درختان میوه

پیوند درختان میوه – طریقه پیوند درختان میوه

پیوند درختان میوه

برای عمل پیوند درختان میوه به پایه و پیوندك نیاز داریم. پیوندك به جوانه یا شاخه ای گفته می شود که از درخت مرغوب و مورد نظر انتخاب نمائیم. پایه درختی است که در جای اصلی قرار گرفته و پیوندك را روی آن بطرق مختلف قرار می دهیم.پیوندهای مختلف که معمول و رایج هستند عبارتند از : شکمی، لوله ای، اسکنه و انگلیسی.

عکس پیوند زدن درخت
عکس پیوند زدن درخت

پیوند شکمی درختان میوه

برای پیوند شکمی ابتدا پیوندك را از يك شاخه قوی و دارای جوانه از پوست درخت جدا می نمایند و سپس در محل تعیین شده روی پایه درخت پوست را از قسمت طولی شکاف داده و پوست ها را از دو طرف باز نموده سپس پیوندك را در شکاف گذاشته و پوست را روی آن قرار داده بعد بوسیله نخ پنبه ای قسمت بالا و پائین آنرا می بندیم تا پیوندك به آن جوش خورده و جوانه بزند.

پیوند لوله ای درختان

پیوند لوله ای دقیق تر از شکمی است. باید قطر پایه با پیوندك یکسان باشد و باندازه ۲ سانتی متر پوست پائین و بالای چشم پیوندك را بریده و پوست را با چشم بطور غلافی بیرون آورده به نحویکه شکسته نشود. بعد پوست اطراف پایه را بهمان اندازه چند شکاف طولی داده و پوست ها را از بالا به پائین آورده بدون اینکه آنرا قطع کنیم رها ساخته و لوله قبلی بنام پیوندك را در پایه پوست برداری شده قرار می دهیم.

پیوند زدن درخت
پیوند زدن درخت

پیوند انگلیسی درختان میوه

در این طريقه پایه و پیوند درختان میوه باید دارای يك ضخامت باشند و در قسمت پایه شکافی مثلثی شکل داده و پیوندك را نیز بهمین طريقه مثلثی تهیه نموده تا کاملا داخل شکاف مثلثی شکل پایه شده و با آن منطبق گردد و دور آنرا نیز می بندیم. البته پیوندک باید دارای یك یا دو جوانه باشد

پیوند اسکنه درختان

نزديك خاك زده می شود بطوریکه با خاک تماس نداشته باشد. ابتدا با چاقوی پیوندزنی شکاف طولی به پایه داده بطوریکه این شکاف فقط يک طرف تنه باشد سپس دو طرف پیوندک را می تراشیم واین قسمت تراشیده شده را در شکاف قرار می دهیم به نحویکه پوست پایه با پوست پیوندك برابر هم قرار گیرند و باید قسمتی که در زیر اولین چشم پیوندی قرار گرفته دارای پوست باشد. بعد بانخ آنرا بسته و با چسب مخصوص روی آنرا می پوشانیم.

قلمه زدن درخت
قلمه زدن درخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا