صیفی جات

انواع هندوانه خارجی

انواع هندوانه خارجی

بین ممالک خارجی جماهیر شوروی روسیه و ممالک متحد آمریکا بیشتر از سایر ممالک این محصول را می کارند و مورد تحقیق و مخصوصا اصلاح نوع قرارداده اند.انواع خارجی که درایران کاشته می شود بیشتر انواع مختلف آمریکایی است که پس از جنگ دوم جهانی ایران وارد شده و تا اندازه ای کاشت آن رواج گرفته است. این انواع عبارتنداز:

1- چارلستون گری Charleston gray طول میوه در حدود ۶۰ سانتیمتر وقطر آن 25 سانتیمتر می باشد. کلفتی پوست متوسط و رنگ آن سبز روشن با نقوش پررنگ تر است. وزن میوه ۱۳ تا 15 کیلو و این رقم مقاوم به انواع بیماری ها می باشد.
2- بلاك دايمون Black diamond (کانون بال Cannon ball) شکل این نوع گرد کمی کشیده است و وزن آن از 18 تا ۲۲ کیلو تغییر می کند. اندازه قطر میوه به 40 سانتیمتر می رسد . پوست بلاك دایمون کلفت سفت و رنگ آن سبز خیلی تیره است . رنگی گوشت قرمز پررنگ و طعم آن شیرین می باشد. بوته خیلی قوی و پرحاصل و این نوع برای مسافرت طولانی بسیار مناسب و مقاومت آن به بیماری لکه ای و بوته میری زیاد است.
3-کونگو- Congo – وزن میوه بطور متوسطه 13 تا 15 کیلو گرام شکل عمومی میوه کرد و قطر آن در حدود ۳۰ سانتی متر است. رنگ پوست این نوع سبز تیره با نوارهای تیره تر وسفت می باشد؛ به شکستن در موقع حمل و نقل خیلی خوب مقاومت می کند . گوشت این نوع قرمز وطعم آن شیرین است و تا اندازه ای به بیماری آنتراکنوز مقاومت نشان می دهد. هندوانه کونگو سابق خیلی بیشتر کاشته می شد ولی اکنون کم کم جای خود را به چارلستون گری می دهد.
4- کلوندیک Klondyke و سترایپت کلندایک Striped klondyke که دو رقم از یک نوع هندوانه می باشند یکی دارای پوست سبز تیره یکدست و دیگری دارای نقوش تیره رنگی روی متن کم رنگی می باشد شکل هر دو نوع هندوانه کشیده است .
5- دیکسی کویین Dixie queen – این نوع مقاوم به بیماری بوته میری است و میوه آن گرد یا کمی کشیده می باشد وزن میوه به ۱۲ تا 15 کیلوگرم می رسد . پوست این رقم سبز روشن با نقوش تیره و گوشت آن قرمز است.
6- پیکوك Peacock – این نوع ارقام مختلفی دارد که رنگ پوست پاره ای سبز یک دست و بعضی راه راه است. اندازه آن متوسط یعنی40×25 سانتیمتر و وزن میوه درحدود ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم می باشد. پوست نسبتا ضخيم وسفت، رنگ گوشت نارنجی مایل به قرمز و طعم آن شیرین است. تخمه این نوع هندوانه سیاه و گاهی قهوه ای رنگ می شود . دورة نمو گیاه از کاشت تا اولین برداشت 85 روز بطول می انجامد. هندوانه نوع پی کوك به بیماری بوته میری مقاوم نیست.
7- شوگرمی بی Suger baby – میوه این نوع گرد و قطر آن تقریبا ۲۰ سانتیمتر و وزن آن درحدود و کيلوگرام می شود . دورة نمو این نوع 75 روز، رنگ پوست سبز تیره با خطوط تیره تر و دارای تخمه کمی می باشد.علاوه بر انواع نامبرده در بالا ارقام دیگرهندوانه نیز در امریکا کاشته می شوند که تمام دراثر فعالیت بنگاه های اصلاح وتهیه بذر بوجود آمده اند و هر کدام دارای مشخصات خاصی می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا