خشک میوه ها

آنتراکنوز و بیماری مهم گردو

آنتراکنوز گردو

چکیده: آنتراکنوز، یکی از بیماریهای مهم گردو در تمام مناطق ایران می باشد . این بیماری موجب کاهش رشد و عملکرد می شود . قارچ عامل بیماری به اندامهای هوایی درخت حمله می کند . آنتراکنوز، یک بیماری لکه برگی عمومی می باشد که می تواند موجب تلف شدن مواد فتوسنتزی در طی توسعه بیماری و ریزش برگهای نابالغ شود . آلودگی اولیه در بهار بوقوع می پیوندد و در آب و هوای مرطوب سریعا ” افزایش می یابد . در نقاط آلودهء سطح برگ، قبل از علائم قابل مشاهده، میزان فتوسنتز کاهش می یابد . آلودگی شدید معمولا ” منجر به ریزش برگهای جوان در دوره تشکیل گلهای ماده و بلوغ مغز میوه می شود .عملیات زراعی همچون افزایش ازت قابل جذب در فصل رشد در کاهش بیماری موثر است.

مقدمه

گردو به عنوان یک محصول استراتژی ک خشکباری در امر صادرات غیر نفتی از اهمیت زیادی بر خوردار است. بطوریکه بر اساس آمارهای موجود ایران با تولیدی بالغ بر ۱۵۰۰۰۰ تن گردو در سال، ۱۰ درصد تولیدجهانی را به خود اختصاص داده و پس از کشورهای چین و آمریکا در مقام سوم قرار دار د. بیش از ۵۰ درصد مغز گردو تولیدی ایران به کشورهای خارج و بیشتر به کشورهای اروپائی صادر می شود. گردو یکی از مهمترین محصولهای باغی ایران است که محصول کیفی و قابل صادرات آن در باغهای واقع در دره ها و دامنه های کوهستانهای رشته کوههای زاگرس، البرز، هزار مسجد، بینالود و غیره تولید می شود. به منظور تولید پایدار رعایت بعضی مسائل زراع ی از جمله مبارزه با آنتراکنو ز در فرآیند تولید ازاهمیت خاصی برخوردار است. آنتراکنوز، یکی از بیماریهای مهم در تمام مناطق گردوکاری کشور می باشد . قارچ عامل این بیماری به برگها، شاخه های جوان و میوه ها حمله می کند . امکان آلودگی این اندامها از اوائل بهار تا تابستان وجود دارد . آلودگی در اول فصل موجب ریزش میوه های تازه تشکیل شده می شود در حالیکه آلودگی از اواسط تا اواخر فصل باعث چروکید ه گی و بد رنگ شدن مغز آنها می گردد. ریزش قبل از موعود برگها نیز سبب کاهش رشد و ضعف درخت می شود . علائم بیماری ابتدا به صوت لکه های کوچک گرد به رنگ قهوه ای روشن در روی پهنک را فرا می گیرند . برای جلوگ یری از گسترش بیماری برگهای ریخته شده باید جمع آوری و سوزانده شوند . وقوع آلودگی بسته به مرحله رشد ، تاثیر قابل ملاحظه ای بر فیز یولوژی درخت دارد و در طول فصل رشد هر چه آلودگی زودتر شروع شود، درخت بیشتر صدمه می بیند . در بعضی از مناطق در اواسط تابستان، زمانی که تقاضای زیادی برای مواد فتوسنتزی جهت پر کردن مغز میوه در حال نمو، وجود دارد آلودگی شروع می شود . این عمل موجب پیری و ریزش زود هنگام برگهای درخت قبل از تشکیل گلهای ماده و کامل شدن مغز میوه می شود . اختلال در فتوسنتز و متابولیسم درخت در اواخر تابستان می تواند بر شرایط فیزیولوژیکی درخت اثر داشته باشد و موجب ممانعت از تشکیل گلهای ماده ضروری برای محصول سال بعد گردد.

مبارزه تلفیقی

الف – مبارزه زراعی:
۱) جمع آوری و سوزاندن برگهای ریخته شده در پاییز
۲) هرس و سوزاندن شاخه های آلوده در پاییز
۳) در باغهای تازه احداث شده، کشت درختان بصورت ردیفی
۴) آبیاری منظم و تقویت درخت با استفاده بهینه از کود ازت
در گردو، ازت کافی سبب کاهش خسارت بیماری آنتراکنوز می شود.
ب – مبارزه شیمیائی :
برای مبارزه با این قارچ سمپاشی با زینب یا کاپتان ۰/۰۰۱ هنگام ظهور برگها ضروری است و بعد از آن سمپاشی دوم و سوم نیز با فواصل دو هفته یکبار باید صورت گیرد. استفاده از ترکیب بردو ۱۰۰-۲-۴ و ترکیبات مسی با توصیه ارشناسان حفظ نباتات

نتیجه گیری

امکان آلودگی اندامها هوائی درخت از اوائل بهار تا تابستان وجود دارد . آلودگی در اول فصل موجب ریزش میوه های تازه تشکیل شده می شود در حالیکه آلودگی از اواسط تا اواخر فصل باعث چروکید ه گی و بد رنگ شدن مغز آنها می گردد . ریزش قبل از موعود برگها نیز سبب کاهش رشد و ضعف درخت می شود . علائم بیماری ابتدا به صورت لکه های کوچک گرد به رنگ قهوه ای روشن در روی پهنک را فرا می گیرند . بنابراین برای جلوگیری از گسترش بیماری برگها مبارزه تلفیقی پیشنهاد میگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا