صیفی جات

موقع رسیدن و برداشت گوجه فرنگی

 موقع رسیدن و برداشت گوجه فرنگی

رسیدن گوجه فرنگی را به چهاردوره می توان تقسیم کرد:
1- رسیده سبز ۲- رسيده نيمه صورتی ۳– رسیده صورتی 4– رسیده قرمز

رسيده سبز

موقعي كه ميوه گوجه فرنگی از حيث حجم باندازه نهائی خود رسید یعنی رشد کامل کرد و رنگ آن از سبز تیره به سبز مایل به سفید تبدیل شد مخصوصا در اطراف محل کل ، می گویند گوجه فرنگی در دوره رسیده سبز است . در این دوره میوه سفت ومقاوم به فشار است و با وسائل مصنوعی می تواند رنگی قرمز بخود بگیرد

رسيده نيمه صورتی

پس از چند روز میوه های سبز رسیده تغییر رنگی می دهند و لکه با خطوط صورتی رنگی روی آن دیده می شود ولی هنوز کاملا سفت است و در فضای داخل میوه ودراطراف بذر ماده لزج ژلاتینی وجود دارد .

رسیده تمام صورتی

دراین دوره رنگ صورتی تمام میوه را فرا می گیرد و هنوز کمی سفت و مقاوم به فشار است و ماده لزج داخل میوه رو به کاهش است

رسيده قرمز

دراین دوره میوه کاملا رسیده و نرم و دارای رنگ قرمز شفاف مخصوص به هر نوع از گوجه فرنگی می باشد . از حیث طعم و مرغوبیت برای خوراك البته این درجه از رسیدگی میوه مرغوب ترین آن است.بنا بر مطالبی که ذکرشد موقع برداشت گوجه فرنگی با منظور سبزیکار تفاوت می کند. اگر کاشت این محصول برای فرستادن به بازارهای دوردست باشد (مانند محصول اهواز یا بندرعباس برای بازار تهران باید محصول گوجه فرنگی را در ادوار رسیده سبز و یا رسيده نيمه صورتی برداشت نمود؛ مخصوصا اگر جاده و وسیله حمل ونقل مساعد نباشد.اگر محصول باید در بازارهای نسبتا نزدیکی و یا در محل بمصرف برسد باید برداشت محصول درادوار رسیده تمام صورتی و رسيده قرمز انجام گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا