صیفی جات

هرس طالبي وخربوزه

هرس طالبي وخربوزه

در ایران هرس طالبی مرسوم نیست فقط پس از آنکه بوته گل کرد سعی می کنند روی هر بوته نسبت به قدرت آن بیش از ۲ تا 4 میوه باقی نماند یعنی ۲ تا 4 ميوه سالم را نگاه داشته بقيه را قبل از اینکه درشت تر از یک بادام شود حذف می کنند ولی بوته خربوزه را بطرق مختلف هرس می کنند که ما در اینجا بشرح هریک می پرداریم

هرس خربوزه درایران

پس از آنکه بوته خربوزه دارای سه یا چهار برگ شد انتهای ساقه بوته را بعد از برگ دوم قطع می کنند . در نتیجه این هرس از کنار دو برگ باقیمانده دوساقه یا شاخه فرعی ظاهر می شود . با این دو شاخه را که اولین شاخه های فرعی می باشند شاخه فرعی شماره ۱ می نامیم. بیشتر اوقات و مخصوصا اگر بوته نسبتا ضعیف باشد شاخه های فرعی شماره ۲ را که از بغل برگ های شاخه شما رة  خارج می شوند قطع می کنند و روی همان شاخه فرعی شماره یک گل های نر و ماده ظاهر شده تشکیل میوه می دهند و روی هرشاخه شماره یک، یک دانه میوه گاه داشته و بقیه را قبل از اینکه نمو کرده و درشت شوند حذف می کنند بدین ترتیب از هر بوته خربوزه دو دانه میوه بدست می آید. اگر بوته قوی باشد پس از آنکه ميوه اول باندازه کافی درشت شد یعنی تقریبا به دو سوم رشد طبیعی خود رسید روی هر شاخه شماره یکی یکی دانه میوه دیگر نیز باقی می گذارند دراینصورت بوته قوی خربوزه در زمین حاصلخيز و توی می تواند چهاردانه خربوزه بدهد. پاره ای از اوقات پس از آنکه میوه رشد کافی کرد و درشت شد انتهای ساقه ای را که حامل میوه است بالاتر از یک برگ بعد از ميوه قطع می کنند.

هرس خربوزه وطالبی در ممالک خارجی

در ممالک خارجی هرس اول خربوزه بهمان ترتیب که درایران عمل می شود انجام می گیرد یعنی هرس اول بعد از برگ دوم روی شاخه اصلی انجام می گیرد که تولید دوشاخه فرعی شماره ۱ می کند . هرس دوم را روی این شاخه فرعی باین ترتیب انجام می دهند که بعد از بر کت چهارم و يا هشتم انتهای شاخه فرعی شماره ۱ را قطع می کنند. در اثر این هرس دوم از بغل هشت یا چهار برگ باقیمانده شاخه های فرعی شماره ۲ ظاهر می شوند که حامل میوه خواهند بود. تعداد شاخه های فرعی شماره ۲ به اندازه برگ ها یعنی چهار یا هشت می باشد ولی تمام این شاخه ها حامل میوه نخواهند بود بلکه روی یک یا دوشاخه فرعی روی هر کدام یک میوه باقی گذارده و میوه هائی که روی شاخه های دیگر ظاهر می شوند حذف می کنند به نحوی که هر بوته حداکثر دارای چهار میوه می شود . پس از آنکه میوه بحد رشد کافی رسید روی یک برگ بعد از میوه شاخه حامل میوه را هرس می کنند. این هرس سوم یا هرس روی میوه به زود رسیدن میوه تا اندازه ای کمک می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا