صیفی جات

درباره گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

نام گیاه در زبان های خارجی :
فرانسه Pomme d or – Pomme d ‘ amour – Tomate
آلمانی Liebesapfel _ Paradicsapfel – Tomaten
انگلیسی Love – apple – Tomato
گوجه فرنگی بعد از سیب زمینی یکی از مهم ترین گیاهان خانواده بادنجانیان است که درتغذیه بشر مورد استفاده قرار می گیرد. اهمیت میوه این گیاه که بعنوان سبزی مصرف می شود بیشتر مدیون انواع ویتامین هایی است که مقدار زیاد درآن یافت می شود .

اصل و قدمت گوجه فرنگی

بدون شک اصل گوجه فرنگی از آمریکای استوائی می باشد و نام تومات Tomate نيز ازیک نام آزتکی که ساکنین قدیم مکزیک بوده اند باقی مانده.این قبیله قبل از کشف امریکا بوسیله اسپانيولي ها گوجه فرنگی را می کاشته اند و در تغذيه خود مورد استفاده قرار می داده اند . هرچند که در کتب قديمه اروپا در اواسط قرن شانزدهم نام گوجه فرنگی ذکر شده است ولی انتشار و شیوع آن بعنوان میوه خوراکی از اواسط قرن هيجدهم مسیحی شروع می شود.تاريخ انتشار گوجه فرنگی بعنوان یک محصول در امریکا کاملا روشن نیست و صنعت تهیه فراوردهای مختلف گوجه فرنگی و مصرف آن بعنوان ماده غذایی از اواسط قرن گذشته یعنی قرن نوزدهم مسیحی شروع می شود .

مشخصات گیاه شناسی

گوجه فرنگی از خانواده بادنجانیان و جنس ليكوپرسیكون و جوراسکولنتوم Lycopersicon esculentum می باشد . ساقه این گیاه خزنده است و برگ های مرکب دارد . بزرگی برگ نسبت انواع مختلف تفاوت می کند.گل ها همیشه مشکل خوشه روی فاصله بین دو گره ساقه ظاهر می شود . بعضی از متخصصین دو گونه ليکو پرسکون تشخیص می دهند؛ بدین شرح :
1-لیکوپرسیکون پنپینلیفولیوم Lycopersicon pinpinellifolium
۲- لیکوپرسیکون اسکولنتوم esculentum
این گونه اخیر دارای چند رقم است که عبارتند از :
1-گوجه فرنگی معمولی Lycopersicon esculentum var. commune
2-گوجه فرنگی بر گی پهن grandifolium « « «
٣- گوجه فرنگی ریز آلبالوئی شکل cerasiforme « « «
4-گوجه فرنگی کشیده گلابی شکل pyriforme « « «
5- گوجه فرنگی ساقه محکم و ایستاده validum « « «
در این رقم اخیر منظور از ساقه محکم وایستاده اینست که ساقه بوته خزنده نیست و در هوا بدون کمک قیم می ایستد (مانند ساقه بادنجان با فلفل سبز).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا