صیفی جات

جور کردن سیب زمینی

جور کردن سیب زمینی

 بطوریکه در بالا اشاره شد محصول سیب زمینی را از دو نظر می توان طبقه بندی وجور کرد. یکی از نظر ریزی ودرشتی غده و دیگری از حيث مصرفی که سیب زمینی خواهد داشت.درصورت اول یعنی جور کردن سیب زمینی از نظر ریزی و یا درشتی غده کاری است بس آسان و این عمل وسیله دستگاه های مکانیکی در مزرعه و یا در محل های مخصوص بسته بندی انجام می گیرد. برای استفاده از دستگاه خود کار جور کن باید محصول تا اندازه یک نواخت باشد.اساس این ماشین ها یک صفحه است که روی آن سوراخ های به قطرهای مختلف تعبیه شده است باین طریق که سوراخ های کوچک در قسمت اول و سوراخ های متوسط درمیان و بالاخره سوراخ هایی که دارای قطر زیاد هستند درقسمت آخرصفحه واقع شده اند. غده های سیب زمینی وسیله دستگاهی از مقابل سوراخ ها گذشته و هر غده که به اندازه یکی ازسوراخ ها باشد و یا کوچکتر از آن ازسوراخ عبور کرده در جعبه ای که زیردستگاه قرار دارد می افتد و بدین نحو محصول مزرعه به سه دسته از حيث درشتی و یا ریزی طبقه بندی می شود. از نظر مصرف سیب زمینی باید دارای مشخصاتی باشد که جدا کردن غده ها را از یکدیگر با وسائل مکانیکی غیرمقدور می کند.از نظر تغذیه انسان سیب زمینی را تقریبا به چهار طریق تهیه می کنند.
١- سیب زمینی تنوری که برای تهیه آن سیب زمینی را با پوست در حرارت خشکی کوره و یا در دیگ های مخصوص بدون آب حرارت می دهند تا بپزد.
۲- سیب زمینی کوبیده مخلوط با شیر و کره که به اسم « پور» معروف است .
3- سیب زمینی جوشانده .
4- سیب زمینی سرخ کرده .
بنا بر مطالعات مختلفی که از 1950 در امریکا شروع شده رابطه بین خاصیت طباخی سیب زمینی و وزن مخصوص آن موجود است که با در نظر گرفتن این وزن مخصوص ممکن است سیب زمینی را برای مصارف مختلف آشپزخانه جور و طبقه بندی کرد. بنابر آزمایش های نامبرده هر اندازه غده سیب زمینی سنگین تر یعنی وزن مخصوص آن زیادتر باشد مقدار مواد خشکی آن که بیشتر نشاسته است نیز زیادتر می باشد و در اینصورت این نوع سیب زمینی برای تهیه سیب زمینی تنوری و «پوره» بسیار مناسب است. برای تهیه سیب زمینی جوشانده غده های سبک تر را انتخاب می کنند و بالاخره سیب زمینی های خیلی سبک بمصرف تهیه سیب زمینی سرخ کرده می رسد.تحقیقات چنین نشان می دهد که وزن مخصوص 08/1برای سیب زمینی تنوری و«پوره» و وزن مخصوعی 07/1 برای تهیه سیب زمینی جوشانده و وزن مخصوص کمتر از 07/1 برای تهیه سیب زمینی سرخ کرده مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا