بونسای

نگهداری از بونسای افرا

نگهداری از بونسای افرا

افرای سرخ گیاهی از جنس Acer در خانواده Aceraceae است و به نام های Red Maple و Swamp Maple و Florida Maple شهرت دارد. این گونه بومی شمال شرقی آمریکا و ایالت فلوریدا می باشد و محدوده گسترش آن از شرق به نیوفاندلند ، به فلوریدای جنوبی و شرق تگزاس است.
این گیاه دارای برگها ساده و متقابل و چند قسمتی با دندانه های نامنظم و درازا و پهنای ۳ تا ۷ سانتیمتر است
دارای گل های کوچک ، زرق و برق دار به رنگ قرمز که در اواخر زمستان یا اوایل بهار (هفته دوم فوریه در شمال فلوریدا) شکوفه میدهند و از ماه مارس گل های زیبای آن ظاهر میشود
افرا سرخ به محيطي مرطوب نياز دارد ،به نور زياد و مستقيم در تابستان و باد هاي خشک و دماي زير صفر در زمستان حساس هست ولي مي توان به صورت گلداني از گياه نگهداري کرد و در تابستان در مکاني نيم سايه نيم آفتاب قرارش داد و در زمستان به مکان گرم تري منتقل شود . افرا را بهتره در مکاني نيم سايه نيم آفتاب و کنار ديواربکاريد تا تابستان ها کمتر دچار مشکل بشه ،خشکي محيط و کمبود رطوبت ،روز هاي بسيار گرم تابستان و خشکي کشيدن خاک باعث ايجاد مشکلاتی در افرا ميشه ،در فاصله دو آبياري خاک را کمي مرطوب نگه داريد(خاک خيلي خشک نشود ) صبح ها و عصر ها زماني که آفتاب روي برگ ها نيست برگ ها را غبار پاشي کنيد تا کمي رطوبتش فراهم بشه و در طول بهار و تابستان با کود مايع ۱۰_۱۰_۱۰ یا کود کامل مخصوص گیاهان زینتی تقويتش کنيد.در اواخر پاییز و هنگام خواب گیاه ،شاخه های شکسته و مرده را قطع کنید .
میوه آن به رنگ قرمز در اواخر بهار و اوایل تابستان نمایان میشود
اگر حاشیه برگها سبز و فقط نوک آنها آسیب دیده‌اند هوای خشک و یا صدمه‌های مکانیکی می‌تواند عامل آن باشد و اما اگر حاشیه‌ها نیز زرد و قهوه‌ای رنگ شده‌اند عولامل زیادی مانند افراط و تفریط (بیش بود و کمبود) در آبیاری زیاد و یا کم بودن نور و درجه حرارت عامل آن هستند،کمبود پتاسیم باعث خشکی حاشیه برگ میشه ،با کود مخصوص بنسای هر سه هفته یکبار گیاهتان را تقویت کنید ،نور از پشت پرده توری به گیاه برسد ،غبار پاشی هم فراموش نشود .
با توجه به نیاز رطوبتی بالای گیاه یک یا دو بار در روز برگ ها را غبار پاشی کنید صبح زود یا عصر (از آبی استفاده کنید که کلر آن خارج شده باشد ) رسیدن هوای آزاد به گیاه نیز باعث شادابی آن می شود ،د رمعرض جریان باد سرد قرار نگیرد ،هر سه تا چهار هفته یکبار با کود مخصوص بنسای تقویت شود .
برگهای افرای سرخ قبل از ریزش تبدیل به رنگ نارنجی و قرمز میشوند
نور: مکانی کاملاً روشن
شرایط محیط برای رشد بونسای افرای سرخ عبارتست از:
رطوبت: محیط رشد آن کمی مرطوب باشد
آبیاری : زیاد، به خصوص اگر خاک آن، آب را در خود نگه نمی دارد
دما: حدود ۱۵ درجه سانتیگراد
خاک: خاک سبک مخلوط خاک هوموسی و پیت و مفداری کمپوست آلی

آفات و هشدارهای دیگر

شته و مگس سفید. از خفیف ترین آفت کش ها استفاده کنید.
همچنین برگ ها ممکن است در آفتاب کامل بسوزند.

هرس

شاخه های زیرین گاهی حذف شود . بهترین زمان هرس زمستان است . در بهار در اثر قطع اندام ، شیره گیاهی فراوانی خارج میشود .

نگهداری از بن سای

بن سای این نماد زیبای طبیعت اکنون در بسیاری از منازل ما وجودارد. پیش از این نیز در مورد این درخت های مینیاتوری نوشته بودیم. این بار می خواهیم روش هایی برای انتخاب یک بن سای مرغوب و همچنین نگهداری از آن را آموزش دهیم.

بن سای خوب را چطور تشخیص بدهیم؟

بهترین زمان برای خرید بن سای فصل های گرم است پس اگر می خواهید صاحب یک جنگل کوچک شوید هر چه زودتر دست به کار شوید.
سالم بودن بن سای را هنگام خرید می توان از روی ساقه آن تشخیص داد. ساقه محکم و سفت نشانه آن است که بن سایی که انتخاب کرده اید خوب و مرغوب است. اما اگر ریشه های گیاه در خاک تکان می خورد و محکم نبود نشانه خوبی نیست.
این روزها بن سای هایی می بینیم که نمونه کامل بی سلیقگی هستند. برای آنکه قیمت این گیاه پایین آورده شود برخی از مراکز فروش گیاه بن سای هایی می فروشند که ساقه و برگ های آن هیچ همخوانی با هم ندارند. مثلا برگ های شمشاد بر روی یک ساقه ظریف و برعکس نشانه آن است که گیاه درست و سالمی انتخاب نکرده اید.

بن سای را کجا نگه داریم؟

بطور کلی بن سای یک گیاه خانگی است. بهترین محل برای نگهداری بن سای در خانه یک محیط حنک مثل پاسیو یا راهرو است البته اگر چنین انکانی ندارید می توانید گلدان را در محیطی با دمای ۱۸ تا ۲۲ قرار دهید. نور مستقیم برای بن سای بهیچ وجه مناسب نیست سعی کنید گلدان را در محیطی نورگیر اما به دور از نور مستقیم قرار دهید. چرا که آفتاب مستقیم باعث زرد شدن برگ های آن می شود.

مراقبت های ویژه از بنسای

دشمن این گیاه آب کلردار است. همیشه در یک طرف مقداری آب ریخته و بگذارید کلر آن ته نشین یا تبخیر شود و از همان آب برای آبیاری بن سای استفاده کنید. میزان آبدهی نیز باید به گونه ای باشد که خاک گلدان همواره مرطوب باشد.
بن سای نیاز به هرس دارد. گیاه تان را به طور مرتب هرس کنید.
برای تقویت گیاه نازنین تان از کودهای مخصوص بن سای استفاده کنید و هر دو سال یکبار حتما خاک آن را تعویض کنید.
مناسب ترین مکان رشد آنها در کنار آب است. حتی گاهی لازم است یک سینی کم عمق حاوی آب زیر گلدان قرار دهید.

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. سلام و ممنون از اطلاعات زیادی که در اختیارمون میگذارین

    من دو هفته پیش یه افرای سبز بونسای خریدم،گذاشتمش بیرون پنجره جنوبی،آفتاب مستقیم و کامل
    از دیروز یهو برگاش آویزون شدن و الان آویزون و خشک هستن،همه برگاش
    چیکارش کنم؟ از بین رفت یعنی؟😔😔
    برگها با همون رنگ سبزشون خشک شدن
    الان راهی برای احیاش هست؟

    1. سلام شما وقتی گل رو خریدید توی گلخونه بوده برای همین وقتی توی فضای بیرون گذاشتید نور مستقیم آفتاب داشته و برگ هارو خراب کرده
      نباید این گل رو بیرون از پنجره بزارید و یا اگر بیرون میزارید حتما یه سایه روش درست کنید که نور مستقیم آفتاب بهش نخوره و بعد تمام برگ های خشک شده رو جدا کنید اگر تنه سالم باشه برگ جدید میزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا