آموزش ها

کشت هیدروپونیک و تغذیه گیاه

اجزاء تشكيل‎دهنده گیاه

گیاه تازه شامل حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد آب است. درصد دقیق آب به نوع گیاه و تورم گیاه در زمان نمونه‎برداری بستگی دارد که ناشي از زمان روز، مقدار رطوبت در دسترس خاک، دما، جهت باد و سایر عوامل است. بخاطر تنوع در وزن تازه، بررسی‎های شیمیایی گیاه معمولاً بر پایه ماده خشک است. گیاه تازه در دماي ۷۰ درجه سانتیگراد در مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت خشك مي‌شوند. وزن خشك باقيمانده در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد وزن تازه اوليه گياه است. ۹۰ درصد وزن خشک بیشتر گیاهان شامل سه عنصر کربن (C)، اکسیژن (O)، هیدروژن (H) است. آب، هیدروژن و اکسیژن گیاه را تأمين می‎کند و همچنین اکسیژن از دی‌اکسید‌کربن اتمسفر همانطور که کربن بدست می‎آید، تأمين مي‎شود. چون تنها ۱۵ درصد وزن تازه یک گیاه، ماده خشک است و ۹۰ درصد آن شامل کربن، اکسیژن و هیدروژن است، پس تمام عناصر باقی‎مانده در گیاه به سختی ۵/۱ درصد وزن تازه گیاه است (۰۱۵/۰=۱/۰Ï۱۵/۰) .

عناصر ضروري و معدنی

هنگامی که در مجموع ۹۲ عنصر معدنی طبیعی شناخته شده بود، تنها ۶۰ عنصر در گیاهان مختلف پیدا شده است. با وجودی که بسیاری از این عناصر در رشد گیاه مهم نیستند، ریشه‎های گیاه تا حدودي تمام مواد محلول در خاك را جذب می‎کنند. چون گیاهان دارای توانایی انتخاب میزان جذب یون‎های مختلف هستند، جذب معمولاً به نسبت مستقیم مواد غذايي قابل دسترس نمی‎باشد. به علاوه انواع مختلف گياهان در توانايي انتخاب و جذب یون‎های مشخص، متفاوت هستند.
یک عنصر باید هر سه شرط زير را دارا باشد تا در رشد گیاه مهم شمرده شود: ۱- گیاه نتواند در غیاب آن عنصر چرخه زندگی‎اش را تکمیل کند. ۲- تاثیر عنصر باید خاص باشد. هیچ عنصر دیگری نتواند تمام آثار آن را ایجاد کند. ۳- عنصر بايستي بطور مستقيم در تغذيه گياه موثر باشد يعني در بخشي از متابوليت ضروري و يا براي فعاليت يك آنزيم ضروري لازم باشد یا با اثر سمّی یک عنصر دیگر مقابله کند. تنها ۱۶ عنصر برای رشد گیاهان مهم شناخته شده است. آنها به دو دسته عناصر پرمصرف Macronutrients) (Macroelements, (آنهایی که به مقدار زیاد لازم هستند) و عناصر كم‎مصرف (Micronutrients) (عناصر کمتر یا ناچیز یا ریزمغذی) يعني آنهایی که به مقدار کمتری لازم هستند تقسيم مي‎شوند.
عناصر پرمصرف شامل کربن (C)، هیدروژن (H)، اکسیژن (O)، نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K)، کلسیم (Ca)، گوگرد (S) و منیزیم (Mg) و عناصر كم مصرف (ریزمغذی) شامل آهن (Fe)، کلر (Cl)، منگز (Mn)، بور (B)، روی (Zn)، مس (Cu) و مولیبدن (‎Mo) مي‎باشند. غلظت نسبی این عناصر در بیشتر گیاهان در جدول ۲٫۱ آمده است.
هر چند بیشتر گیاهان عالي تنها به ۱۶ عنصر ضروري نیاز دارند، اما برخي گياهان به عناصر دیگري نیز احتياج دارند. آنها ممکن است عناصر دیگر را جذب کنند هر چند برای رویش طبیعی به آن نیازی نداشته باشند.
سیلیسيوم (Si)، نیکل (Ni)، آلومینیوم (Al)، کبالت (Co)، وانادیوم (V)، سلنيوم (Se) و پلاتین (Pt) برخي از موادي هستند كه مقدار کمی از این عنصرها توسط گیاهان جذب می‎شوند و در رویش آنها استفاده می‎شوند. گياهان خانواده بقولات از کبالت براي تثبیت نیتروژن استفاده مي‎كند و نیکل امروزه به عنوان یک عنصر لازم برای اوره‎آز (آنزیم تجزیه‎کننده اوره به کربنات آمونیوم) لازم است، شمرده می‎شود. سیلیسيوم برای گياه لازم است. این عنصر منجر به افزايش قدرت بافت‎ها و مقاومت دربرابر صدمات قارچی می‎شود، بخصوص در خیار که امروزه اضافه کردن ppm100 به محلول غذايي با استفاده از سیلیکات پتاسیم متداول است. وانادیم با مولیبدن (Mo) عمل می‎کند و می‎تواند جانشین آن بشود. پلاتین می‎تواند رشد گیاهان را تا ۲۰% افزایش دهد البته در صورتي كه بصورت مواد شیمیایی خالص (مواد آزمایشگاه) که دارای ناخالصی مانند کودهاي تجاري نیست، استفاده شود. ولی در مقدار بسیار کم هم بسيار سمی است، بنابراین هنگام استفاده باید مراقب بود. معمولاً پرورش‎دهندگان تجاری از نمک‎های کود شامل بسیاری از عناصر فوق در مقادیر ناچیز استفاده می‎کنند.
نقش عناصر ضروری در جدول ۲-۲ خلاصه شده است. تمام آنها در ساخت و تخریب متابولیت‎های (مواد حاصل از سوخت و ساز) مختلف لازم برای رشد گیاه نقش دارند. بسیاری در آنزیم‎ها و کوآنزیم‎ها که میزان واکنش‎های زیست – شیمیایی را تنظیم می‎کنند، یافت می‎شوند، بقیه در ترکیب‎های حفظ انرژی و ذخیره غذا مهم هستند.

وظايف عناصر ضروري در گیاه

۱- نيتروژن
بخشی از تعداد زياد تركيبات آلي ضروري شامل آمينواسيدها، پروتئين‎ها، كوآنزيم‎ها، اسيدهاي نوكلوئيك و كلروفيل مي‎باشد.
۲- فسفر
قسمتي از تركيبات آلي مهم شامل فسفات قندي، ATP (آدنوزين ‎تري ‎فسفات)، اسيد نوكلوئيك، فسفوليپيدها و بعضي از كوآنزيم‎ها مي‎باشد.
۳- پتاسيم
بعنوان يك كوآنزيم يا فعال‎كننده براي بسياري از آنزيم‎ها عمل مي‎كند (مانند پيرووات كيناز). تشكيل پروتئين نيازمند مقدار زياد پتاسيم است. پتاسيم سبب تشكيل ساختار پايداري در داخل سلول گياهي نمي‎شود.
۴- گوگرد
در بسياري از تركيب‎هاي آلي شامل اسيدهاي آمينه و پروتئين شركت دارد. كوآنزيم ويتامين A و ويتامينهاي تيامين و بيوتين داراي گوگرد مي‎باشند.
۵- منيزيم
قسمت مهم از مولكول كلروفيل بوده و براي عملكرد بسياري از آنزيم‎ها شامل مراحل شكستن پيوند ATP ضروري است. براي حفظ ساختار ريبوزوم‎ها ضروري است.
۶- كلسيم
معمولاً به شكل كريستال‎هاي اكسالات كلسيم در واكوئل‎ها وجود دارند. در ديواره سلولي به شكل پكتات كلسيم سبب چسبندگي ديواره‎هاي اوليه سلول‎هاي مجاور مي‎شود. براي نگهداري غشاء لازم است و قسمتي از آنزيم آلفا آميلاز است. گاهي به همراه منيزيم سبب فعال كردن آنزيم‌ها مي‎شود.
۷- آهن
براي سنتز كلروفيل ضروري است و قسمت مهمي از سيتوكروم‎ها است كه بعنوان حامل الكترون در فرايند فتوسنتز و تنفس عمل مي‎كند. قسمت ضروري از واكنش فردوكسين (Ferredoxin) و احتمالاً آنزيم كاهنده نيترات مي‎باشد.
۸- كلر
براي انجام فتوسنتز مورد نياز است زيرا در هنگام توليد اكسيژن از آب بعنوان آنزيم فعال‎كننده عمل مي‎كند.
۹- منگنز
سبب فعال شدن يك يا چند آنزيم در فرايند تشكيل اسيدهاي چرب، آنزيم‎هاي مسئول در تشكيل DNA و RNA و آنزيم ايزوسيترات دهيدروژناز در چرخه كربس مي‎شود. بطور مستقيم در فرايند فتوسنتز و گرفتن اكسيژن از آب و احتمالاً در تشكيل كلروفيل دخالت دارد.
۱۰- بُر
نقش آن در گياه چندان مشخص نيست. احتمالاً در حركت كربوهيدرات‎ها در آوندهاي آبكش نقش دارد.
۱۱- روي
براي تشكيل هورمون ايندول استيك اسيد مورد نياز است. سبب فعال شدن آنزيم‎هاي الكل دهيدروژناز، اسيد لاكتيد دهيدروژناز، اسيد گلوتاميك دهيدروژناز و كربوكسي پپتيداز مي‎شود.
۱۲- مس
به عنوان حامل الكترون و قسمتي از برخي آنزيم‎ها عمل مي‎كند. قسمتي از پلاستوسيانين بوده كه در فرايند فتوسنتز نقش داشته و همچنين در آنزيم پلي فنيل اكسيداز و نيترات ردوكتاز وجود دارد. احتمالاً در تثبيت ازت نقش دارد.
۱۳- موليبدن
بعنوان حامل الكترون در تبديل نيترات به آمونيوم نقش دارد. در تثبيت ازت ضروري است.
۱۴- كربن
تشكيل‎دهنده تمامي اجزاء آلي موجود در گياه مي‎باشد.
۱۵- هيدروژن
به همراه كربن در تمام اجزاء آلي تشكيل‎دهنده گياه وجود دارد. در برخي تبادلات بين گياه و خاك نقش مهمي دارد.
۱۶- اكسيژن
سازنده بسياري از تركيبات آلي در گياهان مي‎باشد. فقط معدودي از تركيبات آلي مانند كاروتن فاقد اكسيژن است. همچنين در تبادل يوني بين ريشه و بستر كشت نقش دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا