علف های هرز

درمورد علفهای هرز و علف کشها

پنبه

پنبه يكي از محصولات مهم كشاورزي كشور ما محصوب ميشودكه محصولي است تابستانه كه دوره زندگي آن حدود هشت ماه است در اين دوره طولاني علف هرز مختلفي فرصت مي يابند تا در مزارع پنبه رويش يابند.زراعتي است كه با كم آبي و شوري خاك سازگاري قابل توجهي دارد. پنبه گياهي است اقتصادي و اشتغال زا .سطح كشت پنبه در كشور در گذشته نه چندان دور بيش از ۴۰۰۰۰۰ هكتار بود و آنرا طلاي سفيد مي ناميدند. اما در سالهاي اخير به دلايلي مختلف سطح كشت آن كاهش يافته و به كمتر از ۶۰۰۰۰ هكتار رسيده است.

علفهای هرز

يكي از دلايل اين كاهش هزينه هاي بالاي توليد و از جمله كنترل علف هاي هرز آن است. زيرا به طور متوسط ۱۲ درصد از هزينه هاي بالاي توليد واز جمله كنترل علف هاي هرز در بر مي گيرد. علف هرز مزرعه پنبه اگر وجين نشود تا ۹۵در صد از محصول پنبه را كاهش مي دهند. بنابراين دفع علف هرز در پنبه اجتناب پذير است مهمترين علف هرز پنبه از پهن برگها تاج خروس ، گاو پنبه ، سلمك ،پنيرك، است. و از گرامينه ها بايد به سورف و قياق اشاره كرد.

بوتاكلر

الگانت ELEGANT))
اين علف كش در بازار بانام تجاري گالانت سوپر وجود دارد.اين علف كش براي كنترل پس از رويش طيف وسيعي از علف هاي هرز نازك يكساله و چندساله در زراعتهاي پهن برگ و باغات به كار مي رود و بصورت امولسيون فرموله مي شود.

مكانسيم اثر

الگانت موجب مختل شدن آنزيم سازنده اسيدهاي چرب شده وبه دليل فعاليت باقيمانده آن در خاك ،علفهاي هرز ي كه ديرتر جوانه مي زنند را نيز كنترل مي نمايد.اين علف كش انتخابي و سيستميك بوده وسريعا از طريق كوتيكول گياه جذب مي گردد و بلافاصله از برگها به نوك ريشه و ريزومها انتقال مي يابد.محل اصلي فعاليت اين علف كش بافتهاي مريستمي مي باشد و تاثير آن هنگامي كه علفهاي هرز جوان ودر حال رشد هستند به مراتب بيشتراستالبته گياهان هرز بزرگتر معمولا با افزايش ميزان دز مصرفي كنترل مي شوند.ظهور علائم تاثير سم تدريجي بوده و زمان مهار كامل علف هرز بسته به نوع وسن آن ،درجه حرارت ،رطوبت نسبي هوا و خاك متفاوت است و در گونه هاي حساس ، نياز به يك دوره چند روزه دارد. طي اين مدت رشد ساقه و برگ متوقف شده و كلروز ظاهر و به مرور پخش و گياه پژمرده شده و آثار خشكيدگي بافت به همراه تغيير رنگ به علت توليد آنتوسيانين ظاهر مي شود.

موارد مصرف

الگانت علف كشي است كه پس از رويش علف هاي هرز يكساله و چندساله در زراعتهاي پهن برگي مانند چغندرقند،كلزا، سويا و سيب زميني به كار مي رود.ميزان مصرف آن براي مبارزه با علفهاي هرز يكساله مانند خوني واش ارزن وحشي يولاف وحشي دم روباهي سورف جوموشك ۰٫۶ليتر در هكتار و براي كنترل علفهاي هرز باريك برگ يكساله و چند ساله ۰٫۶-۰٫۷۵ ليتر در هكتار توصيه مي شود .بهترين زمان مصرف براي علفهاي هرز يكساله از مرحله ۴-۲ برگي تا پنجه زني كامل و براي علفهاي هرز چندساله هنگامي است كه ارتفاع گياه ۳۰-۱۰ سانتيمتر باشد

تريفلورالين

اين علف كش در بازار با نام تجاري ترفلان موجود است جي فلورالين علف كشي است انتخابي از گروه دي نيترو آنيلين كه عليه بسياري از علفهاي هرز كشيده وپهن برگ يكساله بصورت قبل از رويش در مزارع پنبه ،سويا،كنجد،چغندرقند توصيه شده است.

مكانسيم اثر

جي فلورالين علف كشي است انتخابي با ورود به بذر جوانه زده علف هرز ،از تفسيم سلولي در هيپو كوتيل و همچنين از توسعه ريشه اي جلوگيري مي نمايد . جي فلورالين مي بايست قبل از كاشت و قبل از رويش علف هاي هرز در سطح خاك پاشيده شود و تا عمق ۱۰-۵ سانتيمتر خاك مخلوط گردد.بدين ترتيب بذر علفهاي هرز متعدد را پس از جوانه زدن در خاك از بين مي برد ولي روي علفهاي هرزي كه قبل از پاشش آن در خاك سبز شده اند ،تاثير ندارد.

اختلات جي فلوراين با خاك ضمن اينكه يك ضرورت است ،داراي مزاياي زير نيز مي باشد:

1-وجود علف كش تا عمق ۱۰سانتيمتر ودر جوار بذرهاي علفهاي هرز باعث مي شود علف هرز پس از جوانه زدن نابود شود
۲– پس از اختلاط آن با خاك هر گونه عمليات سله شكني ،روتيواتور و حتي آبياري شديد باعث كاهش اثر آن نمي گردد.
۳-اختلاط علف كش با خاك نياز آن را به آبياري و يابارندگي براي فعال شدن منتفي مي سازد.

موارد مصرف

جي فلورالين علف كشي است كه عليه بسيارير از علفهاي هرز كشيده برگ پهن برگ يكساله مانند تاج خروس ،سلمه تره ،پيچك ،انواع يولاف وحشي ،قياق ،پنيرك ،گاو پنبه ،قوزك استفاده مي گردد.اين علف كش بصورت مخلوط با خاك به عمق ۱۰ سانتيمتر قبل از كاشت محصول به كار برده ميشود .مقدار مصرف اين علف كش ۵/۲-۲ ليتر مكي باشد كه ميبايست مقدار توصيه شده را بامقدارلازم آب و باسمپاشي مناسب (سمپاشي تراكتوري مزرعه با نازلهاي خط پاش –نازل تي جت يا سمپاش پشتي پلي جت ) در سطح خاك پاشيده شود.مقدار آب لازم با توجه به نوع سمپاش و آبدهي نازلها بين ۲۰۰تا۶۰۰ ليتر در هكتار مي باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا