بونسایبونسای

معرفی و پرورش بونسای پیچ گلیسین

بونسای پیچ گلیسین

Order:Fabales
Family:Fabaceae
Subfamily:Faboideae
Genus:Wisteria
Species:W. sinensis
Wisteria sinensis
نام رایج: گلیسین (ویستریا)
نام علمی: Wistaria sinensis sweet
خانواده: Fabaceae تیرهٔ باقلا
یکی از زیباترین گیاهان بالا رونده با گل های بنفش رنگ و خوشه ای و آویزان است که در اوایل تا اواسط بهار زینت بخش آلاچیق ها و چپرها است که در مناطق معتدل بر روی سر در و دیوار بعضی از منازل دیده می شود. گل ها به شکل پروانه و مانند گل های نخود و باقلا و از خانواده حبوبات است. در بعضی از گونه ها برای بار دوم در پاییز نیز گل ها ظاهر می گردند. درخت گلیسین صد ساله نیز دیده شده است، در بعضی گونه ها رشد آن خیلی سریع و ممکن است بعضی از شاخه ها درهفته یک متر رشد کنند. اهمیت این گیاه در بن سای کمتر از آزالیا نیست و گل های آن ارزش خاصی به آن داده است.اگر چه پس از تمام شدن دوره گلدهی که حدود ۴۵روز طول می کشد دارای شاخه و برگ و تنه به زیبایی بن سای های دیگر نیست اما برای خودش زیبایی خاصی دارد.

محل نگهداری

ریشه آن خاکی خنک و مرطوب و غنی از هوموس و مواد آلی را دوست دارد. سایه دیگر درختان را بر نور شدید خورشید ترجیح می دهد. آب فشانی و تهیه سایه از مهم ترین احتیاجات آن است. در زمستان از خاک باتلاقی و هوای سرد کشنده رنج می برد و محافظت گلدان از این شرایط نامساعد از وظایف بن سای دار است. گلدان در گلخانه با جریان هوای مناسب و درجه حرارت حدود ۱۰ درجه سانتی گراد در بهترین شرایط است.

تعویض گلدان

هر سه سال در اوایل بهار یک بار تعویض گلدان لازم است. چنانچه با آزمایش گلدان مشخص گردید که ریشه ها خیلی درهم رفته اند ممکن است زودتر انجام شود. با توجه به وضع خاص گل ها و آویزان شدن آنها گلدان استوانه ای و یا مکعب مستطیلی انتخاب کنید تا از این نظر همخوانی داشته باشد. گلدانی با این حجم خاک را خنک تر و مرطوب تر نگه می دارد. خاک مورد استفاده استاندارد است که مقداری ماده آلی جهت با لابردن ظرفیت نگهداری آب به آن اضافه می گردد.

هرس

حذف شاخه های اضافی و کوتاه کردن تنه اصلی در اوایل بهار صورت می گیرد. برای تحریک شاخه ها به گلدهی بیشتر در هرس شاخه ها نهایت دقت و مواظبت لازم دارد و در این راستا حذف بیش از نصف تعداد شاخه های گل دهنده لازم است. پس از این حذف شدید شاخه های جدید شروع به رشد می کنند. به این شاخه ها اجازه فعالیت دهید سپس آنها را تا باقی ماندن ۲ یا ۳ برگ قطع کنید. این عمل ممکن است چندین بار در طول فصل رشد تکرار گردد.

هرس پیچ گلیسین در طی زمستان ساقه های مسن و ساقه هایی که گلدهی خوبی نداشته اند را می توان به نحوی کوتاه کرد که ۲-۳جوانه روی آنها باقی بماند این جوانه ها در بهار شروع به رشد می کنند و ساقه هایی را بوجود می آورند که سال بعد گل خواهند داشت.

سربرداری

این بن سای سر برداری ندارد.

آبیاری

آبیاری درتابستان هرچه بیشتر باشد بهتر است. هرچه گلدان درازتر و بزرگ تر باشد علاوه بر اینکه با گل های آویزان هماهنگ است رطوبت را بهتر نگه می دارد و خطر کم آبی خصوصاً در روزهای گرم تابستان گیاه را تهدید نمی کند.

تغذیه

برای جلوگیری از رشد علفی و تحریک جوانه های گل دهنده مواد غذایی در فصل رشد هرچه کم ازت تر باشد بهتر است. از اول پاییز ازت موادغذایی به طور کلی حذف می گردد.

روش ازدیاد پیچ گلیسین

ازدیاد از راه قلمه چوب سخت و یا چوب نرم روش ازدیاد این گياه است. قلمه های چوب نرم را از ساقه های حاصل از رشد فصل جاری در اواخر بهاریااوایل تابستان از نوک ساقه ها و به طول ۱۵-۲۰ سانتيمتر تهيه می کنند تمامی برگهای یک سوم تا یک دوم قسمت پایی قلمه جدا می شودقلمه ها را در مخلوطی از پيت موس +شن و یا خاک برگ+شن کاشت و گلدان محتوی قلمه ها در مکانی روشن اما به دور از نور مستقيم آفتاب و با دمای ۲۰_۲۴ درجه قرار ميگيرند باشرایط گلخانه ای حفظ رطوبت در اطراف قلمه ها و افزایش شانس ریشه زایی کمک می کندقلمه چوب سخت در اواخر پایيزیا اوایل زمستان و بعد از خزان برگهای گياه از نواحی نسبتا چوبی شده و بالغ ساقه های حاصل از رشد سال قبل به طول ۱۵-۳۰ سانتيمتر گرفته ميشوند. سایر موارد کاشت و شرایط محيطی همانند قلمه چوب سبز است. معمولا ریشه زایی در قلمه های گیاه گلیسین ۴-۶هفته طول می کشد روش های دیگر افزایش توسط کاشت بذر ودیگر راه خوابانیدن شاخه در اواخر زمستان واوایل بهار است

روش ازدیاد پیچ گلیسین خوابانیدن زمینی

ازدیاد باروش خوابانیدن یک ساقه که نزدیک به سطح بستر قرار دارد در اواخر زمستان یا اوایل بهار در زیر خاک مدفون می شود ومعمولا درطی یک سال آن قدر ریشه تولید می کند که به توان آنرا از گیاه مادر جدا کرد وگیاه جدیدی تولید کرد فرم وطرح های ابداعی غیر طبیعی خوشایند نیستند بازاویه شاخه وتنه گیاهی باید ساخت که مانند شکل طبیعی خود گیاه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا