حبوباتگیاه شناسی

بیماری های حبوبات

بیماری های حبوبات – انواع مختلف حبوبات مورد حمله قارچ ها و باکتری ها و ویروس های مختلف بشرح زیر قرار می گیرند.

الف بیماری های قارچی

1- زنگ لوبیا نام عامل بیماری اورومیس آپدیکولاتوس -Uromyces appendi culatus می باشد . این بیماری در گیلان خسارت زیاد وارد می آورد . محصول بوته مبتلا با این بیماری به کمتر از نصف تقلیل می یابد وعلامت آن گرد خرمائی رنگ فراوانی است که تمام بوته را می پوشاند.

2- بیماری لکه خاکستری بر کت و غلاف- عامل بیماری ایساریوپسیس گریزاولاتا Isariopsis griscolata در مازندران دیده شده و دارای اهمیت اقتصادی نیست.

 ۳- بیماری لکه قهوه ای بر گ وغلاف- مربوط به یک نوع آلترناریا Alternaria sp می باشد و در سواحل دریای مازندران دیده می شود.

4- سفید نخود فرنگی – عامل بیماری قارچی به نام اریزیفه پولیگونیErysiph polygoni  می باشد . این بیماری در اطراف تهران فراوان است و خسارت آن نسبتا قابل ملاحظه می باشد. جهت مبارزه با این بیماری برای نخودفرنگی بذری با گوگرد و برای نخودفرنگی تازه با کاراتان می توان سمپاشی کرد.

5- بیماری سیاه شدن ریشه لوبیا عامل این بیماری یکنوع فوزاریومFusarium sp  است که درخاك زندگی می کند و به ریشه گیاه حمله ور می گردد . در اثر این بیماری ریشه سیاه شده و بوته ابتدا در رشد خود متوقف گردیده و سپس خشک می شود . این ناخوشی لوبيا خیلی شبیه به بیماری بوته میری باقلا است که عامل آن نیز یک نوع فوزاریوم می باشد. مبارزه با این بیماری جز با ضدعفونی کردن خاك ويا آنچه بیشتر مقرون بصرفه است و معمول می باشد آیش و تناوب محصول ممکن نیست.

6- سفيدك باقلا – ازنظر اقتصادی مهم نیست .

7- زنک باقلا- اورومیسس فابه Uromyces fabae این بیماری نیز بی اهمیت است.

8- بیماری لکه سیاه برگ باقلا به این بیماری که در مازندران و اهواز خیلی شدید است در اثر قارچی بنام سر کوسپورانا به Cercospora falae ظاهر می شود .

ب – بیماری باکتریایی

9- بیماری باکتریائی جاروئی باقلا – عامل این بیماری یک نوع باکتری موسوم به کورینه باکتریوم فاسینس Corjne bacterium fasciens می باشد . در اثر وجود این باکتری تعداد زیادی ساقه کم رنگ و ضخیم و شکننده خیلی نزدیک به یکدیگر ظاهر شده و بوته شکل جاروئی را بخود می گیرد و در عین حال شکاف هائی درساقه و ریشه پدید می آید و ساقه کوتاه و به کلی بدون محصول می شود. این بیماری در کازرون فارس بطور شدید دیده شده است. راه مبارزه با این بیماری فقط آیش و تناوب درمحصول می باشد.دوبیماری دیگر باقلا که عامل آنها هنوز شناخته نشده است و گویا باکتریائی باشد نیز مشاهده گردیده یکی بیماری لکه عنابی برگی باقلا و دیگری بیماری زردی و کوچکی برگی که این بیماری اخیر ممکن است ویروسی باشد .

ج – بیماری ویروسی حبوبات – بیماری ویروسی مشاهده شده اغلب انواع مختلف موزائیک می باشند که مهم ترین آنها موزائیک معمولی لوبیا و موزائیک زرد لوبيا و موزائیک نخود فرنگی می باشد.علاوه بر بیماری های قارچی نامبرده پس از برداشت روی محصول لوبیا لکه های قهوه ای رنگی مشاهده می شود که علت آن نموقارچی بنام آنتراکتوز Antrcnose می باشد. این قارچ معمولا دراثر گرمای هوا در بسته لوبیا ظاهر می گردد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا