درختان زینتی

معرفی گونه های مهم درختان و درختچه های زینتی

معرفی گونه های مهم درختان و درختچه های زینتی

۱-   افرا

درختی زیبا با برگهای نسبتاً پهن خزان کننده مقاوم به خاک های گچی، مقاوم به آفات و بیماریها، مورد استفاده در اکثر مناطق بادخیز(چون که شاخه ها در مقابل باد شدید شکننده نیستند) تکثیر از طریق قلمه و بذز.

۲-   چنار

پهن برگ و خزان کننده، فرم درخت هرمی، برگها پنجه ای و برگهای جوان دارای کرک است نیازمند خاک عمیق و مرطوب و بافت متوسط تکثیر از طریق قلمه و پاخوش، در هوای گرم و آلوده خزان می کند.

۳-   صنوبر

درختی سریع الرشد و خزاندار، بعنوان بادشکن استفاده می شوند. تکثیر از طریق پاجوش و قلمه، در اکثر خاکها رشد می کند، مقاوم به اکثر آفات بجز سوسک چوبخوار، به آب نسبتاً زیادی نیاز دارد.

۴-   کبوده

درختی خوش فرم و بسیار بلند است، برگهای پنجه ای و کنگره دار دارد. در پاییز برگها کاملاً زرد و رنگ پاییزه بسیار زیبایی دارد. نیاز به آب و هوای خنک دارد، تکثیر از طریق قلمه

۵-   داغداغان

درختی پهن برگ و خزان کننده، در اکثر خاکها به راحتی رشد می کند حتی خاکهای گچی و آهکی را تحمل می کند و نیازمند به آفتاب زیاد است تکثیر از طریق بذر و خوابانیدن.

۶-    زبان گنجشک

درختی خزان کننده باسیستم ریشه ای بسیار قوی و نسبتاً سطحی، مقاوم به کم آبی، مقاوم به افات و بیماریها تا ۳۰۰ سال عمر می کنند. خاکهای زهکشی و شنی را تحمل می کند. به آلودگی شهری مقاوم، تکثیر بوسیله بذر.

۷-   اقاقیا

خزاندار، اغلبشان با گلهای زیبا دارای بوی معطر که معمولاً در اردیبهشت و خرداد ظاهر می شود. از محاسنشان تثبیت ازت می باشد. در مقابل بادهای شدید مقاوم نیستند. در هر نوع خاک قادر به رشد هستند اما در خاکهای شور و قلیا به کمبود آهن حساسند. تکثیر بوسیله بذر.

۸-   نمدار

درختی خزاندار با عمر طولانی، گلهای خیلی کوچک و خوشبو که معمولاً در اردیبهشت ظاهر می شود. از طریق بذر وریشه و پاجوش تکثیر می شود. به رطوبت و آبیاری زیاد نیاز دارد.

۹-   جوالدوز

درختی پهن برگ و خزاندار، سریع الرشد دارای برگهای درشت، بزرگ و زیبا و گلهای زیبا که در خاکهای سنگین خوب رشد می کند، تکثیر به وسیله بذر. شکل میوه ها شبیه جوالدوز می باشد.

۱۰-   لیلکی

درختی خزاندار ولی دیر خزان می کند. اغلب خاردار، بلندی خار در بعضی گونه ها به ۱۲ سانتی متر می رسد به شرایط بد خاکی مقاوم و با گرد و خاک  نیزمقاومند. نیاز به هرس ندارد. تکثیر بیشتر از طریق بذر.

۱۱-   نارون

پهن برگ و خزان کننده گلها نامشخص و قبل از ظهور برگها ظاهر می شود. تکثیر به وسیله بذر خوابانیدن و پیوند انجام می گیرد. سایه زیادی دارد آفت عمده آن برگخوار، شته و سوسک چوبخوار می باشد.

۱۲-   بید

این گیاه نیاز آبی زیاد دارد . سریع الرشد، دیر خزان می کند در خاکهای بافت متوسط و عمیق رشد می کند . در زمستان هرس شدید می شود. دارای انواع گوناگون ابلق، مجنون، قرمز، و فری و …. می باشد.

۱۳-   کاج

همیشه سبز و برگها سوزنی و در غلافند، در خاک معمولی قادر به رشد هستند با شرایط مختلف آب و هوایی سازگار است. به شرایط خکسالی مقاوم می باشد تکثیر از طریق بذر.

۱۴-   سرو خمره ای  (تویا)

درختی همیشه سبز، کوتاه، برگهایی کوچک و پولکی شکل، تاج خمره ای شکل در مناطق خشک و نیمه خشک خوب رشد می کند، تکثیر به وسیله بذر انجام می گیرد.

به کم آبی مقاوم در همه خاکها براحتی رشد می کند به شوری و سرما مقاوم، می توان هرس کرد و شکل پذیر است.

۱۵-   سرو نقره ای

درختی همیشه سبز، پوست تنه قهوه ای و یا قرمز که روی هم انباشته است. به خشکی و سرما مقاوم به آفات و بیماریها، مقاوم، پذیر می باشد. در اکثر خاکها به خوبی رشد می کند. تکثیر به وسیله بذر.

۱۶-   سرو شیراز (ناز)

درختی همیشه سبز به فرم مخروطی و ستونی است به انواع خاکها سازگار است. به خشکی و سرما نسبتاً مقاوم، آفت آن شپشک آرد آلود می باشد آن تکثیر به وسیله بذر می باشد. درختان سرو سرب موجود در هوا را جذب می کنند.

۱۷-    سد روس

همیشه سبز و مناسب برای خاکهای اهکی، نیاز به خاک عمیق دارد. تکثیر به وسیله بذر و پیوند، درختی نسبتاً گران قیمت می باشد.

۱۸-   سرو طلایی (لاوسون)

درختی همیشه سبز  با رنگ متمایل به زرد که در زمستان زردی آن غالب می باشد. مخروطی شکل و بسیار زیبا هرس پذیر و شکل پذیر می باشد. نیاز به خاک خوب وعمیق دارد. رطوبت زیاد می خواهد، تکثیر به وسیله قلمه تحت شرایط خاص، آفت مهم آن شپشک آرد آلود می باشد.

۱۹-   کامیس پاریس

درختی همیشه سبز با برگهای سوزنی پهن ورقه مانند، رنگ برگها متمایل به زرد است رشد آن متوسط و مقاوم به سرما و آفتاب دوست است. تکثیرآن بوسیله قلمه و پیوند انجام می گیرد در خاکهای حاصلخیز رشد خوبی دارد.

۲۰-   کاج کاشفی

برگهای سوزنی شکل و بلند به رنگ سبز تیره و درخشان، سیستم ریشه ای قوی داشته و از سرعت رشد قوی برخوردار است. به گرما و سرما مقاوم است و در هر نوع خاک رشد می کند و عاری از هر گونه آفت و بیماری است و بوسیله بذر تکثیر می شود.

۲۱-   برگ بو

بصورت درختچه ای، برگها همیشه سبز و معطر، گیاهی که در محلهای آفتاب و سایه آفتاب به خوبی رشد می کند و به شوری تا حدودی مقاوم به گازهای شهری و آلودگی هوا بسیار مقاوم، هرس پذیر و شکل پذیر، تکثیر به وسیله بذر و قلمه.

۲۲-   خرزهره

درختچه ای همیشه سبز، سرما را تا ۱۲- درجه سانتی گراد می تواند بخوبی تحمل کند. تولید پاجوش زیاد می کند. نیاز به هرس ندارد. مقاوم به کم آبی و شرایط بد محیطی، تکثیر به وسیله خوابانیدن.

۲۳-   توری

خزاندار، دارای گلهای صورتی رنگ که در اوائل تابستان روی شاخهای فصل جاری به وجود می آید. تکثیر توسط بذر، رطوبت زیادی می خواهد.

۲۴-   زالزالک

گیاهی خزاندار با میوه های گوشتی گرد و رنگ زرد و قرمز، در خاکهای گچی و آهکی به راحتی رشد می کند. به خشکی و گرما مقاوم، در مناطق بادخیز کشت  می شود. به آلودگی هوا مقاوم است.

۲۵-   ماگنولیا

درختی همیشه سبز که تا ۱۷- درجه سانتی گرادرا تحمل می کند. گلهای درشت و سفید یا کرم رنگ و به شکل فنجان که در اواخر بهار ظاهر می شود. نیازمند خاکهای با بافت متوسط و رطوبت مناسب و مواد آلی بالا ازدیاد از طریق بذر و قلمه سبز.

۲۶-   گردو

گیاهی خزندارکه در مناطق پرآب و سردسیر به خوبی رشد می کند. مواد ترشحی ژوگلاندین باعث عطر و بوی خاصی می شود. افت مهم ان کرم خراط گردو می باشد، تکثیر به وسیله بذر.

۲۷-   زیتون

درختی زیبا و همیشه سبز، مناسب مناطق گرمسیری، در سرمای شدید خزان می کند و در سرمای خیلی شدید خشک می شود. مناسب اکثر خاکها، تکثیر به وسیله بذر و قلمه. به خشکی مقاوم می باشد.

۲۸-   توت

دارای درختی خزاندار، گونه های مختلف (توت سفید، شاه توت، توت مجنون، توت زینتی و …) می باشد. تکثیر از طریق بذر و پیوند. در اکثر خاکها رشد می کند و به شرایط آب و هوای تا حدی گرم و تا حدی سرد مقاوم می باشد. توت کاکوزا (زینتی) به آلودگی هوا مقاوم است.

۲۹-   ابریشم مصری

درختچه ای زیبا  که دارای گلهای زرد و میله پرچم قرمز بیرون زده می باشد تکثیر به وسیله بذر و قابل کشت در اکثر مناطق.

۳۰-   ابریشم ایرانی (گل ابریشم)

دارای گلهای سفید و صورتی یا سرخ بوده، فرم درخت چتری بود و تکثیر به وسیله بذر و در اکثر مناطق با خاک مناسب قابل کشت می باشد.

۳۱-   عرعر(پردیس)

درختی خزاندار، سریع الرشد، مقاوم به افات و بیماریها، تکثیر  به وسیله بذر که در اکثر خاکها کشت می شوند. به آلودگی هوا مقاومند.

۳۲-    اکالیپتوس

درختی مناسب مناطق گرمسیر و مقاوم به کم آبی، برگها بوی خاصی می دهند. در سرمای شدید حشک می شوند. تکثیر از طریق بذر و قلمه . این درخت حشرات را از اطراف خود دور می کند.

۳۳-   ارغوان

درختچه ای زیبا که گلهای ارغوانی شکل قبل از باز شدن برگها در فروردین ظاهر می شود. قابل کشت در اکثر مناطق، تکثیر به وسیله قلمه سبز و بذر.

۳۴-   زرشک زینتی

درختچه ای قرمز رنگ، خاردار و گلهای زرد رنگ، به صورت پرچین کشت می شود و هرس پذیر و شکل پذیر می باشد. تکثیر به وسیله قلمه در اکثر مناطق به جز مناطق گرمسیر قابل کشت می باشد.

۳۵-   یاس زرد

درختچه ای خزاندار، گل دهی ابتدای فروردین، تکثیر به وسیله قلمه، زمان هرس بعد از گل دهی، برگها بعد از گلها ظاهر می شوند. در سرمای شدید و گرمای شدی خشک می شوند.

۳۶-   به ژاپنی

درختچه ای خزاندار، فصل گل دهی اسفند الی فروردین، رنگ گل قرمز تا ۰C 20- را تحمل می کند تکثیر بوسیله قلم نیمه خشبی.

۳۷-   شمشاد

فرم درختچه ای و جهت پرچین و شکل دهی نیز استفاده می شود تا  ۰C 10- را تحمل می کند. همیشه سبز، نیاز آبی کم و در بافت متوسط رشد خوبی دارد، تکثیر از طریق قلمه.

۳۸-   برگ نو

که به اصطلاح عامیانه مورد گفته می شود به صورت درختچه ای و برگها همیشه سبز، در سایه افتاب به خوبی رشد می کند. مقاوم به گازهای شهری، به شوری تا حدی مقاوم، نیاز آبی زیاد به عنوان دیوار سبز و در شکل سازی استفاده می شود، تکثیر از طریق قلمه.

۳۹-   پیراکانتا (زالزالک هندی)

درختچه ای زیبا  و خاردار که در زمستان خیلی سرد خزان می کند. در غیر این صورت همیشه سبز است به عنوان پرچین و در شکل سازی کاربرد دارد. میوه های زیبایی دارد. در اکثر مناطق کشت می شود و تکثیر از طریق قلمه.

۴۰-   یاس بنفش

درختچه ای به ارتفاع ۳-۲ متر که می تواند تا ۶ متر هم ارتفاع بگیرد. گلهای خوشه ای و معطر آن در بهار ظاهر می شوند. موقع هرس یاس بنفش بعد از اتمام گلدهی  و تکثیر آن از طریق قلمه و پیوند می باشد  در اکثر مکانهای آفتابی قابل کشت است.

۴۱-   پیچ امین الدوله

درختچه ای دارای ساقه پیچیده، گلها به صورت زرد ، قرمز و سفید و با عطر زیاد، به سرما مقاومند، در خاکهای اسیدی و قلیایی خوب رشد می کنند، تکثیر  به وسیله قلمه.

۴۲-   پیچ اناری

درختچه ای خزان کننده، ابتدا نیاز به هدایت روی قیم دارد، دارای ریشه های هوائی، تا ۱۲- درجه را تحمل می کند گلهای قرمز رنگ اوائل مرداد تا اواخر تیر باز می شود. تکثیر به وسیله قلمه و خوابانیدن.

۴۳-   آبشار طلایی

درختچه ای بالا رونده و خزان کننده سریع الرشد که در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت گلهای زیبا و زردرنگ خوشه ای آن  ظاهر می شوند. در خاک مناسب رشد خوبی دارد تکثیر به وسیله قلمه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا