صیفی جات

کاشت خربزه و طالبی

کاشت خربزه و طالبی

خربوزه و هندوانه را به دو طریق می کارند یکی بطور دیم یعنی بدون آبیاری تابستان و دیگری با آبیاری در فصل تابستان درصورتیکه طالبی وخيار سبز را فقط در زراعت آبی می کارند.

کاشت خربزه دیم

برای این منظور معمولا ازآب زائد قنات ويا رودخانه در فصل زمستان استفاده می شود و درصورتیکه آب قنات یا رودخانه موجود نبود می توان از آب چاه استفاده کرد .طرزعمل دیم کاری بدین ترتیب است که زمین مسطحی را نسبت به نوع زمین وجنس خاك آن به کرت های بزرگ یا کوچک با مرزهای بلند تقسیم می کنند یعنی اگر زمین شنی باشد کرت های کوچک و اگر جنس خاك ليمونی و سنگین باشد کرت های وسیع می بندند و آب را برای مدت زیادی در کرتها هدایت می کنند که زمین تا عمق زیادی خمس و سيراب شود در اوایل فروردین موقعی که زمین گاورو شد یعنی رطوبت زائد آن تبخیر گردید که بتوان داخل مزرعه گرديد با تراکتور و با هر وسیله دیگر زمین را شخم عمیق کرده پس از آن با دیسک کلوخ های آنرا نرم می کنند. هم زمان با دیسک زدن با قطعه چوب ضخيم و پهن که نسبتا سنگین نیز باشد و ماله نام دارد زمین شخم خورده را ماله می زنند که سطح مزرعه کاملا صاف شود و درضمن تمام خلل وفرج سطحی خاك مسدود گردد. نتیجه این عمل این است که رطوبت ذخیره شده در خاك در زمین مانده و تبخیر نمی شود .پس از چند روز که معمولا در حدود اواسط تا اواخر اردیبهشت ماه می شود روی خطوطی فاصله دو متر وموازی با هم با بیل گودال های کم عمقی یعنی باندازه ای که خاك خشک سطحی برداشته شود و خاك مرطوب زیرین نمایان گردد دو یا سه دانه بذر خربوزه را که شب قبل در آب خیسانده اند در ته گودال قرارداده و روی آنرا با خاك مرطوب می پوشانند. فاصله این گودال ها از یکدیگر تا هر ۱ متر می باشد.یکی دو هفته بعد (نسبت به درجه حرارت خاك) بذر خربوزه سبز می شود و موقعی که دارای دو یا سه برگ شد تک نهال باقی گذارده بقیه را با ناخن ازسطح خاك قطع می کنند به نحوی که پس از تنگ کردن جاليز درهر گودال يك و حداکثر دو نهال باقی می ماند . این نکته قابل توجه است که نباید نهال هائی را که می خواهند حذف کنند با ريشه از خاك درآورند زیرا این عمل باعث تکان خوردن ريشه بوته ای که با ید باقی بماند شده که اگر د را در این عمل بکلی خشک نشود بوته ضعیف می گردد . نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اینست که ممکن است قبل از سبز شدن بذور باران ببارد وسطح خاك سفت شود یعنی سله ببندد در اینصورت باید مراقبت کرد که پس از هردفعه بارندگی محل کاشت بذور نرم گردد یعنی سله آن شکسته شود تا نهال جوان بتواند از خاك خارج شود.

کاشت خربزه با آبیاری

برای این نوع خربوزه کاری باید قبل از هر کار زمین را تهیه ونهربندی کرد. طرز تهیه زمین برای کاشت خربوزه وطالبي و با هندوانه آبی کاملا یکسان است یعنی پس از آنکه زمین را در پائیز یا اواخر اسفندماه شخم و تسطيح کردند بوسیله تراکتور و اگر سطح کاشت کم و کوچک باشد بوسيله بهل نهرهائي به عرض تقریبی 5 تا 75 سانتیمتر موازی با یکدیگر و عمود به خط شیب زمین حفر می کنند . فاصله بين نهرها از وسط هرنهر تا وسط نهر مجاور چهار تا چهار متر و نیم باید باشد.اگر طول نهرها زیاد بود مخصوصا اگر این نهرها دارای شیب زیاد باشند باید در داخل نهر سده های کوچکی که در اصطلاح صیفی کاران به «پته» معروف است ایجاد کرد. فاصله پته ها از یکدیگر نسبت به شیب نهر از 5 تا ۱۰ متر تفاوت می کند .بدین ترتیب سطح مزرعه تبدیل به نهر و پشته هایی که عرض پشته درحدود 5/3 تا 4 متر می باشد می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا