گیاه شناسی

طبقه بندی گیاهان باغبانی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]طبقه بندی گیاهان باغبانی[/vc_message][vc_column_text]قلمرو گیاهی شامل نباتات متنوعی است: از تک یاخته ای ها گرفته تا درختانی که ارتفاعشان به بیش از صد متر می رسد. بشر، از زمان های بسیار قدیم ، سعی بر گروه بندی این گیاهان داشته است. اما طبقه بندی و نامگذاری گیاهان برای گیاه شناسان هم، همواره دشوار بوده چه هر گیاه در هر کشوری، و گاه حتی در مناطق مختلف یک کشور، به نام های گوناگونی نامیده می شود . در طی قرن های متمادی طبقه بندیهای مختلفی توسط دانشمندان گیاه شناسی ارائه شد، و هر کسی به روش و شیوه خاص خود گیاهان را تقسیم بندی کرد. ذیلاً ، تقسیم بندی های مختلفی که در مورد نباتات باغبانی بکار برده می شود آورده شده است.[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]۱: طبقه بندی از نظر “چرخه زندگی “[/vc_message][vc_column_text]در این طبقه بندی گیاهان به سه دسته تقسیم می شوند :

الف: “گیاهان یکساله ” : گیاهانی هستند که در آنها دوره کامل زندگی، یعنی از جوانه زدن بذر تا تولید گل و بذر جدید، یک فصل رشد بیشتر طول نمی کشد. این گیاهان، بعد از رسیدن بذر، خشک می شوند و می میرند. اسفناج، کاهو و اطلسی از این گروهند. باید در نظر داشت که پارهای از گیاهان دوساله مانند هویج و کلم هم چون قسمت های رویشی آنها بمصرف تغذیه می رسد (نه بذر آنها) بعنوان گیاه یکساله کاشته می شوند، برخی گیاهان نیز، مانند گوجه فرنگی و بادمجان، که در نواحی گرمسیر گیاهانی چند ساله می باشند ولی در نواحی سردسیر، در اثر سرمای زمستانه، ار بین می روند بعنوان یکساله کشت می کردند.

ب: گیاهان دو ساله: نباتاتی هستند که یک چرخه کامل زندگیشان دو فصل رشد طول می کشد. این گیاهان در سال اول فقط رشد رویشی می نمایند ، یعنی فقط شاخ و برگ و ریشه تولید کرده و مواد غذایی را در اندام های مختلف خود ذخیره می کنند، و در سال دوم “به گل می نشینند” (به شکوفایی می رسند) و تولید بذر کرده ، پس از رسیدن بذر می میرند . گیاهان دو ساله در سال اول، معمولاً، “فاقد ساقه” بوده و بر روی زمین گسترش یافته، و برای ایجاد سات گل دهنده احتیاج به یک دوره سرما دارند. پس از اینکه در زمستان سرمای لازم را دریافت نمودند ، در سال دوم ، سال گل دهنده، که معمولاً طویل میباشد ، ایجاد می شود. کرفس، پیاز و شب بو از جمله این گیاهان بشمار می روند.

ج : “گیاهان چند ساله ” : در این گیاهان ار جوانه زدن بذر تا تولید گل مسکن است چند سال طول بکشد. این گیاهان برعکس دو گروه پیشین ، بعد از رسیدن بذر، از بین نمی روند و سالیان متوالی تولید گل و بذر می کنند . مارچوبه، ریواس، نعناع، گل کوکب و درختان میوه جزو این گروه بشمار می روند. در گل ها و سبزی های علفی چند ساله ی معمولاً، تنها قسمت های زیرزمینی گیاه دائمی هستند و قسمت های هوایی آنها اغلب یکساله بوده ، در زمستان از بین می رود و گیاه، هر بهار، شاخ و برگ جدیدی تولید می کند. در تمشک و دیگر گیاهان “جنس تمشک ریشه ها دائمی و ساقه ها دوساله می باشند . در درختان خزان دار ، مثل سیب و هلو، ریشه و ساقه چند ساله و برگ ها یکساله اند ، و در درختان همیشه سبز ، (مثل خرما و مرکبات) ریشه و ساقه و برگ، هر سه ، چند ساله هستند .[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]۲ : طبقه بندی از نظر شرایط محیطی[/vc_message][vc_column_text]نباتات، بسته به میزان مقاومتشان نسبت به سرمای زمستانه ، به دو دسته حساس و مقاوم تقسیم بندی می شوند. در درختان، بعضی اوقات، تقسیم بندی را فراتر برده آنها را بسته به مقاومت چوب در برابر سرمای زمستان و یا “مقاومت جوانه گل” در برابر سرمای بهاره تقسیم بندی می کنند. برای مثال، چوب درخت زردآلو می تواند سرمای بسیار شدید را در زمستان تحمل نماید ولی جوانه گل آن در برابر سرمای بهاره بسیار حساس می باشد و از این جهت، کشت آن محدود به مناطقی می شود که سرمای بهاره نداشته باشند. متال دیگر گیاهان همیشه سبز مناطق گرمسیر است که بعضی از آنها می توانند سرمای نزدیک به صفر درجه سانتیگراد را تحمل کنند و بنابراین نیمه حساس هستند (مثل مرکبات) و پاره ای دیگر در برابر سرمای نزدیک به صفر مقاومت ندارند و بنابراین حساس می باشند (مثل نارگیل ، انبه و موز) . نباتات باغبانی را بسته به احتیاجات حرارتیشان در خلال فصل رشد به دو دسته “محصولات فصل خنک ” و “محصولات فصل گرم”  تقسیم بندی می کنند. دسته اول شامل گیاهانی است که بذر شان در حرارت های پائین (حدود ۴ درجه سانتیگراد) قادر به جوانه زدن است و خودشان نیز در هوای خنک بهترین رشد را دارند و بیشترین محصول را می دهند (مثل نخود فرنگی، کلم، هویج، پیاز و کاهو). دسته دوم شامل گیاهانی است که بذر شان برای جوانه زدن احتیاج به حرارت بالا دارد و خودشان نیز در هوای گرم بهترین رشد را دارند و بیشترین محصول را می دهند (مثل لوبیا، هندوانه، ذرت بلال و گوجه

فرنگی) .[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]۳: طبقه بندی از روی عادت رشد و شکل و نوع ساقه هوایی [/vc_message][vc_column_text]در این طبقه بندی، گیاهان به دو دسته خشبی و علفی تقسیم بندی می شوند. خشبی ها، که دارای اندام و بافت های چوبی می باشند، خود به سه دسته کوچکتر: درخت ، درختچه و خزنده  تقسیم بندی می گردند . درخت معمولاً دارای یک تنه اصلی مستقیم است (مثل کاج و چنار) در صورتی که درختچه دارای چندین شاخه اصلی ، بجای تنه، می باشد (مثل شمشاد و تمشک) . گیاهان چوبی خزنده، با وجودیکه دارای ساقه مشخص می باشند، نمی توانند بدون قیم بر روی تنه خود بایستند (مثل مو). گیاهان علفی، که دارای بافت های ترد و نرم می باشند، خود به دو دسته کوچکتر: علف و خزنده تقسیم می شوند. دسته اول احتیاج به قیم نداشته و بر روی ساقه خود می ایستند ( مثل شمعدانی و اطلسی) . دسته دوم بر روی زمین می خزند (مثل هندوانه و کدو). گیاهان چوبی عمدتا ً چند ساله اند در صورتیکه گیاهان علفی ممکن است یکساله، دوساله و یا چند ساله باشند. در مناطق معتدله شاخ و برگ گیاهان علفی چند ساله ، هر سال ، در اثر سرما از بین می رود ولی ریشه آن ها زنده می ماند  و در بهار سال بعد دوباره شاخ و برگ جدید تولید می کند. بعنوان مثالی از این دسته ، گیاهانی از قبیل کوکب، نعناع و توت فرنگی را می توان نام برد. بطور کلی ، گیاهانی که برگ های خود را در فصل زمستان از دست می دهند “خزان دار ” خوانده می شوند (مثل بید، نارون و چنار) و آنهایی که در سراسر سال دارای به برگ هستند “همیشه سبز ”  نامیده می شوند ( مثل نارنج، زیتون و خرما). البته در گیاهان همیشه سبز هم ریزش برگ وجود دارد ولی این عمل به تدریج صورت می پذیرد، بطوریکه در همیشه روی گیاه برگ هایی وجود دارد که آنرا سرسبز نگه می دارد . گیاهان خزان دار بیشتو در مناطق معتدله جهان دیده می شوند در حالیکه گیاهان همیشه سبز مخصوص نواحی گرمسیر به و نیمه گرمسیر می باشند .[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]۴: طبقه بندی علمی [/vc_message][vc_column_text]قسمت های مختلف طبقه بندی های قدیمی ، دائماً ، با کاست و فزود تعدادی گیاه تغییر می کرد، تا اینکه در اواسط قرن هیجدهم “کارل لینه” گیاهان را، از نظر شباهت ها و اختلاف های ظاهری و ساختمان ، تقسیم بندی و انقلابی در طبقه بندی گیاهان پدید آورد. در اواسط قرن نوزدهم “چارلز داروین” روش نامگذاری را تکمیل کرد. بطور کلی در این طبقه بندی، گیاهان اولاً با قرار گرفتن در ” قلمرو گیاهی” از حیوانات جدا می شوند، وانگهی قلمرو گیاهی دارای دو زیر قلمرو یکی ریسه داران (مثل جلبکها، قارچ ها و باکتری ها) و دیگری رویانداران. زیر  قلمرو رویانداران دارای پنج شاخه است:

۱) شاخه “خزه های حقیقی ” که بدون آوند هستند (مثل خزه ها و گلسنگ ها)

۲) شاخه ” آونداران اولیه”  که اکثرا  فسیلی هستند

۳) شاخه “پنجه گرگیان ”

۴) شاخه “دم اسبیان

۵) شاخه “شبه سرخسیان”۱۹ می باشد. (بجز شاخه خزه های حقیقی، بقیه شاخه ها همگی واجد آوند می باشند). شاخه شبه سرخسیان خود به دو قسمت : ” دانه داران” و ” سرخسیان” تقسیم می شود. قسمت دانه داران دارای دو زیر قسمت: بازدانگان و نهاندانگان  است.

بازدانگان شامل حدود هفتصد نوع گیاه است که عموماً درختانی همیشه سبز بسوده و در نواحی معتدل دنیا پراکنده می باشند . از خصوصیات بازدانگان این است که بذر آنها بدون پوشش روی میوه مخروطی  ایجاد می شود و عموماً سوزنی برگ هستند. بازدانگان اکثرا ً زینتی بوده و منبع اصلی تولید چوب ، رزین های گیاهی و تریانتین می باشند . زیر قسمت نهاندانگان شامل 250000  نوع گیاه است که در سراسر دنیا پراکنده اند ، و از لحاظ اقتصادی، از جمله مهم ترین گیاهان بشمار رفته، منبع اصلی غذا، آشامیدنی ها، لباس، پناهگاه، کاغذ ، لاستیک ، روغن و ادویه جات می باشند . از خصوصیات آنها این است که بذرشان در داخل میوه ستور بوده و اغلب پهن برگ می باشند .

زیر قسمت نهاندانگان واجد دو رده ” یکی رده تکلپه ای ها” و دیگری رده ” دولپه ای ها” است. از خصوصیات دولپه ای ها اینست که بذر آنها دارای دولپه بوده، هنگام سبز شدن تولید دو برگ اولیه کرده، تعداد هر یک از اجزا گل در آنها چهار یا پنج و یا مضربی از این اعداد می باشد. تک لپه ای ها دارای یک لپه بوده ، و هنگام سبز شدن فقط یک برگ اولیه می دهند و تعداد هریک از اجزاء گل در آنها سه و یا مضربی از آنست.

دولپه ای ها شامل حدود 200000 نوع گیاه است که همگی “برگ پهن ” هستند . تکلپه ای ها دارای حدود 50000 نوع گیاه و حاوی راسته های مهمی مثل نخل ها  و سوسنی ها و غلات می باشند. نخل ها و غلات مجموعاً مهم ترین منبع غذایی و مسکنی برای مردم دنیا بشمار می روند. هر راسته به چندین تیره تقسیم بندی می شود مثلاً از تیره های رده تکلپه ای ها: گندمیان و ثعلبیان  و از تیره های رده دولپه ای ها: بقولات  ، کدوییان ، چتری ها  و گلسرخیان را می توان نام برد. هر تیره به تقسیمات جزیی تری بنام جنس و هر جنسی به تقسیمات کوچکتری بنام گونه تقسیم بندی می شود. گونه کوچکترین تقسیم بندی علمی گیاهی بشمار می رود ولی از نظر باغبانی تقسیم بندی کوچکتری بنام رقم وجود دارد که شامل انواع یک گیاه می شود . برای مثال سیب گلاب در طبقه بندی علمی بصورت زیر نوشته می شود.

قلمرو : گیاهی

زیر قلمرو : رویانداران

شاخه : شبه سرخسیان

قسمت : دانه داران

زیر قسمت : نهاندانگان

رده : دولپه ای ها

راسته : گلسرخ ها

تيـــره : گلسـرخيــان

جنس : مالوس

گونه : دمستیکا

رقم : گلاب[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]5: طبقه بندی باغبانی[/vc_message][vc_column_text]با استفاده از طبقه بندی های ذکر شده، و با در نظر گرفتن عواملی از قبیل نحوه مصرف، می توان گیاهان باغبانی را به چهار دسته کلی : میوه ، سبزی ، زینتی و متفرقه ، به شرح زیر ، تقسیم بندی کرد .[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]۱: میوه[/vc_message][vc_column_text]از نظر گیاه شناسی، میوه عبارتست از تخمدان رشد کرده و تکامل یافته یک گل که ممکن است با بعضی دیگر از قسمت های گل همراه باشد . از نظر باغبانی ، میوه عبارتست از قسمت گوشتی و خوراکی یک گیاه چند ساله که در به وجود آمدنش قسمت های مختلف گل تاثیر مستقیم دارند . مثل خربزه، هندوانه ، خیار ، گوجه فرنگی و بادمجان که همگی یکساله هستند، یا بصورت یکساله کشت می شوند، ولی غده سیب زمینی که گل در به وجود آمدنش نقشی ندارد میوه به حساب نمی آید، و در مبحث سبزی ها از آنها نام برده می شود. میوه ها، از نظر احتیاجات حرارتی ، به دو دسته تقسیم می شوند : میوه مناطق معتدله، و میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری.

میوه های دسته اول، همگی خزان دار بوده، برای رشد مجدد احتیاج به یک دوره سرمای زمستانه دارند تا از خواب بیدار شوند .

دسته دوم ممکن است همیشه سبز و یا خزان دار باشند و بیشتر در مناطق گرم و نیمه گرم از دنیا برویند، و آنها که خزان دار هستند به سرمای بسیار کمی احتیاج دارند.

هر یک از دو گروه فوق، بر حسب عادت رشد و نوع میوه هایی که بوجود می آورند، به گروه های متفاوتی بشرح زیر تقسیم می شوند.

 ۱-۱: میوه های مناطق معتدله

  1. میوه های درختی

الف: “میوه های دانه دار ” مثل سیب، گلابی، به و زالزالک

ب : ” میوه های هسته دار”  مثل بادام، گیلاس، آلبالو، زردآلو، هلو، گوجه و آلو

پ : ” میوه های مرکب” مثل شاهتوت و توت

ت : ” میوه های خشکباری” (خشکبارها) مثل فندق و گردو

میوه های دانه دار دارای نهنج خوراکی می باشند و در آنها نهنج، تمام قسمتهای ؛ میوه واقعی را که اغلب خوراکی نیست در بر دارد. در صورتیکه در میوه های هسته دار که از نظر گیاه شناسی یک شفت هستند قسمت خوراکی، میانبر، گوشتی است که توسط یک برونبر نازک پوشیده شده و درونبر آنها سخت می باشد . در میوه های مرکب، تعدادی میوه روی یک دمگل مشترک قرار دارد و در خشکبارها میانبر، چوبی بوده و بذر خوراکی را تشکیل می دهد .

  1. میوه های خرد یا دانه ریز

این میوه ها روی بوته های کوچک ایجاد می شوند. و اهم آنها عبارتست از :

الف : آنهایی که میوه آنها سته یا حبه است مثل انگور، انگورفرنگ و ذغال اخته آبی .

ب : آنهاییکه میوه مجتمع دارند مثل تمشک و توت فرنگی.

به میوه ای حبه یا سته گفته می شود که میانبر و درونبر ، در هم ادغام شده، مرز مشخصی نداشته باشد. هرگاه تعداد زیادی میوه بر روی یک نهنج مشترک قرار گرفته باشد آنرا میوه مجتمع گویند. هر کدام از این میوه ها، از لحاظ گیاه شناسی، می توانند دارای ماهیت مختلفی باشد؛ مثلاً، در توت فرنگی هر کدام از میوه ها یک فندقه است، در صورتیکه در تمشک هر کدام یک شفت می باشد .

 

  1. میوه های مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری

1.درختان همیشه سبز

الف : مرکبات: شامل پرتقال ، لیموشیرین ، نارنگی ، لیموترش، گریپ فروت و … بوده، میوه این گیاهان همگی یک حبه (سته) مرکب  می باشد.

ب : نخیلات : شامل خرما و نارگیل بوده، میوه آنها از لحاظ گیاه شناسی یک حبه یا سته می باشد.

پ : ازگیل : که جزو دانه دارها است.

ت : زیتون و خربزه درختی: که میوه آنها سته می باشد. لازم به تذکر است که هسته سفت زیتون مربوط به بافت بذر است نه درونبر .

ث : انبـــه و اوکادو: که هر دو ميوه شفت دارند .

2.درختان خزان دار

الف : انار : دارای میوه سته مرکب است که در داخل آن تعداد زیادی شفت کوچک قرار دارد .

ب : انجیر: دارای میوه های کاذب است که در داخل آن چندین فندقه درون یک نهنج گوشتی قرار دارد.

پ : پسته: میوه خشکبار می باشد.

ت: خرمالو: که میوه آن یک حبه است .

  1. میوه بوته های علفی

الف : موز : میوه به صورت حبه بوده ، در ارقام خوراکی فاقد بذر است .

ب : آناناس: دارای یک میوه مجتمع می باشد.[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]۲: سبزی ها[/vc_message][vc_column_text]۱. تقسیم بندی بر اساس قسمت های خوراکی :

قسمت خوراکی سبزی ها، بر حسب نوع ، می تواند از ریشه تا گل را شامل شود، به همین دلیل، بر اساس مجموعه ای از قسمت خوراکی، نحوه زندگی و خویشاوندی علمی، سبزی ها را به گروه های زیر تقسیم بندی می نمایند:

الف : ” گیاهان ریشه ای ” شامل هویج، چغندر لبویی، شلغم و تربچه.

ب : ” گیاهان پیازی ” شامل پیاز، سیر، موسیر، پیازچه، تره فرنگی وتره ایرانی .

پ : “گیاهان غده ای ”  شامل سیب زمینی و سیب زمینی ترشی .

ت : “گیاهان جالیزی  ” شامل خیار، هندوانه، انواع کدو، خربزه و طالبی

ث : کلم ها شامل کلم گل، کلم تکمه، کلم قمری، کلم سبز و کلم پیچ.

ج: “سبزی های خورشی” شامل اسفناج، کرفس، جعفری، ریواس، چغندر برگی، تره، گشنیز، شنبلیله و شوید.

چ : “سبزی های سالادی ” ” شامل کاهو، کاسنی، بولاغ اوتی (تره تیزک آبی).

ح : “سبزی های خانواده بادمجان ” شامل بادمجان، گوجه فرنگی و فلفل .

خ : بقولات شامل لوبیای چشم بلبلی، لوبیا، نخود فرنگی، باقلا، ماش، عدس و نخود ایرانی .

د : ” سبزی خوردن” شامل ریحان، مرزه، ترخون، شاهی، نعناع، تره ایرانی و تربچه .

ذ : متفرقه  شامل ذرت بلال، مارچوبه، قارچ، بامیه، آرتیشو .

این طبقه بندی تا حدودی مبنی بر اساس و عادات ایرانیان می باشد.

  1. تقسیم بندی بر اساس خانواده های گیاهی و قسمت های مورد استفاده :

2-1. سبزی هایی که برگ ، گل و یا ساقه آنها مورد استفاده قرار می گیرد :

الف: خانواده سوسنی ها – شامل مارچوبه

ب : خانواده چغندریان شامل چغندر سالادی، چغندر برگی و اسفناج

پ : خانواده چتری ها شامل کرفس و جعفری .

ت : خانواده کلاپرک ها شامل آرتیشو، کنگر، کاسنی و کاهو.

ث : خانواده سخت بند  شامل ریواس.

ب : خانواده چلیپائیان شامل کلم تکمه، کلم پیچ، کلم گل، شاهی یا تره تیزک و شلغم .

2-2. سبزی هایی که ریشه یا قسمت های زیرزمینی آنها به مصرف می رسد :

الف: ” خانواده آماریلیس” (گل خورشیدی) – شامل سیر، تره فرنگی، تره ایرانی ، پیاز، موسیر و پیازچه .

ب: “خانواده چغندریان” – شامل چغندرلبویی.

پ : ” خانواده چلیپائیان” – شامل ترب اسبی، تربچه و شلغم .

ت : ” خانواده نیلوفریان “- شامل سیب زمینی شیرین.

ث : ” خانواده چتری ها” – شامل هویج، کرفس قمری، جعفری ریشه بلند.

ج : ” خانواده کلاپرک ها” – شامل سیب زمینی ترشی .

چ : ” خانواده بادمجانیان “- شامل سیب زمینی.

2-3. سبزی هایی که میوه یا دانه آنها مورد مصرف قرار می گیرد :

الف: خـانواده گندميان – شامل ذرت بلال .

ب : خانواده بقولات – شامل لوبیا چشم بلبلی، باقلا، لوبیا آمریکایی، نخود فرنگی ، عدس و نخود ایرانی و ماش.

پ : خانواده بادمجان – شامل بادمجان، فلفل سبز و گوجه فرنگی .

ت : خانواده کدوئیان – شامل کدو مسمائی ، کدوتنبل، کدو حلوائی ، طالبی ، هندوانه، گرمک، خربزه ، خیار چنبر .

  1. تقسیم بندی بر اساس مقاومت در برابر سرمای زمستانه

این تقسیم بندی بر حسب قابلیت جوانه زدن بذر در حرارت های مختلف می باشد . معمولاً در هنگام سرما ، گیاهان فصل گرم رشد شان متوقف شده، در سرمای شدید و یخبندان از بین می روند. جدا کردن سبزی های مقاوم از نیمه مقاوم فقط از روی جوانه زدن بذر آنها در حرارت های مختلف و قدرت مقابله شان با سرما، فقط در زمانی که گیاه کوچک است ، مقدور می باشد و پس از آنکه گیاه بزرگ شد دیگر تابع این قانون نیست. مثلاً هویج و چغندر، با وجودیکه جزو دسته نیمه مقاوم هستند ، می توانند زمستان را درون خاک باقی بمانند زیرا خاک، برای ریشه آنها حکم عایقی حرارتی دارد که ریشه را در برابر سرما حفظ می کند.[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]3. گیاهان زینتی [/vc_message][vc_column_text]گیاهانی که برای زیبایی شاخ و برگ، گل و یا میوه شان مورد استفاده قرار می گیرید گیاهان زینتی نامیده می شوند، و شامل دسته های زیر می باشند :

  1. گیاهان خشبی

1-1.  درختها

الف : خزانه دارها – مثل افرا، سپیدار ، نارون .

ب: همیشه سبزها- مثل کاج، سرو و نخل زینتی

1-2. درختچه ها

الف: خزان دارها- مثل یاس خوشه ای و گل سرخ

ب: همیشه سبزها- مثل خرزهره و شمشاد

1-3. خزنده ها

الف: خزان دارها – مثل گل کاغذی و پیچ اناری.

ب: همیشه سبزها- مثل عشقه و پیچ امین الدوله

  1. گیاهان علفی

2-1. چندساله ها

الف: گل ها- مثل شمعدانی، اختر، میخک، داودی و زنبق

ب: گیاهان برگ زینتی : مثل برگ بیدی، گردی، چمن و برگ بابا آدم

2-2. چند ساله ها– مثل گل استکانی، گل انگشتانه و گل ختمی

2-3. یکساله ها – مثل آهار، اطلسی و مروارید

 

 

  1. گیاهان متفرقه

گیاهان شامل گیاهانیست که جزو گیاهان باغبانی محسوب می شوند، ولی در هیچیک از سه دسته قبل نمی گنجند. و گروه های زیر را شامل می شود:

الف: ” گیاهان نوشابه ای ”  شامل چای، قهوه و کاکائو .

ب : “گیاهان شیرابه ای” شامل درخت کائوچو و فیکوس.

پ : “گیاهان داروئی” شامل گل گاوزبان و سنبل الطیب.

ت : “گیاهان ادویه ای” مثل وانیل، دارچین، هل، زردچوبه و آویشن .[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1514210310356-ed9ef49c-593f-7″ include=”15598,15599,15600,15601,15602,15603″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا