مطالب عمومی

هورمون ها و مواد شیمیایی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]هورمون ها و مواد شیمیایی[/vc_message][vc_column_text]تمام گیاهان عالی ، و بسیاری از گیاهان پست ، از تعداد زیادی یاخته تشکیل شده اند. این یاخته ها پس از تخصصی شدن و قرار گرفتن در بافت های مختلف، نخست اندام ها و نهایتاً گل گیاه را به وجود می آورند. در بسیاری از موارد، ممکن است چنین بنماید که اندام ها و بافت های مختلف و حتی یاخته های هر بافت ، از یکدیگر مستقل بوده و بصورت مجزا عمل می کنند. ولی هنگامی که زندگی یک گیاه بطور دقیق مورد مطالعه قرار گیرد ملاحظه می شود که توانایی آن برای ادامه زندگی و تداوم نسل بستگی تامی به همکاری بین بافت ها و اندام های مختلف و سازگاری گیاه با محیط پیرامون خود دارد که از طریق بروز عکس العمل های مناسب در مقابل تغییرات ناگهانی یا ادواری محیط ایجاد می گردد. مطالعات حاکی از آنست که عکس العمل ها دارای سه مرحله مجزا از یکدیگر هستند. مرحله اول دریافت “علایم محیطی” توسط اندام های خاص می باشد. مهمترین علایم محیطی ، همانطور که در فصل هفتم شرح داده شد، شدت نور، طول روز ، دما و رطوبت می باشند که به آنها گرانش (قوه جاذبه) زمین را نیز می توان اضافه کرد . هر یک از علائم محیطی بر روی قسمت خاصی از گیاه اثر می گذارد. به عنوان مثال ، جهت نور توسط بافت مریستمی بالای ساقه، طول روز توسط برگ ها، و گرانش توسط انتهای ساقه و ریشه دریافت می گردد. مرحله دوم ، درک پیام دریافت شده و صدور فرمان های لازم به اندام های مربوطه است. مثلاً برگها پس از دریافت علامت طول روز مناسب، به جوانه ها فرمان تولید اعضاء اولیه گل را می دهند و مریستم انتهایی پس از دریافت علامت جهت نور ، به ساقه فرمان خم شدن را صادر می کند. مرحله سوم ، آغاز واکنش بافت با بافت هایی است که فرمان لازم را دریافت کرده اند. با توجه به نکات بالا، روشن می گردد که فعالیت های حیاتی گیاهان برای طی روال طبیعی نیاز به هماهنگی و همبستگی خاص در میان اندام ها ، بافت ها و یاخته ها دارد.

از اواخر قرن نوزدهم میلادی، با پیشرفت علوم و فنون مختلف، دانشمندان گیاه شناس به بررسی وتشخیص ماهیت عامل یا عوامل این هماهنگی علاقمند شدند و پس از مطالعات فراوان توسط افراد مختلف، بالاخره دانشمندی به نام پال، در سال ۱۹۱۹، پس از مطالعه نحوه خم شدن “غلاف برگ اولیه” یولاف در اثر نور یکطرفه (نورگرایی) فرضیه وجود یک حامل همبستگی  را مطرح ساخت و نشان داد که این حامل ماهیت شیمیایی دارد . این ماده در سال ۱۹۲۶ توسط ونت بصورت کریستال تهیه گشت. مطالعاتی که طی چند دهه بعد در نقاط مختلف دنیا انجام شد، نشان داد که تمام فعالیت های حیاتی نباتات توسط مواد شیمیایی مختلفی کنترل می شود . این مواد ، به تدریج توسط دانشمندان، از بافت های گیاهی بصورت خالص جدا گشت و خواص فرمول های آنها مشخص شد. در مورد نامگذاری کلی این مواد تا مدت ها بین دانشمندان اختلاف نظر وجود داشت. بسیاری از آنها اصطلاح هورمون را که از مدت ها قبل برای مواد کنترل کننده فعالیت های فیزیولوژیکی حیوانات تعیین شده بود برای گیاهان نیز بکار می بردند. اما از آنجا که ، به تدریج طی سالها، مواد مصنوعی بسیاری با خواص مشابه هورمون های گیاهی ساخته شد، این امر، سر در گمی بسیاری فراهم آورد. در سال ۱۹۵۴، کمیته ای بین المللی از متخصصان تشکیل شد و اصطلاحات بکار برده شده را یکنواخت ساخت و برای هر یک تعریفی ارائه داد. طبق نظرات این کمیته، بطور کلی این مواد گناره های گیاهی (تنظیم کننده های گیاهی) نامیده شدند که عبارتند از :

مواد آلی – به غیر از مواد غذایی – که در مقادیر کم فرایندهای فیزیولوژیکی گیاه را تشدید یا تضعیف می کنند و یا آنها را به نحو دیگری تغییر می دهند . – (مواد غذایی عبارت از موادیست که انرژی و املاح معدنی مورد نیاز گیاه را تامین می سازد).

“هورمون های گیاهی” نیز عبارتست از گناره ها (تنظیم کننده هایی) که توسط گیاه تولید شده و معمولاً درون گیاه از محل تولید به محل ثاثیر انتقال یافته، در آنجا بر روی فرآیند های فیزیولوژیکی تاثیر می گذارند.

از تعاریف بالا مشخص می گردد که هورمون ها همان گناره های طبیعی موجود در گیاه می باشند در حالیکه بطور کلی ، گناره ها می توانند هم طبیعی و هم مصنوعی باشند و بنابراین همگی هورمون نیستند . مواد تنظیم کننده (گارنده) بر حسب کاری که انجام می دهند اسامی مختلفی به خود می گیرند؛ مثل “گناره ها و هورمون های رشد ” و “گناره ها و هورمون های گل دهی”.

در حال حاضر در دنیا پنج گروه مختلف کناره گیاهی شناخته شده که بسیاری از آنها دارای کاربردهای عملی متعدد و مهمی در کشاورزی و بخصوص باغبانی است. این گروه ها عبارتند از : آکسین ها ، جیبرالین ها ، سایتوکینین ها ، اتیلن ، و “مواد باز دارنده” در بین اینها، بجز اتیلن که تنها عضو گروه خود می باشد و از محصولات طبیعی نباتی است و نیز جیبرالین ها که گرچه بسیار متنوع می باشند ولی همگی از اجزاء طبیعی نباتات هستند، در سه گروه دیگر تعداد بسیاری مواد شیمیایی قرار دارند که تعدادی از آنها طبیعی (هورمون) و بقیه مصنوعی هستند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1519756774319-1644c85e-112f-4″ include=”16025,16026,16027,16028″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا