آفات

پنبه در کالیفرنیا

پنبه در کالیفرنیا

کاشت و تولید پنبه حداقل به ۵۰۰۰ سال قبل مربوط می شود. بیش از ۱۳۰۰ گونه از حشرات در سراسر دنیا بر روی این محصول زیست و تغذیه می کنند. سرخرطومی قوزه پنبه Anthonomus grandis جدیدترین آفت دنیا محسوب شده که در حدود ۱۱ درصد محصول پنبه را در آمریکا از بین می برد.آفات کلیدی و مهم موجود در ایالات کالیفرنیا عبارتند از:سن Lygus hesperus که از قوزه پنبه تغذیه کرده، سبب خشک شدن و افتادن آنها می گردد کرم قوزه پنبه Heliothis zea که به قوزه حمله کرده، از آنها تغذیه می کند. از این آفت باید بیشتر بیم داشت زیرا هنگام تغذیه از گیاه میکروارگانیسم های عامل پوسیدگی را نیز به گیاه منتقل می کنند.پنبه از گیاهان چندساله محسوب می گردد. در بعضی نواحی، در اواخر فصل، آنها را از چند سانتیمتر بالای زمین درو کرده، می گذارند تا سال آینده دوباره شروع به رشد کنند. اینکار برای کشاورزانی که در مناطق کم آب با دستمزد کارگری گران زندگی می کنند مطلوب بوده ولی از طرفی سبب زنده ماندن کرم های قوزه تا سال آینده می گردد. به همین دلیل قطع گیاهان به روش فوق در اکثر نواحی امریکا غیر قانونی می باشد.در آفت دیگر که نسبت به آفات فوق کم اهمیت تر بوده عبارتند از:
چغندر قند (bect army worm) Spodoptera erigua
Trichoplusia ni (The cabbage looper)
در کالیفرنیا با اعمال در روش مبارزه تلفیقی، وضعیت آفات از نظر اهمیت در پنبه تغییر کرد، این در روش عبارتند از:
1-کاهش میزان سمپاشی شبمبانی و حمایت از دشمنان طبیعی، زیراکرم قوزه پنبه بخاطر انهدام دشمنان طبیعی در اثر سمپاشی بی رویه، بصورت آفت درجه اول در آمده بود.در مناطقی که سمپاشی انجام نگرفت، ۴۱ درصد تخم های کرم قوزه بوسیله حشرات شکاری در مدت ۲۴ ساعت خورده شده بود. ثابت شده که حشره کش های بخصوصی نظیر متیل پاراتیون و کارباریل اثرات زیان آور مستقیمی بر روی گیاه دارند به همین دلیل کاربرد آنها متوقف شد

۲- بازدید از مزرعه بطور دقیقتر نشان داد که برای مبارزه با سن lygus تنها زمان جوانه زنی گیاه، به سمپاشی نیاز می باشد. این کار سبب تکثیر دشمنان طبیعی در آفت کم اهمیت پنبه گردید بطوریکه در آفت مزبور بخوبی کنترل شدند. زنبور پارازیت Trichogramma 50 درصد از تخم های Trichoplusia را پارازینه می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا