ازدیاد و تکثیرآموزش ها

پرورش بوته ای گیاه پتوس

پر کردن و بوته ای کردن گیاه پتوس

چگونه گیاه پتوس را پرتر و بوته ای کنیم

گیاهان پتوس از رایج ترین و محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هستند که به خاطر شاخ و برگ های براق و رونده بودنشان شناخته می شوند. آنها نیاز به نگهداری کمی دارند و در محیط های و شرایط مختلف رشد می کنند.این گیاهان در سبدهای آویز گرفته تا در گلدان روی میز و حتی باغ های عمودی خانگی رشد می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه پرورش و پر کردن و بوته ای کردن گیاه پتوس ها را بررسی کنیم.

هرس منظم

برای پرورش بوته ای گیاه پتوس ظاهر بسیار مهم است، هرس کردن منظم گیاه باعث می شود ظاهری مرتب داشته باشد و علاوه بر این شاخه های جدیدی رشد کنند. بهتر است در بهار یا تابستان که دوره رشد عال گیاه است اقداک به هرس کنید. اگر هرس را در ماه های پاییز یا زمستان انجام دهید احتمال رشد شاخه های جدید کمتر است.

همیشه سعی کنید هنگام هرس از یک قیچی معمولی تیز یا قیچی هرس تیز و استریل شده استفاده کنید و دقت کنید در هر بار بیش از یک سوم از گیاه را هرس نکنید. یکی دیگر از مزایای هرس معمولی این است که قلمه های حاصل را می توانید تکثیر کنید و آن را به گلدان اصلی اضافه کنید تا گیاهی پرتر داشته باشید.

هرس گیاه پتوس
هرس گیاه پتوس

تکثیر گیاه پتوس

تکثیر گیاه پتوس سریع و آسان است و می توانید گیاهان ریشه دار جدیدی که تولید کرده اید را دواره به گلدان اصلی و گیاه مادر اضافه کنید تا پتوس شما پرتر و ظاهری بوته ای داشته باشد.

ازدیاد با قلمه های ساقه ها انجام می شود و دقت کنید باید در ماه های بهار یا تابستان انجام شود. برای تکثیر کافیست قلمه های ساقه را درون اب قراردهید و آن را در موقعیتی بگذارید که نور روشن و غیر مستقیم زیادی دریافت کند.

در عرض چند هفته می بینید ریشه های کوچکی از گره های امتداد قلمه ها شروع به رشد می کنند. وقتی ریشه ها چند سانتیمتر رشد کردند می توانید قلمه ها را به خاک و گلدانی که می خواهید منتقل کنید که در نهایت تبدیل به پتوس بالغ می شوند.

"<yoastmark

نور کافی به آن بدهید

نور کافی یکی از عوامل و راحت ترین روش برای پرورش، پرتر و بوته ای کردن گیاه پتوس می باشد. پس بهتر از گیاه در محیطی با نور کافی باشد.

بدون نور کافی رشد گیاه کند است و برای حفظ انرژی و زنده ماندن گیاه برگ های کوچک تری تولید می کند. متأسفانه باید بگوییم اگرگیاهتان به این وضع افتاده تنها جابجایی آن به محیطی پرنورتر کمکی به ظاهر نمی کند اما باعث می شود گیاهی با برگ های بزرگ تر و ظاهری بهتر داشته باشید و علاوه بر این شاخ و برگ های جدید تری تولید شود.

به طور ایده آل بهتر است پتوس شما چندین ساعت در طول روز نور روشن و غیر مستقیم دریافت کند. در حالی که این گیاهان می توانند در شرایط کم نوری هم رشد کنند اما نور روشن و بیشتر باعث می شود گیاه بوته ای و پر تر باشد.

آبیاری گیاه پتوس

پتوس نیاز به آبیاری منظم دارد. برای آبیاری دقت کنید باید چند سانتیمتر بالای خاک خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید. این گیاهان در مقابل کمی خشکی مقاومت دارند اما اگر گیاهتان را به طور منظم بی آب بگذارید برگ ها پژمرده شده و می ریزند و در نتیجه ظاهر خوبی نخواهند داشت.

در طول فصل رشد فعال یعنی بهار و تابستان سعی کنید آبیاری منظمی داشته باشید. اگر فکر می کنید فرد فراموش کاری هستید بهتر است از مکانیسم های خودآبیاری استفاده کنید تا گیاه پتوس شما شاهری پرتر و جذاب تر داشته باشد.

استفاده از میله خزه ای در پرورش بوته ای پتوس

اگر می خواهید گیاهتان به صورت رونده و عمودی رشد کند و همچنین برگ های بزرگتر و ظاهری پرتر داشته باشید می توانید آن را به یک میله خزه ای ببندید. می توانید خودتان یک میله بالارونده خزه ای بسازید یا آنها را از گل فروشی ها و مراکز فروش گل تهیه کنید.

می توانید شاخه های گیاه را به این میله متصل کرده و دقت کنید دایماً آن را بررسی کنید تا شکل مورد علاقه خود را روی میله خزه ای بسازید. البته پس از مدتی خود پتوس به میله می چسبد که این فرایند حدود چند ماه طول می کشد. علاوه بر این سعی کنید همیشه گیاه را مرطوب نگه دارید تا پتوس تشویق به بالا رتن از میله خزه ای شود.

استفاده از روش بسکتینگ برای پرورش بوته ای پتوس

روش بسکتینگ نوعی روش رشد پتوس است که به بوته ای و پرتر شدن پتوس کمک می کند. در این روش ساقه های رشد کرده پتوس را درون خود گلدان و رو خاک می چرخانند که با گذشت زمان شاخه های جدیدی از گره ها رشد می کنند و ظاهری جذاب به گیاه می دهند.

با گذشت زمان از همین گره ها ریشه هایی جدیدی نیز رشد می کنند و هر ساقه چندین گره رشد جدید دیگر اضافه می کند. هنگام بسکتینگ مهم است گره هایی که درون گلدان و روی خاک قرار می گیرند تماس دائمی با خاک داشته باشند. برای این کار می توانید از سیم گل یا گیره کاغذ خم شده نیز استفاده کنید.

سخن آخر

از نظر فنی اگر از ظاهر پتوس خود راضی هستید پس نیازی به رشد بیشتر آن یا تغییرظاهر آن ندارید. برخی پتوس ها فقط به صورت تک شاخه و بلند رشد می کنند که ظاهر خوبی هم دارند و این بدان معنا نیست پتوس شما مشکلی دارد.

شاخ و برگ های سر سبز و پر پشت نشان دهنده شاد و سلامت بودن گیاه شما هستند. در نهایت این انتخاب شماست که گیاهی بوته ای و پر می خواهید یا ظاهری تک شاخه با برگ های بزرگ جذاب را دوست دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا