صیفی جات

خربزه و طالبی

خربوزه و طالبی

 نام گیاه در زبان های خارجی :
فرانسه Melon
آلمانی Melone
انگلیسی Cantaloupe – Melon – Muskmelon

 مشخصات گیاه شناسی

تا کنون خربوزه و با طالبی بحالت وحشی و خودرو دیده نشده است. به طوریکه تذکر داده شد خربوزه از خانواده کدوئیان Cucurbitacees می باشد و تصور می رود که اصل این گیاه از آسیا باشد. قدیمی ترین تاریخی که نامی از خربوزه برده شده 1494 مسیحی بوسیله کریستف کلمب می باشد .خربوزه ازهمان جنس خیار یعنی کوکومیس می باشد و از اینرو پاره ای کارشناسان کشاورزی معتقد هستند که نامرغوبی و کمی شیرینی بعضی از خربوزه و طالبي ها بعلت تلقيح و ترکیب این گیاه با خیار می باشد ولی در آزمایش های عديده موفق به ایجاد دو رگ بین این دوجور گیاه یعنی کوکومیس ملو C. melo و کوکومیس ماتیووس C. sativus نشده اند. از نظر گیاه شناسی درخربوزه وطالبي انواع زیر تشخیص داده می شود.

نوع رتيكولاتا- C . m . var . Reticulata

میوه افراد این نوع گرد و ندرتا کشیده است روی پوست میوه این نوع خطوط برجسته نامرتب دیده می شود که پوست را بطور شبکه جلوه می دهد. رنگ پوست زرد و گاهی سبز است. بین محل گل ودم میوه یعنی محلی که میوه را برد بوته متصل می کند شیارهائی وجود دارد که میوه را از خارج به چند ترك تقسیم می کند. البته این شیارها سطحی بوده و درداخل میوه اثری از آنها دیده نمی شود. طالبی های ایران جزو این دسته می باشند.

نوع كانتالوپنسیس – C . m . var . cantaloupensis

این نوع دارای میوه کشیده و پوست زبر یعنی «دان دان» می باشد شیاری که آنرا به ترك تقسیم می کند خیلی سطحی ونازك است بنظر می رسد که این نوع واقسام مختلف آن یک دورگ طبیعی بین گونه Pallock 10-25و گونه Emerald gem باشند.

نوع این اودوروس – C . m . var . inodorus

انواع این جور دیررس و زمستانی هستند و محتملا اغلب انواع خربزه های ایران از این نوع هستند.

نوع فلکسوئوزوس – C . m . var . flexuosus

این نوع خیلی شبیه به خیار چنبر است

– نوع دودن – C . m . var . duden

این نوع همان دستنبوی ایرانی است یعنی میوه گرد پوست میوه صاف رنگ آن زرد و طعم میوه شیرین و بسیار معطر است.

نوع شیو C. m . var . chio

این نوع خربزه دارای شکلی گرد و اندازه آن بسیار کوچکی کمی درشت تراز لیموترش است برای کنسرو و مربا مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع درایران دیده نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا