میوه های ریز

طرح احداث گلخانه توت فرنگی

گلخانه ھیدروپونیک توت فرنگی

توصیف محصول:
اسم فارسی : توت فرنگی
sp Fragaria : نام علمی
Rosaceae: خانواده
Strawberry: نام انگلیسی

گیاهشناسی و ریخت شناسی

توت فرنگی یک گیاه علفی دائمی است که دارای یک ساقه ی مرکزی یا طوقه بوده و برگھا، ریشه ھا، ساقه و گل آذین ھا از آن منشأ می گیرند. در طول طوقه در بالای ھر برگ یک جوانه ی محوری (Runners ) ھای رونده وجود دارد که بسته به شرایط محیطی می تواند ساقه ھای رونده و طوقه ھای دیگر را تولید نموده و یا به حالت رکود( خواب) باقی بماند. برگھا به صورت مارپیچی در روی ساقه قرار می گیرند به طوری که ششمین برگ در امتداد برگ اول قرار می گیرد. برگھا معمولا شًانه ای وسه برگچه ای ھستند و دارای اپیدرم، نرده چوبی( و لایه ھای مزوفیل، مشابه سایر دو لپه ای می باشند.برگھای اکثر گونه ھا فقط به مدت کوتاھی( ( Palisade حدود چند ماه) زنده بوده و پس از قرار گرفتن در معرض یخبندان سخت پائیزه، از بین می روند. . ریشه ھا از قسمت بیرونی و تحتانی طوقه، جایی که با خاک در تماس است پدیدار می شوند. ریخت شناسی ریشه، مانند دو لپه ای ھا است. ریشه ھا ی نا بجای طوقه از پریسکل منشاً یافته، رشد می کنند و به طور مستقیم از کورتکس بیرون می آیند. ریشه ھایی که به طول ٢ تا ۵ سانتی متر می رسند شروع به منشعب شدن می کنند و چنانچه آب کافی دردسترس آنھا قرار گیرد، منشعب شدن ریشه ادامه یافته و منجر به تشکیل یک توده فیبری می شود. گل آذین توت فرنگی، یک ساقه ی تغییر شکل یافته است که به یک شکوفه ی اولیه ختم می شود. شکوفه دارای ١٠ کاسبرگ، ۵ گلبرگ و ٢٠ الی ٣٠ پرچم است و تعداد تخمدانھا از ۶٠ تا ۶٠٠ عدد متغیر است. . عمل گرده افشانی در توت فرنگی به وسیله ی حشرات صورت می گیرد. در این بین، زنبور عسل بیشترین نقش را ایفاء می نماید. در واقع این گیاه خود گرده افشان است ولی وجود زنبور عسل برای گرده افشانی ترجیح داده
می شود. ه ی توت فرنگی یک میوه ی مجتمع بوده و شامل مادگی ھای فراوان است که ھر کدام شامل یک تخمک می باشند. بذور حاصل آکن (فندقه) نامیده شده و میوه ی حقیقی توت فرنگی می باشد.

رایج ترین ارقام توت فرنگی

چگونگی انتخاب ارقام
باید مشخص شود که ھدف از کاشت چیست؟ اگر ھدف از کاشت تولید باشد باید رقم مورد نظر استولون کمتری تولید کند. اگر ھدف از کاشت ازدیاد است ( از طریق ساقه ھای رونده باید تولید استولون بیشتری کند). توت فرنگی کاران بایدواریته ھایی رابکارندکه دربرابرآفات وبیماری ھامقاوم باشند، با آب وھوای مطلوب سازگار باشند و دوره باردھی آنھا طولانی باشد. ارقام موجود در ٢۵ سال اخیر و خصوصیات آن ھا
Addie
شمال ایتالیا، در مناطق مختلف عمومیت دارد ، زودرس ، بزرگ ، سفتی گوشت میوه در حد متوسط است، عملکرد بالا
Aiko
کالیفرنیا (دانشگاه کالیفرنیا ) معمولا کمتر مورد کشت واقع میشود ،بطور ویژه ای فصل میوه دھی ·طولانی دارد ، میوه ھا کوچک و بد فرم ھستند.
Allstar
شرق و غرب آمریکا و آتلانتیک میانی ، در مناطق وسیعی کشت میشود ،فصل میوه دھی متوسط · سوختگی برگی ،redstele ،میوه ھا بزرگ با رنگ روشن ولی میوه نامتقارن است ، مقاوم به بیماری و سفیدک پودری
Annapolis

نقاط بالای غرب آمریکا وجنوب کانادا ،معمولا به طور وسیعی کشت میشود ، زودرس ، میوه بزرگ و روشن ، مقاوم به پژمردگی ورتیسیلیومی
Apollo

جنوب ایالت متحده ،این رقم در حال زوال و نابودی است ،دیررس ، میوه متقارن ، گوشت میوه نارنجی ، · مقاوم به بیماری ھای متعدد برگی.
Aromas

کالیفرنیا، کشت در سطح وسیع ، روز خنثی ، بزرگ ، میوه مخروطی شکل ، بسیار براق ، محصول · پوسیدگی ریشه آنتراکنوز و سفیدک پودری ، Phytophthora cactorum دھی بالا ، مقاوم به بیماری ، کنه عنکبوتی دو نقطه ای
Atlas
جنوب ایالت متحده ، در حال زوال است ، طول فصل میوه دھی متوسط ، براق ، میوه قرمز متوسط ، قابلیت انجماد خوب ، بوته قوی دارد ، مقاومت در برابر بیماری stele red
Avila
کالیفرنیا،کشت آن در مناطق مختلف عمومیت دارد ، در اندازه بسیار خوب و ظاھر بسیار خوب ، نارنجی ، قرمز متمایل به قرمز روشن، ترش مزه ، مقاوم در برابر باران .
Balboa
کالیفرنیا، در حال زوال است ، زودرس با یک فصل طولانی میوه دھی ، متقارن ، میوه ای پر عطر با ، گوشتی به رنگ قرمز ، در انبار نرم می شوند .
Belrubi
ایتالیا /فرانسه ، در حال زوال است ، فصل میوه دھی معمولی ، در ابتدا بزرگ ولی بعدا کوچک می شود ، میوه دارای کیفیت عالی ، بوته بسیار قوی است ، با خاکھای قلیایی سازگاری یافته.
Benton
پاسیفیک شمال غربی ، کشت آن در مناطق مختلف عمومیت دارد ، دیر رس ، بزرگ با گوشتی به رنگ روشن ، عملکرد بالا ، مقاوم در برابر پوسیدگی ریشه.
Blomid
نقاط بالای غرب آمریکا و غرب کانادا ، به علت بیماری زردی ژوئن در حال زوال است ، دیررس با فصل میوه دھی معمولی ، با کاسه میوه سخت
Bogota
انگلستان ، کشت آن در حال زوال است ، میوه دھی دیر رس ، بزرگ با رنگ نارنجی – قرمز ، پربار ، اندازه میوه در سال دوم کوچک ، مقاوم به زردی ژوئن.
Bolero
انگلستان ، روز خنثی ، اندازه میوه متوسط ، براق ، رنگ نارنجی – قرمز ، کیفیت میوه و عمر قفسه ای بالا ، مقاومت متوسط در مقابل پوسیدگی طوقه پژمردگی ورتیسیلیومی .
Bounty
غرب کانادا / اسکاندیناوی ، کشت آن در مناطق مختلف عمومیت دارد ، دیر رس ، اندازه میوه متوسط ، پربار ، مستعدپوسیدگی ورتیسیلیومی .

اثر عوامل محیطی روی رشد و نمو توت فرنگی دما

یکی از عوامل محدود کننده رشد بوته ھای توت فرنگی دمای محیط می باشد . بوته ھای توت فرنگی دماھای بیش از حد بالا و یا سرماھای شدید را تحمل نمی کنند و مناسب ترین دما برای رشد و نمو بوته ھا در حدود 26-20 درجه سانتی گراد میباشد. البته برخی از ارقام توت فرنگی به طور استثنا سرمای شدید را تحمل می کنند. ارقام وحشی توت فرنگی و یا ارقام تجاری که برگ ھای سبز تیره دارند، گرمای شدید را تحمل می کنند. سرمای زمستان ھنگامی به بوته ھا آسیب می رسانندکه بعد از یک دوره یخبندان ھوا گرم می شود و به ویژه در این شرایط بوته ھای ضعیف از بین می روند. دمای محیط در تشکیل و رشد گل ھا ،ساقه رونده و دیگر اندام ھا تاثیر بسزایی دارد چنانچه ذکر گردید ،با کاھش دما دراواخر فصل رشد و ھمراه با کاھش طول روز در ارقام بھاره گل انگیزی آغاز می شود. تشکیل و رشد ساقه ھای رونده با افزایش دما ،بیشتر می شود. رشد ونمو ریشه ھای توت فرنگی در دمای خنک اوایل بھار و اواخر تابستان بیشتر بوده و با افزایش دما در طی فصل رشد و به ویژه درھنگام رسیدن میوه ھا،رشد ریشه کمتر می شود. با افزایش دمای محیط ، تشکیل و رشد برگ افزایش می یابد و ھنگامی که دما به ٣٠ درجه سانتی گراد می رسد ، تولید و افزایش سطح برگ متوقف می گردد. دمای محیط در رشد میوه ھا نیز تاثیر مقاوم به Blakmor و Missionary دارد و با افزایش دما،میوه ھا زودتر می رسند. برخی از ارقام توت فرنگی نظیر گرما و خشکی می باشند.
بطور کلی توت فرنگی درجه حرارت ھای بالا و ھمچنین خیلی کم را تحمل نمی کند. یخبندان زمستانی در مورد ارقام موجود به ندرت باعث خشک شدن و از بین رفتن بوته ھا می گردد. اثر سرما موقعی خطرناک می شود که پس از یک دوره ی یخبندان ، ھوای گرم تری را به دنبال داشته باشد در این صورت بوته ھای ضعیف به شدت صدمه دیده و خشک می شوند.لذا درمناطقی که تغییرات درجه حرارت شدید است بوته ھای توت فرنگی را با پوششی از کاه یا کلش از خطر سرما زدگی حفظ می کنند . سرمای دیر رس در مرحله گلدھی می تواند حتی در درجه حرارت ھای کمی پایین تر از صفر درجه نیز باعث صدمه زدن به گل ھا و عدم تشکیل میوه گردد. این گونه خطرات بیشتر در مناطقی پیشمی آید که ھوای رد در آنجا به حال سکون باقی می ماند. بنابرین باید برای کاشت توت فرنگی مناطقی را انتخاب کرد که خطر سرما زدگی وجود نداشته و حتمال آن خیلی کم باشد. گرمای شدید رشد و نمو گیاه را مختل یا متوقف می سازد. بطور کلی با توجه به خصوصیات مرفولوژیکی گیاھان این خانواده و  تنوع ارقام موجود در آن ھا عکس العمل ارقام مختلف نسبت به تغییرات درجه حرارت یکسان نمی باشد. به عنوان مثال: ارقامی که برگھای تیره دارند وبه نوع وحشی (f.chiloensis) نزدیک می باشند حساسیتکمتری نسبت به تغییرات درجه حرارت در مقایسه با ارقامی که دارای برگ ھای روشن ھستند مانند (f.virginiana)نشان می دھند.
با توجه به شرایط آب وھوای متنوعی که در ایران از آذربایجان تا خراسان ودر مناطق جنوبی ایران وجود دارد. می توان توت فرنگی را در اکثر مناطق ایران کشت نمود. علی رقم خصوصیات رویشی ونیاز ھای حرارتی ، این گیاه در نواحی سردسیر ، نیمه گرمسیر وگرمسیر نیاز به مراقبت ھای ویژه ای دارد. به عنوان مثال در مناطق گرم و مرطوب خطر آلودگی به بیماریھای قارچی ودر مناطقی که بارندگی زیاد می باشد خطر عدم تشکیل میوه وجود دارد . ھم چنین در مناطقی که گرمای خشک وبادھای موسمی وجود دارد اختلالات رویشی بسیاری در گیاه بروز می نماید. بنابراین باید باتوجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و ھوایی منطقه مورد نظر ارقامی را که بیشترین مقاومت و سازگاری را دارند انتخاب و کشت کرد.

رطوبت

بوته ھای توت فرنگی به میزان رطوبت خاک بسیار حساس بوده و در شرایط خشک از رشد ضعیف برخوردار می باشند. آبیاری کافی بعد از کاشت نشاء از اھمیت بیشتری برخوردار می باشدواز تلفات بوته ھا می کاھد . درضمن وجود رطوبت مناسب در خاک موجب رشد ونمو کافی میوه ھا میگردد آبیاری بیش از حد به ویژه در خاک ھای سنگین که زھکشی کافی نداشته باشند باعث از بین رفتن بوته ھا می گردد زیرا ریشه ھای گیاه در شرایط اکسیژن کم قرار می گیرند . آبیاری بارانی و یا بارندگی ھای طبیعی ھنگام باز شدن گلھا مضر بوده و مانع گرده افشانی و تلقیح میوه ھا می گردد رطوبت نسبی بیش از حد ھوا موجب شیوع سفیدک وبیماری پوسیدگی خاکستری در اندام ھای ھوایی ومیوه ھای توت فرنگی می گردد توت فرنگی به آب زیادی احتیاج دارد . بنابراین برای کاشت باید آب کافی در اختیار باشد. مخصوصا اگر از زمین ھای سبک شنی استفاده می شوداین ضرورت بیشتر احساس می گردد. آبیاری کافی در مرحله نشاءکاری برای گرفتن نشاء ھا و کاھش تلفات بسیار موثر است . حداکثر نیاز آبی توت فرنگی ھنگامی است که رطوبت زمستانه خاک کاھش یافته و گیاه وارد مرحله ی زایشی شده است. در این صورت آبیاری کافی باعث درشت شدن میوه ھا می گردد و در صد میوه ھای درجه یک را افزایش می دھد. آبیاری بارانی یا بارندگی طبیعی در مرحله گل زیان بخش است، زیرا تلقیح گل ھا را مختل می سازد. ھم چنین در مرحله ی رسیدن میوه، آبیاری بارانی باعث لکه ای شدن میوه ھای رسیده شده وبیماری پوسیدگی وسفیدک میوه را تشدید می کند (پوشش مالچ می تواند عوارض فوق را کاھش دھد). البته در صورت وجود سیستم آبیاری بارانی می توان از زیان ھای ناشی از گرمای شدید پیش گیری کرد.آبیاری توت فرنگی باید با توجه به مرحله ی رشد آن و شرایط محیط انجام گیرد. مثلا آبیاری زیاد در ماه ھای تیر ومرداد رشد رویشی توت فرنگی را افزایش داده و استولون ھای زیادی تولید می شوند. طبق بررسی ھای انجام شده آبیاری زیاد در ماه ھای تیر ومرداد، باعث کاھش جوانه ھای گل و کاھش محصول به میزان ١٢ تا ٢۵ درصد در سال بعد شده است. بنابراین پس از پایان برداشت توت فرنگی آبیاری آن باید فقط بر حسب نیاز گیاه انجام گیرد، بر عکسدر پرورش نشاء به منظور تولید بوته ھای بیشتر، آبیاری در زمان مذکور اھمیت زیادی دارد . نیاز آبی توت فرنگی در ماه ھای مھر و آبان که مصادف با افزایش عملکرد در سال بعد تشکیل جوانه ھای گل است افزایش می یابد و آبیاری کافی در این دوره به کمک فراوانی خواھد کرد.

تنظیمات فتوپریودی

کشت دو نوع توت فرنگی در حال حاضر مقرون به صرفه است. توت فرنگی ھای روز خنثی (ھمیشه بھار) و روز کوتاه (بھاره) . البته روز بلندھایی ھم در اختیار ھستند ولی آن ھا اغلب محدود به باغ ھای خانگی ھستند. ارقام روز کوتاه گیاھانی ھستند که مستعد روزھای کوتاه می باشند و تولید (آغازش) جوانه ھای گل خود را در ۵) یا زمانی که دما پائین تر از ١۵ درجه سانتیگراد باشد . – زیر ١۴ ساعت روشنائی در روز آغاز می کنند (تصویر ٧ (۵ در حالیکه اگر دما بالای ١۵ درجه سانتیگراد باشد ، طول روز لازم برای تولید جوانه ھای گل به ٨ الی – (تصویر ۸ ١٢ ساعت کاھش می یابد که بستگی به کولتیوار آن دارد. ارقام روز بلند تولید جوانه ھای گل (گل آغازی) خود را در دمای معمولی و ملایم و طول روز بیشاز ١٢ ساعت آغاز می کننددوره رشد و نموی توت فرنگی دارای یک الگوی چرخه ای است که با محیط در ارتباط است . در اقلیم ھائی با زمستان سرد و در ارقام روز کوتاه ، جوانه ھای گل در اواخر تابستان و در پائیز در زمین شکل می گیرد و در اوایل سال بعد دربھار ھنگامی که دما برای رشد آنھا مناسب است باز می شوند. شروع بعدی برای رشد و نمو گل ھا شدیدا به دما بستگی دارد. و قسمت عظیمی از منشعب شدن طوقه ھا درست بعد از اینکه رشد رونده ھا در پائیز ھنگامی که ھوا خنک شده است،به علت کوتاھی روز رخ می دھد( ١٠ ساعت) واین وضعیت تا رسیدن به یک یخبندان سخت ادامه می یابد. ارقام روز کوتاه در اقلیم ھای آب و ھوائی معتدل و نیمه گرمسیری نیز کشت می شوند که زمستان خیلی سرد ندارند ، اگر چه اگر دما زیاد بالا برود ، تولید جوانه ھای گل با محدودیت مواجه می شوند، برای مثال در رقم F.x ananassa که در رژیم دمایی ۲۶-۲۲ / ۳۰-۲۶ درجه سانتیگراد شبانه روزی نگه داشته شدند ھیچ گونه القا گلدھی در روزھای کوتاه روی نداد. مینیم تعداد چرخه ھای فتوپریودی لازم برای القا گلدھی در توت فرنگی ھای روز کوتاه از ٧ تا ٢۴ چرخه بسته به دما در حال نوسان است . در دماھای بالاتر ، به نظر می آید که دوره ھای القاء نوری طولانی تری مورد نیاز است. ایتو و سایتو متوجه شدند که در زیر ٨ ساعت فتوپریود فقط ١٠ چرخه برای گل انگیزی در دمای ٢۴ درجه لازم بود، در صورتیکه در ٣٠ درجه سانتیگراد بیش از ٢٠ چرخه لازم بود با ١۶ ساعت فتوپریود ، ١٠ چرخه در ٩ درجه سانتیگراد لازم بود ، اما با ١۶ چرخه در دمای ١٧ درجه گل انگیزی کامل می شد. گیاھان روز خنثی تقریبا ٣ ماه بعد از کشت ، جوانه ھای گل و طوقه را بدون توجه به طول روز تولید می کنند ولی دمای بالا می تواند مانع از تشکیل جوانه ھای گل شود ، ھمان طوری که در گیاھان روز کوتاه نیز ما شاھد چنین ماجرائی بودیم . دمای شبانه روزی ۳۰-۲۶ درجه سانتیگراد به طور کامل مانع از تولید جوانه ھای گل درارقام Tristar , Hecker می شوند ، مع ھذا این کولتیوارھا در دماھای ۱۸-۲۲ / ۱۸-۱۴ / ۲۶-۲۲ درجه سانتیگراد شبانه روزی بیشترین تولید را داشتند. اگر چه بیشترکولتیوارھا به راحتی در یکی از دو گروه روز کوتاه و روز خنثی دسته بندی می شوند، ولی تعدادی از ژنوتیپ ھا نیز ھستند که قراردادن آن ھا در یکی از این دو گروه با توجه به برھم کنش عواملی چون ژنوتیپ، گرما و طول مدت روز بسیار سخت می نمایاند ، بنابراین طبق گفته ای مرز جداسازی توت فرنگی ھا از روی تقسیم بندی بوته ھا به بوته ھای روز کوتاه، روز خنثی و روز کوتاه اختیاری مشخص می شود. ھمچنین ھمیشه بھارھا را به ضعیف ، متوسط و قوی تقسیم بندی می کنند.تنظیمات میزان گلدھی در کولتیوارھای نوین و امروزی توت فرنگی نسبت به گرما اھمیت پیدا می کند تا به طول روز و در عین حال گیاھان روز کوتاه نیز نسبت به این امر بیشتر از روز خنثی ھا حساس اند. میانگین تولید گل آذین و رانر در بوته در ارقام روز کوتاه و روز خنثی تحت ٢ تیمار فتوپریودی و چھار تیمار دما طی سه ماهدر بوته ھای روز کوتاه بعد از گل دھی ، استولون ھا از کنار برگ ھای جدید بیرون می آیند. استولون ھا درروزھای بلند تولید می شوند ( بیش از ١٠ ساعت ) و دما در این حالت در محدوده ای میان ٢١ تا ٣٠ درجه سانتیگراد است . استولون ھا در فتوپریودی معادل ١۶ ساعت ، ٣ برابر فتوپریود ١۴ ساعته تولید می شوند و در ھر دو فتوپریود و دمای ٢١ درجه سه برابر بیشتر نسبت به دماھای ١٢،٨ یا ١۵،۶ ساقه رونده تولید می شوند ، استولون ھا تا ھنگامی که روزھا کوتاه شوند (کمتر از ١٠ ساعت) و یخبندان فرا رسد گسترش می یابند. در گیاھان روز خنثی نیز شکل گیری استولون ھا در روزھای بلند و در یک دمای ملایم بسیار بیشتر است. چه در گیاھان روز کوتاه و چه در روز خنثی، اگر رونده ھا جدا شوند، طوقه برای تولید انشعابات بیشتر تحریک می شود و سرعت میگیرد. تولید برگ ھا در ھر دو نوع بوته در تمام فصل ادامه می یابد. ھمچنین بیشتر برگ ھا در طول روزھای بلند شکل می گیرند . رشد برگ ھا در دمای زیر صفر درجه در پائیز متوقف و در تابستان ھائی با بیش از دمای ٣٠ درجه کاھش می یابد. گیاھانی که در دمای بالا نگھداری شدند ، از آن ھائی که در شرایط خنک پرورش می یافتند دارای کانوپی ( سایه اندازی ) کمتری بودند و در نتیجه کاھش محصول را در پی داشتند . دمای بھینه بسته بهRoyal کولتیوار ، در محدوده ای بین ١۵ تا ٢۶ درجه قرار دارد و برگ آغازی در بالای ٣۵ درجه سانتیگراد در کولیتوار به میزان زیادی کاھش می یابد ولی رشد ویروس ھا در گیاھان با تیمار گرمایی از ٣۵ الی ٣٨ درجه Soverign سانتیگراد متوقف می شود و اگر دما فقط چند روز افزایش یابد می توان امیدوار بود که ظاھر برگ ھا برای شش ھفته سالم باقی بماند. ریشه ھا در بھار و پائیز ھنگامی که ھوا خنک است بیشترین گسترش را دارند . ریشه ھا در دمای ٧ تا ٣٢ درجه رشد می کنند اما بھترین دما برای آن ھا به درجات پائین این محدوده بر می گردد. سیستم ریشه ای تنھا بافتی است که در ھنگام میوه دھی با کاھش بیوماس ھمراه است ریشه ھا بعد از توقف تکثیر برگ ھا در پائیز به رشد ادامه می دھند ولی آن ھا تا وقتی که خاک یخ ببندد فعال باقی می مانند . ( قدرت جذب دارند ) دمای بالا در ناحیه ریشه ، در بالابردن رشد بخش ھوایی گیاه بسیار موثر است . بیشترین رشد شاخساره ای توت فرنگی ھنگامی است که دمای ریشه ای ٢۴ درجه سانتیگراد باشد ولی در بالاتر از این دما رشد به طور محسوسی کاھش می یابد. ھمچنین محدوده دمای بین ١٨ تا ٣٠ درجه توت فرنگی در طول فصل رویشی بی تاثیر است (Shoot) سانتیگراد برای دمای ریشه ای روی رشد شاخساره ولی به طور بارزی در بالاتر از ٣٠ درجه، کاھش رشد در بخش ھوائی بوته را ناشی می شود . اگر ریشه ھا در دمای ٢۶ درجه بیش از محدوده دمای مناسب در فصل سرد قرار گیرند ، رشد بعدی برگھا و دمبرگھا به طور فاحشی محدود می شود.
تأثیر دما و فتوپریود بر استولون زائی و تولید گل در توت فرنگی شدت نور
شدت نور s2 700 که با وسیله ای به نام پارمتراندازه گیری می شود

آبیاری

توت فرنگی نسبت به دیگر محصولات از آبیاری استفاده ی بیشتری برده و عملکرد بیشتر ی خواھدداشت ھمچنین آبیاری باعث می شودکه مواد غذایی موجود در خاک برای گیاه قابل استفاده شود و از یخ بستن شکوفه ھا جلوگیری به عمل می آورد، رشد رانرھا را تسریع می کند، اندازه میوه ھا را افزایش می دھد و ارقامی که دیرکشت شده اند عملکردشان افزایش خواھد یافت “ھینی” و “وب ” پیشنھاد کرد که با استفاده از روشھایی مانند کشیدن پوشش روی بوته ھا، ایجاد تونل ھای کاشت، اصلاح گیاھانی که دیواره سلولی آنھا قابلیت نفوذ کمتری داشته باشد می توانیم فقدان آب را از میوه ھای رسیده کاھش دھیم و به طبع آن انتظار عملکرد بالاتری داشته باشیم.
الف ) مقدار آبیاری
میزان استفاده از آب بسته به آب و ھوا و سیستم کشت تغییر می کند . در طول دو ھفته بعد از استقرار گیاه ١٧۵ میلیمتر در ھکتار (گزارش از کالیفرنیا) تا – که با آبیاری بارانی ھمراه می باشد، مقدار آب مصرفی از ٣٠٠ ١٢٠٠ میلیمتر در ھکتار در فلوریدا تغییر می کند. در مناطق مدیترانه با بسترھایی با پوششپلاستیک و با آبیاری ١٢٠٠ میلیمتر آب در ھر فصل داده شده است. (بسته به محل ) استفاده از آبیاری – قطره ای در حدود ٢٠٠٠ بارانی برای زمین ھای با کشت ردیفی مورد محاسبه نبوده است ، اما به طور معمول ۶٠ میلی متر آب در ھفته در دوره رویشی گیاه مورد استفاده قرار گرفته است (بسته به میزان تبخیر).
ب )سیستم آبیاری
روشھای گوناگون آبیاری که برای کاشت توت فرنگی استفاده می شودعبارتنداز: آبیاری سطحی، آبیاری قطره ای، آبیاری بارانی و… که انتخاب نوع آبیاری به شرایط زمین بستگی دارد. آبیاری نشتی درجاھایی استفاده می شود که لایه زیرین خاک سنگین بوده و نیز در جاھایی که شیب زمین یکنواخت باشد. آبیاری بارانی در مناطقی قابل استفاده است که در آن مناطق استرس شوری یا استرس گرما (دما بیش از ٢٩ درجه سانتیگراد) وجود داشته باشد و نیز در مناطقی که خطر یخبندان زمستانه برای شکوفه ھا وجود دارد (دمای ٧- درجه سانتیگراد) از این روش آبیاری می توانیم به منظور پیشگیری از یخ زدگی استفاده کنیم. مقدار آبی که برای کنترل یخ زدگی استفاده می شود به ازاء ھر بوته ۵٠ گرم است و زمان انجام این کار صبح ھنگام می باشد.
امروزه استفاده از آبیاری قطره ای در تعداد زیادی از محصولات از جمله توت فرنگی یک روش کاملا مًفید و اقتصادی می باشد مزایای این روش آبیاری عبارتنداز: افزایش ١۵ الی ٢٠ درصدی عملکرد ٣٠ درصد صرفه جویی درمصرف آب وانرژی، یکنواختی و پیوستگی برنامه ھای برداشت محصول، تأمین مقدار مناسب آب در فصل زمستان و کاھشپوسیدگی میوه در مقایسه با زمانی که از آبیاری بارانی استفاده می شود. تکینل و ھمکاران در مقایسه ای که روی سه روش آبیاری نشتی، بارانی، قطره ای انجام دادند مشاھد نمودند که کمترین عملکرد در روش آبیاری نشتی حاصل شد مقدار آب مصرفی در روش آبیاری قطره ای ٣٨ درصد کمتراز آب مصرفی در روش نشتی و ٢٠ درصد کمتر از آب مصرفی در روش بارانی بود
ج) زمان آبیاری
حساسیت توت فرنگی به استرس آب (اعم از کمبود یا بیش بود آب) کاملا قًابل درک است. اگر در مزرعه عمل تعریق رخ بدھد بیانگر این موضوع است که مقدار آب موجود در خاک گیاه بیش از حد نیاز است. در این رابطع برگھای جوان نسبت به برگھای مسن شاخص بھتری ھستند و عمل تعریق می تواند به عنوان یک معیار در اس و ھمکاران به این نتیجه رسیدند که برنامه ھای آبیاری توت فرنگی در نظر گرفته شود. گلن و تکدا پینو دمای برگ و اختلاف دمای برگ با ھوا، ازجمله شاخص ھای ناشی از استرس درجه –روز و شاخص استرس آب درگیاه ھستند و ھمه این شاخص ھا برای تشخیص استرس آب در توت فرنگی ھای کاشته شده در شرایط کنترل شده مفید می باشد. در مناطقی که خاکھای شنی و سبک دارند لازم است چندین آبیاری در تابستان انجام گیرد. به ویژه اگر ھوا گرم و خشک باشد خاکھای سنگینتر در تابستان که باران نمی بارد معمولا ھًر ۲-۳ھفته یکبار نیاز به آبیاری دارد اگرتوت فرنگی را در ھوای خشک بھاری بکاریم و خاک آن منطقه سبک باشد باید بلافاصله پس از کاشت نشاءھا، آبیاری انجام گیرد تا شرایط برای شروع رشد بوته ھا فراھم گردد. درطول دوره رشد باید آبیاری قبل از بروز علایم
خشکی انجام گیرد. انجام آبیاری معمولا دًر دوره باردھی لازم نیست به خصوص اگر رقم مورد نظر زودرس یا میان رس باشد آبیاری بیش از حد در دوره باردھی باعث نرم شدن میوه ھا خواھد شد اگر در دوره باردھی ھوا خشک باشد انجام آبیاری در ارقام دیررس دوره تولید میوه را امتداد داده و باعث افزایشعملکرد توت فرنگی خواھد شد. برنامه ریزی ( زمان بندی ) برای آبیاری بر اساس حجم رطوبت خاک در ٣٠ سانتیمتر بالائی پروفیل خاک صورت می گیرد. جایی که بخش عمده ریشه واقع شده است . بلوک ھای تنسیومتری یا گچی به طور مکرر برای حفظ حجم رطوبت خاک در بالای ۵٠ درصد آب در دسترس گیاه ، مورد استفاده قرار می گیرد . ھمچنین زمانبندی برای که ناشی از عکسالعمل آنھا در برابر تبخیر اتمسفری (Kc) آبیاری می تواند با استفاده از ضرایب گیاھی متفاوت یا کسرھای فشار بخار آب با محیط می باشد، صورت می گیرد. البته این ضرایب با افزایش سطح برگ و با تغییرفصول تغییر می کند، در ھر صورت طی تحقیقاتی این ضریب در توت فرنگی بطور تقریب مابین ۵۵ درصد تا ۸ درصد می باشد.اندازه گیری پتانسیل آب برگ قبل از سپیده دم برای زمان بندی آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال برای آغاز آبیاری از پائین ترین پتانسیل (۰/۲۵ – میلی پاسکال) استفاده کردند که بیانگر بیش از ۵٠ درصد حجم رطوبت خاک و یا ۲/۵ سانتی متر باران در روز است. اگر چه پتانسیل آب برگی تنھا به وضعیت آب موجود در خاک بستگی ندارد، باید بدین عامل، نوع کولتیوار و تاریخ وقوع تنش را نیز اضافه کرد. پائین بودن پتانسیل آبی پیش از سپیده دم می تواند گیاه را برای تنش نیم روزی آماده کند، بطوریکه در این زمان دما بالا رفته و کسری فشار بخار آب افزایش پیدا می کند. پدیدار شدن نقاطی سیاه در برگ ھا یک علامت ظاھری برای تعیین میزان پتانسیل آبی کافی در گیاه است. اگر چه این پدیده در ۰/۱۱ – میلی پاسکال متوقف می شود ولی در بالاتر از این میزان فعالیت ھای گیاه تحت تاثیر قرار می گیرد

تحلیل بازار

١- اندازه بازار
سطح زیر کشت توت فرنگی ایران حدود ٣ ھزار و ٨٠٠ ھکتار است که در مقایسه با دو میلیون و ۶٠٠ ھزار ھکتار سطح زیر کشت جھانی توت فرنگی ٠.١۴ درصد از توت فرنگی جھان را شامل میشود و در بین کشورھای جھان مقام چھاردھم را به خود اختصاص داده است. میزان تولید توت فرنگی ایران حدود ٣٨ ھزار و ۵٠٠ تن است که مقام ھجدھم را در بین کشورھای جھان به خود اختصاص داده است، میزان تولید توت فرنگی جھان ۴میلیون و ٨٠ ھزار تن برآورد میشود. مصرف سرانه داخلی توت فرنگی را حدود نیم کیلوگرم برای ھر فرد است و ضایعات توت فرنگی حدود ٢۵ درصد برآورد میشود
ھزینه تمام شده ھر کیلوگرم توت فرنگی در گلخانه حدود ۴٠ ھزار ریال برآورد میشود، این ھزینه شامل مصرف سوخت در طول فصل زمستان و تغذیه و سایر ھزینهھا از جمله خرید نشاء است
متوسط قیمت سالیانه:
٧٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ریال =(٧٠٠٠٠٠٠٠)* ( ٢٠٠٠٠) *( ٠.۵)
٢- تحلیل رقبا:
با احداث ھزار متر گلخانه، ٠.٣ درصد از گلخانهھاي اصفھان و تھران را به خود اختصاص دادهايم. كه در تھران در ماھھاي زمستان، قیمت به حدود ١٢٠٠٠ تومان ميرسد. و در فصل بھار در ماھھاي فروردين و ارديبھشت به١۵٠٠ تومان ميرسد و بقیه ماھھاي سال حدود ٣٠٠٠ تا ۴٠٠٠ تومان ميباشد به شرط اينكه از تركیه توتفرنگي وارد نشود.
رقباي مستقیم:
تمامي گلخانهھاي ھیدروپونیکي كه محصول مشابه ما و با كیفیت بالا را تولید ميكنند
رقباي غیرمستقیم:
گلخانه ھايي كه از سیستم ھیدرواستاكر و يا از ساير سیستمھاي گردشي تجديدشونده استفاده ميكنند. (كه در ايران مرسوم نیست.)
منابع انساني:
اعضاي ھیأت مديره، سرمايهگزار، نیروي كارگر دائم (تمام وقت)، نیروي كارگر فصلي.
استراتژدي ھاي بازاريابي:
١. شركت توت فرنگي ما محصولات خود را در اقسام مختلف و بسته بندي ھاي جديد با وزن ، كیفیت و قیمت متفاوت عرضه مي كند تا تمام اقشار را تحت پوششخود قرار دھد .
٢. بازاريابي از طريق فیلم : يك فیلم طنز و جالب از پشت صحنه ي گلخانه ي توت فرنگي كه نشان دھنده محاسن و خدمات شركت ما نسبت به ساير شركت ھا است را به نمایشمی گذاریم .
٣. بازاريابي مشاركتي : شركت توت فرنگي ما با شركت ھاي تولید كننده محصولات ديگر قرارداد خواھد بست كه اگر مشتري به شركت ما آمد ما بن تخفیف شركت مورد قرار داد را به او مي دھیم و در عوض شركت ديگر ھم بن تخفیف شركت ما را به مشتري خواھند داد و اين ھمیاري باعث شده كه مشتري ھاي شركت ھاي ديگر را به سمت خود جلب كنیم .
۴. بازاريابي زنجیره اي : از شركت ھاي ديگر میخواھیم كه خودشان و ساير كاركنانشان از توت فرنگي ما خريداري كنند و يا از كارخانجات فرآوري ( مربا ، مارمالاد ، اسانس ، كمپوت ) میخواھیم كه میوه ھاي زائد ما را خريداري كنند و در عوض بن شركت ھاي مورد قرار داد را در بازاريابي مشاركتي به آنھا دھیم تا از آنھا خريداري كنند.
تحلیل ریسک:
مخاطرات ناشی از تغییرات تیم :
ھیچ یک برتری خاصی نسبت به عضو دیگر گروه نداریم و چنانچه ھریک از اعضای گروه حذف شود، آسیبی به گروه و فعالیت ھای آن وارد نمی شود.
مخاطرات ناشی از تغییرات اقتصادی :
الف) تغییر تعرفه ی گمرکی:
ھم اکنون تعرفه ی گمرکی توت فرنگی به ازای ھر بوته ١٧.۶ تومان است. اگر این تعرفه کاھشیابد یا اصلأ به کلی حذف شود، واردات توت فرنگی از کشورھای دیگر به خصوص ترکیه و ھلند افزایش می یابد و ما چاره ای جز فروش زیر قیمت محصولمان نداریم (با توجه به این که توت فرنگی درصد آب زیادی دارد و به این واسطه جزو محصولات بسیار حساس وبا فساد پذیری بالاست، نمی توانیم تا مدت زمان زیادی آن را انبار کنیم تا اوضاع به حالت عادی برگردد و واردات کاھش یابد.)
ب) تغییر سود بانکھا:
چنانچه بانکھا نرخ سود خود را افزایش دھند، سرمایه گذار میلی به سرمایه گذاری در طرح ما ندارد و کار ما متوقف می شود
مخاطرات ناشی از تغییرات تکنولوژی و فناوری:
از آنجا که ما به روش ھیدروپونیک و در محیط کشت بدون خاک، بوته ھای توت فرنگی را کشت می دھیم و تقریبا جًزء جدید ترین روش ھای کشت است، پس از این تغییرات خیلی آسیب نمی بینیم مگر اینکه سیستم ھای خیلی جدید دیگر، نظیرسایر سیستم ھای گردشی تجدید شونده و یا سیستم ھیدرواستاکر که فرصتھای جالب و جذابی را برای عملکرد در ھر واحد بوجود می آورد، که بیشتر در زلاندنو است، وارد ایران شود و در رقابت با ما قرار گیرد. که در آن صورت تنھا راه حل این است که ما ھم به آرامی خود را با شرایط موجود وفق دھیم و حتی می توانیم تکنولوژی کار خود را بالاتر ببریم و از آبراه ھای معلق و سیستم ھای ھیدرواستاکر استفاده کنیم تا در رقابت شکست نخوریم.
مخاطرات ناشی از تغییرات زیست محیطی:
از این تغییرات نیز خیلی آسیب نمی بینیم به دلیل اینکه ما از کشت invitro (محیط بسته یا گلخانه) استفاده می کنیم. مگر اینکه جھت وزش باد عوض شود و یا بادھایی سخت از مناطق دیگر بوزد که بر خلاف جھت احداث گلخانه ی ما باشد و در صورت محکم نبودن سازه ھای گلخانه و پوششآن، باعث آسیب جدی به آن می شود راه حل آن است که در اول پروژه، حتی الامکان مکانی را انتخاب کنیم که باد خیز نباشد و یا حتی در اطراف گلخانه از باد شکن استفاده کنیم، تا در صورت ایجاد خطر احتمالی، آسیب زیادی نبینیم.
مخاطرات ناشی از تغییرات اجتماعی:
در صورتی که ذائقه ی مردم تغییر کند ممکن است استقبال عمومی نسبت به محصولات ما کم شود. در صورت بروز چنین مشکلی می توان با کارخانجات مختلف فراوری اعم از کارخانه ی چیپس میوه، کمپوت، لواشک، مرباّ و… قرار داد بست تا محصولاتمان به نحو دیگری در خدمت مصرف کنند گان قرار گیرد. و چنانچه فرھنگ مردم به سمت استفاده از محصولات ارگانیک سوق داده شود، باز ھم مشکل جدی پیدا نمی کنیم زیرا حسن گلخانه ی ما نسبت به دیگر تولید کنندگان توت فرنگی آن است که ما از قارچ کش بنومیل و آبا مکتین که مصرف کننده را در دراز مدت دچار مسمومیت می کند، استفاده نمی کنیم وفقط در صورت نیاز از سم سان مایت که خطری ندارد، استفاده می کنیم
مخاطرات ناشی از تغییرات سیاسی:
در صورتی که کشورمان تحریم شود، ممکن است قادر نباشیم بوته ھا وکود ھای مایع که در سی تم کشت ھیدروپونیک نیاز داریم را از کشورھای تولید کننده نظیر ھلند تھیه کنیم که در این صورت برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بھتر است، بوته ھایمان را به روش کشت بافت که بھترین روش تھیه ی بوته ھای دختری توت فرنگی استیستم ھای خیلی جدید دیگر، ییرات خیلی آسیب نمی بینیم مگر اینتوت فرنگی را کشت می دھیم و تقریبا جًدید ترین ر آن را انبار کنیم تا، خودمان تولید کنیم که بعد از چند سال که گلخانه مان به سود اقتصادی رسید، اقدام به چنین کاری می کنیم.تعرفه کاھش یابد یا اصلأ به کلی حذف شود، واردات توت فرنگی از کشورھای دیگر به خصوص ترکیه و ھلند افزایشمی یابد و ما چاره ای جزه و فعالیت ھای آن وارد نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا