درختان زینتی

درباره گیاه آزالیا

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]درباره گیاه آزالیا[/vc_message][vc_column_text]رودوداندرون شامل دو دسته اور وداندرون و آنتو داندرون می باشد. اورو داندرونها همیشه سبز بوده و بندرت خزان می گردند، لیكن دسته آنتوداندرونها که به آزالیا معروف می باشند خزان شونده بوده و برگهایشان را در زمستان از دست میدهند . در این کتاب ، منحصرا از واریته های مورد استفاده در باغچه صحبت می کنیم و از ذکر واریته های گلدانی از قبیل آزالیا ایندیکا خودداری مینمائیم . رود وداندرونها و نیز آزالیاها نیاز به خاک مرطوب فاقد آهک و قوی دارند. در موقع کاشت گیاه ریشه ها را کمی بیشتر از سطح خاک داخل گودال نمائید زیرا پس از انجام عمل کاشت ، خاک کمی نشست می نماید. اگر خاک قبلا با پیت مخلوط نگردیده است مقداری خاک برگ یا پیت پز اطراف گیاه بریزید. درابتدای فصل زمستان بایستی زمین را با کود پوسیده حیوانی تقویت نموده و قبل از تولید گل در اواخر اسفند تا اردیبهشت نیز از کود مایع و سوپر فسفات بمیزان ۳ کیلوگرم در ۱۰۰ لیتر آب استفاده نمود. چون ریشه های آزالیا بسیار سطحی هستند از کندن خاک اطراف ریشه ها خودداری نمائید . برگهای ریخته شده در پای گیاه پس از پوسیدن غذای خوبی برای گیاه بشمار می روند، لذا از جمع آوری آنها خودداری نمائید . بطور کلی آزالیاها نیاز به هرس ندارند، لیکن در صورت لزوم بایستی در فروردین ماه اقدام نمود . بمحض پژمرده شدن گلها ، آنها را قطع نمائید، در غیر اینصورت گیاه انرژی خود را صرف تولید بذر خواهد نمود. آزالیاها را با فاصله در حدود یک متر کشت نمائید . محل کاشت بهتر است نیمه سایه باشد ، لیکن برخی از هیبریدهای باغی در آفتاب کامل و رطوبت کافی نتیجه بهتری میدهند .
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]آزالیا مولیس [/vc_message][vc_column_text]این آزالیا که به آزالیای باغچه معروفست بارعاع با ۲مر میرسد و در اواخر اردیبهشت بگل می نشیند. گلهای آن برنگ صورتی ، قرمز، نارنجی و زرد است و نیاز بخاک اسیدی ، مرطوب و نقطه محفوظ از باد و محل آفتابی پا نسبتا سایه دارد، احتیاج به هرس ندارد لیکن در صورت لزوم باید در فروردین ماه اقدام نمود. برای حصول گل آوری حداکثر بایستی تمام گلهای پژمرده را قطع نمود . این آزالیای خزان شونده دارای برگهای پائیزی زیبایی میباشد و نسبت به سرمای زمستان تقریبا مقاوم است ، لیکن اگر با نوع چینی که دارای مقاومت کمتریست ترکیب گردد بایستی آنرا در مقابل سرما حفاطت نمود. [/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]تعدادی از هیبریدها عبارتند از :[/vc_message][vc_column_text]پولی کله سنس برنگ قرمز روشن ، سالمون کوشین (۷) برنگ زرد – نارنجی ، آدریان کو ستر (۸) برنگ زرد ، ویلیام استرونگ آیرون برنگ نارنجی – قرمز ، رادیانت (۱۰) برنگ قرمز تیره و سوسانا لوف برنگ صورتی تیره است .[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]آزالیا اکسیدنتالیس [/vc_message][vc_column_text]این آزالیاها شبیه گروه قبلی بنظر میرسند، لیکن با این تفاوت که دیر شکوفاتر بوده و گلهای روشنتری دارند. تعدادی از هیبریدها عبارتند از : پینک کلود برنگ صورتی ، مگنیفیکا برنگ زرد کرمی باخالهای نارنجی و اکسکوئی سینا برنگ صورتی کمرنگ با خالهای زرد نارنجی است.
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]آزالیاهای نافيل و اکسبوری[/vc_message][vc_column_text]این گروه هیبریدهای انگلیسی دارای گلهای درشت و با دهانه کاملا باز و قویتر از واریته ژاپنی هستند. شکوفای گل این گیاهان دیرتر از سایر انواع آزالیاها بوده لیکن مانند همهء آزالیاها نیاز به خاک اسیدی و مرطوب و نقطه محفوظ از باد و نسبتا سایه دارند. تکثیر آنها وسیله قلمه صورت میگیرد. استفاده مرتب و منظم از خاک برگ ، خاک را اسیدی خواهد نمود که برای این گیاهان کاملا سودمند است. گلهای این نوع آزالیاها در رنگهای سفید، زرد ، صورتی، نارنجی و قرمز ظاهر گردیده و بسیار خوشبو هستند. ارتفاع آنها 1 تا 5/1 متر میرسد. تعدادی از هیبریدها عبارتند از : ساتان برنگ قرمز ، سه سايل برنگ صورتی با خال زرد و پرسیل برنگ سفید خالص با خال زرد است.
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]آزالیاهای ژاپنی[/vc_message][vc_column_text]در میان آزالیاها این گروه منحصرا همیشه سبز بوده ، برگهای خود را بصورت کلی و یا جزئی حفظ مینمایند. این آزالیاها نیز استثنائا در آفتاب کامل و خاک مرطوبی نتیجه خوبی میدهند لیکن تحمل خشکی را ندارند. PH خاک باید همیشه اسیدی باشد، | برای اینکار مرتبا از خاک برگ و در فاصله کمی دورتر از ساقه گیاه استفاده نمائید . این گروه شامل واریته های گل کوچکی است که ارتفاع آنها از ۵۰ سانتیمتر تجاوز نمی نماید ، و تعدادی هم واریته گل درشت دارد که بارتفاع ۱۰۰ سانتیمتر میرسند. تعدادی از واریته های گل کوچک عبارتنداز : آدونیس برنگ سفید ، آموإنا برنگ بنفش کمرنگ تا ارغوانی و بلائوس پینک برنگ صورتی است. درمیان واریته های گل درشت تر میتوان پالسترينا برنگ سفید ، فیوریت برنگ صورتی ، اورنج بیوتی برنگ نارنجی و چریستینا برنگ قرمز را نام برد.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1541062981672-86bb6ec1-3de6-2″ include=”20197,20198,20199″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا