گیاهان زینتی فضای باز

درباره گیاه کلماتیس

کلماتیس از خانواده رانوتکلاسه  و یکی از گیاهان دائمی همیشه سبز یا خزان شونده بشمار میرود. این گیاهان رونده که متجاوز از ۲۰۰۰ نوع مختلف می باشند با پیچکهای خود به درختان و درختچه ها پیچیده و در جستجوی نور خورشید از آنها بالا میروند. این گیاه بعلت دارا بودن گلهای فراوان زیبا، پیچک و پوشش مناسبی برای اطراف حیاط خانه بشمار می رود. در باغچه بایستی کلماتیس را در سایه کشت نمود و پیچکهای آنرا بطرف نور خورشید قرار داد. انجام این عمل باین علت است که ساقه گیاه بایستی همیشه در سایه باشد . این گیاه ریشه های خیلی مستحکمی ندارد. برای کاشت کلماتیس ابتدا گودال عمیق و عریضی حفر و سپس در داخل آن مخلوطی از کود پوسیده دامی ، پیت ، خاک برگ و خاک معمولی باغچه ریخته و پس از کاشت گیاه اطراف آنرا نیز با همین مخلوط خاک پر نمائید . گیاهان زود شکوفا را میتوان بعد از گل و دیر شکوفا را در بهار هرس نمود.

تعدادی از واریته ها عبارتند از :

ویتالیا  یا کلک سفید: این واریته که به کلماتیس چپرها نیز معروفیت دارد در بعضی مناطق بصورت خودرو میروید. ارتفاع آن به ۱۵ متر میرسد و از تیر تا آبانماه گلهای سفید متمایل بکرم و بعد از آن بذور نقره ای رنگ تولید مینماید. این گیاه کاملا مناسب باغچه بوده و نیاز به هرس ندارد .

آلپینا : آلپینا از زود شکوفاترین کلماتیس ها بوده و بارتفاع تا ۲ متر میرسد. شکل ظاهری گل آن شبیه زنگوله و برنگ بنفش است. این گیاه کاملا بزمستان مقاوم بوده و میتوان آنرا برروی دیوارها با حصارها قرار داد.

اوریانتالیس : این گیاه بارتفاع ۴ متر میرسد و گلهایش شبیه زنگوله و برنگ زرد است و در مرداد و شهریور بگل می نشیند و سپس بذور نقره ای رنگ تولید می نماید. این گیاه دارای برگهای چرم مانند برنگ سبز متمایل بابی است .

مونتانا : این گونه خران شونده بومی هیمالیا بوده و دارای رشدی سریع است . ارتفاع ا آن به ۹ متر میرسد . برگهای آن برنگ سبز تیره و سه قسمتی است . در بهار گل می نشیند وگلهای آن ستاره ای شکل و بقطر 5/2 سانتیمتر و سفید رنگ است. این گیاه و هیبریدهایش نیاز به هرس ندارند.

ویتی سلا : این گیاه بارتفاع ۵ متر میرسد و در اواخر تابستان گلهای ارغوانی روشن به قطر ۴ سانتیمتر تولید مینماید. تعدادی از هیبریدهای کلماتیس گل درشت که ارتفاعشان معمولا از ۵ متر تجاوز نمی نماید عبارتند از :

جکمانی : این هیبرید بسیار قوی و مقاوم دارای گلهای بزرگ برنگ ارغوانی روس است گلهای آن در تابستان ظاهر میگردند. رشد آن در خاکهای سبک و ماسهای بسیار خوبست هرس آن در بهار صورت میگیرد. تکثیر این گیاه وسیله بذر ، قلمه ، خوابانیدن ساقه و پیوند صورت میگیرد . بذور را در اوایل بهار میکارند بعد از ۴ تا ۵هفته شروع به جوانه زدن مینمایند . قلمه آن را میتوان در مخلوط ماسه و تورب کا شت ، خوابانیدن ساقه ها در بهار عملی میگردد.

الاسورا سترن : این گیاه از تیر تا شهریور ماه گلهای آبی تیره کمرنگی تولید مینماید .

نلی ما سر : این گیاه از خرداد تا تیر گلهای صورتی متمایل به بنفش کمرنگ با نوارهای تیره تولید مینماید.

موله کولتور : گیاهی است چوبی و رونده و نہار مند به قیم . گلهای بزرگ آن بقطر ۸ تا ۱۰ سانتیمتر است . گلهای سفیدرنگ آن در تابستان ظاهر میگردد. ساقه آن بایستی در مقابل آفتاب محافظت گردد. این گیاه نیاز به خاک لومی مرطوب دارد هرس آن در اسفند ماه و یا پس از اتمام گل صورت میگیرد. تکثیر این گیاه وسیله بذر ، خوابانیدن ساقه و قلمه میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا