صیفی جات

میوه بیدانه بوته گوجه فرنگی

میوه بیدانه و اثر هورمون در بوته گوجه فرنگی

دوعمل را انجام می دهد یکی تولید بذر و دیگری تحریک تخمدان و تشکیل میوه.تشکیل بذر با ترکیب واختلاط کروموزوم زا بشی دسته دانه گرده با تخمچه در کیسه جنینی و تحريك تخمدان و تشکیل میوه ، دراثر ترشح موادی از جنس هورمون های نباتی انجام می گیرد . حال اگر بوسیله ای از فعالیت زا بشی هسته گرده جلوگیری شود تخمدان فقط از ترشح هورمونی لوله کرده استفاده نموده ميوه بدون بذر تولید می کند.تحقیقات علم گیاه شناسی ثابت کرده است که می توان از مواد شیمیائی درتحریک تخمدان گل ها بدون دخالت دانه کرده استفاده کرد. بنابراین آزمایش ها ترکیبات زبر دارای این اثر می باشد.

اسید اورتو کلرو فنوکسی استیک Ac. O. Chlorophenoxy-acetique
۲- اسيد پاراکلروفنوکسی استیک Ac. P. Chlorophenoxy-acetique
۳- اسید ۲-4 دیکلروفنوکسی استیک Ac. 2-4 Dichlorophenoxy-acetique
٤- اسید اندول بوتیریک Ac. Indolbutirique
5-اسید اندول پروپیونیک Ac. Indolpropionique
6- نفتالن استاميد Na phthalene acetamide
7- اسید بتانفتوکسی استیک Ac. β-naphtoxyacetique
۸- امید فنیل استیک Ac. Phenylacetique
9- اسید اندول استیک Ac. Indolacetique
در عمل این مواد را بشکل مایع یعنی محلول آبکی و يا بشكل خمير روی تكمه کلاله قرار می دهند.
آزمایش های زیادی روی گیاهان مختلف انجام گردیده ولی آنچه بهترین نتیجه را داده است و تا اندازه ای در کاشت تجارتی سبزی ها مورد استفاده قرار گرفته استعمال هورمون در تهیه گوجه فرنگی بی دانه و کاشت گوجه فرنگی در گلخانه می باشد.گوجه فرنگی بعلت ویتامین های زیادی که دارا می باشد از نظر تغذیه اهمیت فوق العاده پیدا نموده است . در مملکتی که برای کاشت این محصول آب و هوای مساعد ندارند و یا مدت دوره تابستان کوتاه است و نمی توانند برداشت کافی از کشت گوجه فرنگی داشته باشند اجبارا این محصول را در گلخانه ها می کارند ولی تلقیح طبیعی وعمل بارور کردن گل ها که باید بوسیله حشرات انجام شود در گلخانه و در فصل زمستان که حشرات تلقیح کننده وجود ندارند بسیار دشوار و بلکه غیر ممکن می باشد لذا برای نیل بمنظور باید از وسائلی مانند هورمون های نباتی استفاده کرد.

طرزعمل

قبل از هر کار باید از فعالیت دانه گرده جلوگیری بعمل آورد . برای بی اثر کردن دانه گرده گوجه فرنگی موقعیکه تقريبا 50% با گل های یک خوشه بازشد اقدام به پاشیدن آب خالص درداخل گل ها می کنند این عمل دانه های گرده را تر کرده و آنها را غیرقابل انتقال از گلی به گل دیگر می کنند. پس از تر کردن دانه گرده محلول آبکی هورمون مورد نظر را بهمان طریقی که آب خالص را در داخل گلها پاشیده اند روی خوشه گل می پاشند و این عمل را دو یا سه مرتبه در مدت یک هفته تکرار می کنند بدین طریق میوه ها ئيكه تشکیل می شود بی دانه یا بذر خواهند بود و با اقلا مقدار بذر آنها خیلی کم می شود .

مقدار محصول

به مقدار محصول گوجه فرنگی در هکتار نسبت به نوع زمین و آب و هوای محل و طرز کاشت متفاوت است. مثلا در ممالک متحده آمریکا که عملکرد متوسط محصول گوجه فرنگی در تمام نقاط کشور در حدود ۱۳ تن در هکتار می باشد در پاره ای از نقاط به ۲۱ تن در هکتار می رسد و در بعضی از نقاط دیگر از 4 تن درهكتار تجاوز نمی کند و یک زارع فعال و وارد به امور کشاورزی می تواند ۳۰ تن گوجه فرنگی در هکتار و گاهی بیشتر برداشت کند.درایران آمارصحیحی دردست نیست ولی دریک آزمایش کودی که در دانشکده کشاورزی بعمل آمد مؤلف توانست یازده تن از100 متر مربع زمین (ده آر) محصول گوجه فرنگی برداشت کند

 اثر ميوه درنمو بوته گوجه فرنگی

پاره ای از متخصصین سبزیکاری اظهارنظر می کنند که بوته گوجه فرنگی ازموقع کاشت نشا تا پیدایش اولین خوشه گل وتشكيل میوه سريع نمو می کند و چند روز پس از تلقیح گل ها نمو بوته کند می شود و هر گاه میوه های نارسی کوچکی را ازشاخه جدا کنند مجددا بوته گوجه فرنگی به رشد سریع خود ادامه می دهد. بنابراین بوته گوجه فرنگی دارای رشد نوسانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا