مطالب عمومی

آسکومیست های عالی (Euascomycetes)

آسکومیست های عالی (Euascomycetes)

دستگاه رویش این قارچها ریسه ای شکل و معمولا از بندهائی تشکیل یافته که هر یک از آنها دارای تعدادی هسته است. این قارچها برحسب وضع پريتس به سه تیره فرعی تقسیم می شوند :

1- پرپسپوریاسه ها (Perisporiacees) پریتس این قارچها کروی شکل و بسته است و به همین جهت آنها را آسکو میست های با پرس بسته می نامند.

2- دیسکو میست ها ( Discomycetes) که پریتس آنها کاسه ای شکل است.

3- پیره نومیست ها (Pyrenomycetes  ) پریتس آنها بطری شکل است.

تقسیم بندی های دیگری نیز برای آسكوميست های عالی شده است که روی همین پایه بوده و با آنچه گفته شد تفاوت های جزئی دارد .

پرپسپوریاسه ها (Perisporiacees)- این قارچها دارای سه تیره مهم می باشند :

الف – تیره توبراسه (Tuberacees) .

ب- تیره اريزيفه (Erysiphées) .

ج – تیره پریسپوريه (Perisporites) .

تیره توبراسه – پریتس در این قارچها زیرزمینی و به شكل غده سیاه رنگی است که روی آن به وسیله پارانشیم دروغی سیاهرنگی پوشیده شده است. اگر مقطعی به این قارچ بدهیم در داخل آن رگه های روشنی مشاهده می شود که در جهات مختلف امتداد داشته و با یکدیگر تلاقی می کند . سطح داخلی این مجاری از آسک هائی پوشیده شده است که هر یک دارای چهار آسكوسپر خرمائی رنگ می باشد.این قارچ روی ریشه درختان بلوط رشد کرده و وقتی درخت از بین رفت قارچ هم از بین می رود و آسكوسپرها آزاد می شود . جنس معروف این تیره توبر (Tuber  ) و گونه آن توبرملانوسپوروم (Tuber melanosporum  ) می باشد که به نام دنبلان معروف است. دنبلان یا تروف(Truffe)  حاوی مقداری مواد ازته و چربی و قند است و برای تغذیه مصرف می شود .

تیره اریزیفه (Erysiphecs) – ریسه این قارچ ها به شکل انگل روی برگ و میوه گیاهان مختلف زندگی می کند و انشعاباتی به نام آلت مکنده یا Susoirs به داخل یاخته های اپیدرم می فرستد و بیماریهائی به نام سفيدك ايجاد می نماید گونه های معروف آن عبارت است از :

گونه انسينولانکاتورUncinula necator  که روی درخت و بیماری ایجاد کرده و در نتیجه دانه انگور از گرد سفید رنگی پوشیده می شود و به همین علت آنرا سفيدك مو می نامند.

گونه اریزیفه گرامینیس (Erysiphe graminis) که روی گیاهان فامیل غلات رشد کرده و در بین آنها سفید ایجاد می کند.

گونه اريزيفه پولی گونيس ( E. polygonis)  که روی یونجه بیماری ایجاد می نماید.

تیره پرپسپوریه (Perisporites) – این تیره به علت وضع مخصوصی که از نظر تولید مثل دارد امروزه به نام قارچهای ناقص نامگذاری شده و جداگانه مورد بحث قرار می گیرد

2- دیسکومیت ها ( Discomycetes) این تیره که بنام دیسکال (Discal) یا پزیزال (Pezizal) نیز نامیده می شود دارای پر یس کاسه ای شکل است. تولید مثل این قارچها به عنوان نمونه تولید مثل آسكوميست ها مورد بحث قرار گرفت.

جنس های مختلف آن عبارت است از پزيزا (Peziza) ، هاولا (Helvella) و مرکلا (Morchella) است.

3- تیره پیره نومیمت ها (Pyrenomycetes) – در این قارچ پریتس بطری شکل و دهانه تنگی آن بوسیله سوراخ کوچکی به خارج باز می شود و بر حسب ساختمان و رنگ پریتس دارای تیره های مختلف می باشد که مهمترین آنها تیره هیپوکره آسه است. تیره هیپو کره آسه (Hypochreacees) – این قارچها روی گیاهان فامیل غلات رشد و نمو کرده و بیماری های گوناگون ایجاد می نماید گونه معروف آن کلاوی سپس پور پوره آ است که روی گیاهانی از قبیل چاودار بیماری بنام سیخک چاودار (Ergot de seigle ) ایجاد می کند این قارچ به تخمدان چاودار حمله کرده و در داخل آن نشو و نما می نماید و در نتیجه باعث تورم آن می گردد به طوریکه تخمدان دو تا سه مرتبه بزرگتر از اندازه معمولی بنظر می رسد در اثر تراكم رشته های قارچی به جای تخمدان غده ای به وجود می آید که شباهت به سیخک پای خروس داشته و به همین علت ارگو نامیده می شود این غده از سبنل گیاه بیرون آمده و کاملا نمایان است غده ای که به این ترتیب تشکیل یافته به زمین افتاده و زمستان را بحال وقفه می گذراند. در موقع بهار که رطوبت و حرارت مساعد است شروع به نمو کرده و از آن پایه های کوچکی به وجود می آید که در انتهای هریک از آنها قسمت کروی شکلی که حاوی عده زیادی پریتس است قرار دارد این پريتس ها بطری شکل و در داخل آنها تعدادی آسک قرار گرفته و هر یک آسكوسپرهائی ایجاد می کنند. غده ارگو دارای آلكالوئيدهای مختلفی از قبیل ارگوتين ، ارگوتینین و غیره می باشد که عمل آنها انقباض عضلات صاف بخصوص عضلات رحم است و در پزشکی مورد استعمال دارد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا