Gelose می باشند مانند جنس Racilaria و جنس Geridium  که از آنها ورقه های شفافی به اسم  Agar- Agar بدست می اورند و در باکتریولژی برای کشت میکروب و همچنین در طباخى از آن استفاده می کنند.

موارد استفاده جلبکها

جلبکها از نظر داروئی ، خوراکی و صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و در برخی نقاط دنیا از این لحاظ اهمیت زیادی دارد.

مصرف صنعتی – جلبکها بعلت داشتن مقادیر قابل توجهی یدو پطاس برای تهیه این مواد مورد استفاده قرار می گیرند برخی از جلبکها بعلت داشتن مواد رنگی طبیعی در رنگ سازی و برخی از دیاتومه ها بعلت داشتن سیلیس در شیشه سازی و غیره مصرف می شوند.

مصرف غذائی- چون جلبکها دارای نشاسته ، مانیت ، گلیکوژن و غیره هستند در برخی از نقاط دنیا مثل ژاپن ، نروژ وغيره مورد استفاده خوراکی قرار می گیرند .از جلبکهای نشاسته ای در ژاپن نانهای مخصوصی بنام نان اسكيمو تهیه می کنند و چون مصرف آن زیاد است برای تهیه جلبک مورد نظر آنرا در دریاچه های کم عمق مصنوعا کشت می کنند .علاوه بر نشاسته از برخی جلبکها مواد ژلاتینی استخراج می کنند که آنرا بصورت رشته یا ماکارونی بریده و به اسامی مختلف به بازار عرضه می نمایند. جلبکها اغلب دارای آلگواسترول هستند که در بدن تبدیل به ویتامین D مي شود.مصرف داروئی – برخی از جلبک ها به عنوان نرم کننده و ملين مصرف داشته و برخی به مصرف ضد کرم می رسند و بطور کلی هنوز خواص داروئی و غذائی جلبکها آنطور که باید و شاید شناخته نشده و با خواصی که ذکر شد شاید روزی بتوان قسمتی از کمبود غذائی را با استفاده از جلبکها تأمین کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا