صیفی جات

آفات و بیماری های هندوانه

آفات و بیماری های هندوانه

ازنظر آفات همان حشراتی که به خیار صدمه می زند هندوانه را نیز مورد حمله قرار می دهند و طرز دفع آنها نیز به همان طریقی که درباره گیاه خربوزه وخيار ذکر شده باشد. ولی از نظر بیماری عده زیادی بیماری قارچی و باکتریایی موجب از بین رفتن محصول و زیان فراوان می شوند . بیماری های مهم هندوانه عبارتند از:

1- سفيدك برگ هندوانه که با مواد گوگردی معالجه می شود ولی این مبارزه باید بیشتر برای پیشگیری از بروز بیماری انجام گیرد تا برای معالجه پس از ظهور آن.
2- بیماری لکه ای هندوانه که هم برگ و هم میوه را مورد حمله قرار می دهد و عامل آن قارچی بنام کولتوتريكوم لا ژناریوم Colletotrichum lagentaurium می باشد .
۳- پوسیدگی سر یا ته هندوانه – پوسیدگی ته هندوانه Stem- end rot به علت حمله يك نوع قارچ باسم ديپلوديا Diploadia بوجود می اید .در اثر این عامل ته هندوانه در محل الصاق به شاخه سیاه می شود و بعدا پوسیدگی به داخل میوه سرایت می کند اما پوسیدگی سر هندوانه Blosson- end rot که دراغلب مزارع مشاهده می شود. با پوسیدن و سیاه شدن در هندوانه در محل گل شروع می شود . علت این بیماری هنوز کاملا روشن نیست ولی بنا بر عقيده اورتون Orton اغلب میوه های ناقص و ضعيف مبتلا به این بیماری می شوند و بعد قارچ بیماری زا دبپلودیا Diplodia حمله کرده تمام میوه را فاسد می کند. تنها راه علاج این بیماری جمع آوری و ازبین بردن میوه های بیمار می باشد.یکی دیگر از بیماری های قارچی هندوانه بیماری بوته میری است که عامل آن یک فوزاریوم Fusarium می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا