گیاه شناسی

کرفس ریشه ای یا کرفس قمری

کرفس ریشه ای یا کرفس قمری

(Apium graveolens var. rapaceum)

1- نام گیاه در زبان های خارجی

فرانسه سلری راو Celeri – rave – سلری ناوه Celeri navet

انگلیسی سلریاك Celeriac – ترنيپ روتد سلری Turnip rooted celery

آلمانی کنولن سلری Knolenceleri

2- مشخصات گیاه شناسی- به این گیاه از خانواده چتری ها و نام علمی آن آپیوم کراواولنس رقم را پاسه اوم  Apium graveolens v Rapaceum می باشد یعنی یک رقم از کرفس برگی است که ریشه آن ضخیم شده بشكل سالاد و یا پخته به مصرف تغذیه انسان می رسد. مقدار برگ کرفس ریشه ای کم وغير قابل استفاده میباشد.

3- کاشت و داشت و برداشت کرفس قمری- کاشت کرفس قمری از هر حیث (نوع خاك كود. تهیه زمین و غیره) کاملا شبیه کاشت کرفس برگی می باشد با این تفاوت که کرفس قمری را قبل از برداشت و مصرف سفید نمی کنند و بذر آنرا نیز برای محصول اول فصل باید در گلخانه یا در شاسی گرم کاشت و برای محصول پائيزه و آخر فصل بذر را در خزانه هوای آزاد که دارای خاك مرغوب نرم و قوی باشد می کارند.

4 – انواع کرفس ریشه ای – در آمریکا این محصول چندان طالب و رواج ندارد و اغلب بنگاه های تهیه و اصلاح بذر فقط نام یک رقم ازاین گیاه را که بیشتر کاشته می شود در کاتالوگ های خود ذکر می کنند و بذر آن را تهیه کرده در دسترس خریداران می گذارند و آن رقم غول پراگ Giant prag می باشد ولی در ممالک اروپائی که این محصول بمقدار زیادتری مصرف می شود بذر انواع مختلفی تهیه شده در دسترس سبزیکاران قرار می گیرد. این انواع عبارتند از :

انواع آلمانی

ماگده بورگر مارکت Magdeburger market

ایمپراتور Imperator

او دردورفر oderdoerfer تمام این انواع برای مصرف بطور تازه و یا برای تهیه کنسرو مورد استفاده قرار می گیرند.

2- انواع فرانسوی

سلری راو مارشه Cleri – rave maratcher

سلری راو زود رس شاتو Celeri – rave hatif de Chatou

سلری راو پاریسی اصلاح شده Celeri – rave de Paris ameliore

سلری راوپوم Cleri rave pomme

سایر سبزی های ریشه ای

علاوه بر نباتاتی که در بالا بذكر آنها پرداختیم و درباره طرز کاشت و مراقبت های لازم مربوط به آنها توضیحاتی دادیم تعدادی از گیاهان دیگر نیز یافت می شوند که ریشه ضخیم آنها مورد استفاده غذائی قرار می گیرد. این گیاهان عبارتند از :

1- سالسیفی Salsifis که از خانواده کلاپرکها بوده و نام علمی آن تراگوپوگون پوری فوليوم Tragopogon porrifolium  می باشد.

2- سکورزونر Scorsonere که نام دیگر آن سالسیفی سیاه است نیز از خانواده کلاپرکها و موطن اصلی آن مرکز و جنوب اروپا می باشد و به  اسم علمی سکورزونرا هیسپانيكا Scorzonera hispanica نامیده می شود.این گیاه از اواسط قرن شانزدهم مسیحی در اسپانیا مورد استفاده قرار گرفت و ازدیاد آن بوسیله کاشت بذر انجام می گیرد. ریشه این گیاه طويل وسیاه رنگی است وقبل از پختن باید آنرا درآب قرار داد تا طعم تلخ آن برطرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا