گیاهان زینتی فضای باز

شمشاد رسمی گوشوارک – شیمشیر

فصل :گل بهار

رنگ: گل ( سفید مایل به سبز) ، میوه (صورتی)

 ارتفاع: ۵۰ -۴

شمشاد رسمی متعلق به خانواده سلاستراسه  است و بصورت خودرو در حاشیه جنگها ، چمنزارهای طبیعی ، کنار جریانهای آب مخصوصا اگر جنس زمین آهکی باشد می روید. پراکندگی آن در منطقه وسیعی از اروپا، آسیا و ایران است. این درختچه بزرگ و یا درخت کوچک دارای میوه و برگهای بسیار قشنگ ولی گلهای غیرقابل توجه می باشد. برگها متقابل ، بیضوی ، کمی دندانه دار ، نوک تیز و برنگ سبز روشن هستند که در پائیز قبل از افتادن از درخت مبدل برنگ صورتی میگردند. میوه های نسبتا گوشتی آن حاوی ۳ تا ۵ دانه بیضوی برنگ نارنجی و سمی هستند . ساقه های جوان آن در پایه هائی که در دشتها میرویند چهارگوش و برنگ سبز ولی در پایه نواحی کوهستانی کرد و برنگ مایل به خاکستریست. این گیاه را می توان در محل بدون آفتاب نیز کشت نمود . ازدیاد این گیاه وسیله بذر ، قلمه ، پیوند و خوابانیدن شاخه ها صورت میگیرد. تعدادی از گیاهان زینتی شمشاد رسمی عبارتند از :

پلانیپس : موطن اصلی این گیاه ژاپن است. درختچه ایست مقاوم ، گسترده و بوته مانند که می توان آنرا بصورت انفرادی با جمعی کشت نمود . ارتفاع آن به ۴ ۵ متر می رسد . برگهای بیضوی بطول ۱۲ – ۸ سانتیمتر آن کمی دندانه دار و برنگ سبز میباشند که در فصل پائیز تبدیل برنگ قرمز فشنگی می گردند. میوه های قرمز سمی آن در اواخر تابستان ظاهر میگردند. این گیاه نیز وسیله بذر و قلمه و خوابانید شاخه تکبر می گردد. .

زاپونیکا : گونه ایست همیشه سبز و موطن اصلی آن را پر و جین است . درختچه ایست که برای حاشیه ها ، پارکها و منازل و بز در آپارتمان مورد استفاده قرار می گیرد. برگها به رنگ سبز تند درخشان و گلها مایل به سبز و فاقد ارزش است .

لاتی فولیوس : این گونه همیشه سبز بومی اروپا است و در پارکها و منازل مورد استفاده قرار میگیرد.|

 فورتونی وجه توس، : این گیاه دارای برگهای ضخیم ، بیضوی و جرم مانند می باشد. بعلت کم توقعی آن نسبت به نوع خاک و عناصر تشکیل دهنده آن و نیز آفتابی با سایه بودن محل کاشت ، کاملا مناسب استفاده برای حصار است. هنگام رشد کامل گیاه، میوه های سفید رنگ ظاهر گردیده و در اثر ترکیدن ، بذور نارنجی رنگ آن هویدا می گردد. هرس آن در فصل پائیز با بهار صورت میگیرد. ارتفاع آن به ۲ – ۱ متر میرسد. تکثیر آن مانند گیاه قبلی است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا