کتاب های الکترونیکی

كاشت ، داشت، برداشت و فرآوري زعفران

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]كاشت ، داشت، برداشت و فرآوري زعفران[/vc_message][vc_column_text]مقدمه :
زعفران با نام عمومي saffron و نام علمي Crocus Sativus گرانبهاترين گياه زراعي موجود در روي كره زمين است و تنها گياهي است كه واحد خريد و فروش آن به جاي تن و كيلوگرم مثقال و گرم مي باشد. زعفران از خانواده زنبيقان است و در منطقه آب و هوايي مديترانه و غرب آسيا و كوهستاني توران كه داراي زمستان سرد و تابستان گرم هستند گسترش دارد. هر چند انواع ديگر زعفران به دليل دارا بودن گل هاي زيبا به عنوان زينتي مورد استفاده قرار مي گيرند، ولي گونه زراعي آن از نظر اقتصادي جايگاه ويژه اي دارد.
زعفران گياه زراعي بي نظير و منحصر به فرد است كه خصوصيات ويژه آن باعث شده است كه تكنولوژي توليد آن كه در نوع خود از پيچيدگي زيادي نيز برخوردار است بين كشاورزان سينه به سينه منتقل گردد. از ويژگي هاي بارز اين گياه ظهور گل آن قبل از هر اندام رويشي ديگر، شروع رشد آن در پاييز، انتهاي رشد آن در بهار، عدم توليد بذر بارور بر خلاف توليد گل هاي كامل فراوان و ضرورت برداشت گل آن در صبح قبل از گرم شدن هوا مي باشد. در اين فصل تاريخچه زراعت زعفران، اهميت اقتصادي، سطح زير كشت و ميزان توليد آن در مقياس ملي و جهاني و همچنين خواص و كاربردهاي اين گياه ارزشمند مورد بررسي قرار مي گيرد تا خوانندگان عزيز قبل از مطالعه فصول ديگر با پتانسيل هاي بالقوه و بالفعل اين گياه از ابعاد مختلف اقتصادي، اشتغالزايي، دارويي و خوراكي آشنا گردند.[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]اهميت اقتصادي زعفران[/vc_message][vc_column_text]زعفران به عنوان گرانترين محصول كشاورزي و دارويي جهان جايگاه ويژه اي در بين محصولات صنعتي و صادراتي ايران دارد. در حال حاضر ايران بزرگترين توليد كننده و صادر كننده زعفران در جهان است و بيش از ۷۵ درصد توليد جهاني اين محصول گرانبها به ايران اختصاص دارد. كاربردهاي فراوان و گسترده زعفران، خواص ويژه اين داروي با ارزش، نقش خاص آن در زندگي كشاروزان استان هاي خراسان و فارس و همچنين ارزش افزوده بالاي آن، لزوم توجه ويژه به مسائل توليد، صادرات و بازاريابي زعفران را بيش از پيش روشن مي نمايد. اميد است اين محصول در استان زنجان كه پتانسيل بالايي براي كشت آن ميباشد،مورد توجه كشاورزان و مسولان قرار گيرد .[/vc_column_text][vc_btn title=”برای دانلود کتاب الکترونیکی كاشت ، داشت، برداشت و فرآوري زعفران کلیک کنید” color=”primary” align=”center” link=”url:http%3A%2F%2Fgolestanemoj.ir%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F12%2F%D8%B2%D8%B9%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-1.pdf|||”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1515076361252-2a329c9c-ee1c-9″ include=”6393,6384,6428″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا