آفات

طبقه بندی آناتومیکی حشرات

طبقه بندی آناتومیکی حشرات

دسته بندی صفات آناتومیکی (تشریحی) در حشرات به منظور طبقه بندی آنها بکار برده می شود. حشرات شبیه به هم در یک طبقه قرار می گیرند. در علم طبقه بندی کوچکترین گروه را گونه می نامند و اینطور تعریف می شود که افراد آن دارای قوه تکثير (قدرت تولید مثل) بوده و بطور طبیعی از دیگر موجودات زنده، مجزا و ممتاز باشند. در واقع موجوداتی که از نظر ساختمان ظاهری شبیه هم باشند در یک گونه قرار می گیرند. آن دسته از گونه ها که در صفاتی مشخص و مربوط به هم شبیه باشند در یک جنس قرار می گیرند. با اینکه بسیاری از حشرات، بسادگی طبقه بندی شده و نام های متداولی دارند (مانند پروانه كلم) ولی این نام ها در بین کشورها و یا حتی بخش ها با هم فرق دارند. به همین دلیل نام علمی توسط طبیعیدان سوئدی، (Cart Von linne) در سال ۱۷۵۸ بنیانگذاری شد و بطور گسترده مورد قبول واقع شد. به این ترتیب هرگونه خاص، یک نام عالمگیر که فقط مخصوص آن گونه باشد را داراست. نام علمی در قسمتی است و تشکیل شده از نام جنس باضافه نام گونه. بطور مثال برای پروانه کلم این نام عبارتست از : Pieris rape جنس هایی که دارای خصوصیات مشابه باشند در یک خانواده و خانواده های مشابه در یک راسته و راسته های مشابه در یک رده و رده های مشابه در یک شاخه (گیاهی یا جانوری) قرار می گیرند. شاخه های مربوط به گیاهان در سلسله گیاهی و شاخه های مربوط به حیوانات در سلسله جانوری جای می گیرند. این دو سلسله تقريبا كليه موجودات زنده شناخته شده بر روی کره زمین را شامل می گردند. در زیر دو مثال از طبقه بندی حشرات آورده شده است:

رشد و نمو در حشرات

بخاطر اختلاف روش در رشد و نمو بين حشرات و جانوران عالی احتمالا تصورات نادرستی در زمینه مراحل رشد و نمو در دوره زندگی حشرات وجود دارد، به همین دلیل جهت آشنایی بیشتر با مراحل رشد و نمو حشرات توجه شما را به شرح زیر جلب مینمائیم.

تخم حشرات

زندگی حشره با تشکیل تخم در تخمدان حشره ماده آغاز می گردد. اگرچه جفتگیری با حشره نر جهت باروری و سپس رشد و نمو تخم لازم بنظر می رسد، تعدادی از حشرات به تنهایی قادرند، بدون دخالت نرها، بچه های زنده تولید نمایند. این نوع تولید را بکرزایی (Parthenogenesis) گویند. همانطوریکه انتظار می رود، تعدادی از آفات مهم نظير شته ها، بعضی از سوسک ها و تریپس ها، بی نهایت سریع با این روش تکثیر می یابند. خوشبختانه بسیاری از حشرات پارازیت نیز می توانند با روش بکرزایی تولید مثل کرده و همگام با شیوع این آفات، پراکنده شده و آنها را پارازینه نمایند.تخم های حشرات، اغلب بدلیل کوچک و مستتر بودن، دیده نمی شوند، اکثر مواقع تشخیص حشره بالغی که از یک تخم بوجود میاید ضروری است زیرا بیشتر آنان در مرحله تخم و قبل از وارد آوردن خسارات اقتصادی توسط لارو یا حشره بالغ قابل کترل هستند. تخم ها را بر اساس علامات مخصوصی از قبیل:شکل، اندازه، رنگ، پرده بیرون جنینی و روش قرار گرفتن در داخل یا روی بافت میزبان طبقه بندی می کنند. اندازه دسته تخم نیز می تواند عاملی مهم در طبقه بندی باشد. بعنوان مثال دستجات تخم پروانه ها که بصورت تودهای بزرگ و انبوه گذاشته می شوند، آمادگی بیشتری برای کنترل بوسیله حشرات پارازیت دارند ولی اگر تخمها بصورت انفرادی و مستتر گذاشته شوند، عمل کنترل مشکل خواهد بود.اگرچه اکثر حشرات تخمگذار (Oviporous) می باشند یعنی تخم هایی گذاشته که از آنها، نوزادانی خارج می شوند، ولی تعدادی از حشرات مانند شته ها و شپشک ها زنده زا (ovoviviporous) هستند یعنی تخم ها درون بدن باقی مانده تا تفریخ شده، نوزادان زنده تولید شوند. تولید مثل بطریق بچه زایی (Viviparous) که در انسان و پستانداران دیگر دیده می شود حتی از انواع تولید مثل قبلی در حشرات نادرتر است، ولی با وجود این در یکی دو گونه از حشرات مانند مگس تسه تسه و کنه گوسفند وجود دارد، در تولید مثل بطریق بچه زایی، جنین درون بدن رشد و نمو کرده بطوریکه هنگام تولد کاملا بالغ می باشد. باید توجه داشت که پتانسیل کنترل بیولوژیکی در این قبیل گونه ها، بشدت کاهش می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا