بونسایبونسای

بونسای گل کاغذی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”] بونسای گل کاغذی
[/vc_message][vc_column_text]اسم علمی گل کاغذی Bougainvillea glabra واز خانواده Nyetaginaceae می باشد. گل کاغذی بومی برزیل است و دارای گونه های مختلف می باشد ارتفاع این گیاه در گلدان حداکثر در حدود ۲ تا ۳٫۵ متر است. این گونه کولیتواری دارد که حتی موقعی که کوچک است به گل میرود برگها نسبتا سبز روشن و تخم مرغی شکل می باشند. گل آذین آن پانیکول بوده و به صورت جامی و انتهایی ظاهر می شوند. گلهای این گیاه زیبا نیست، کاسه گل لوله ای ، زرد و کوچک بوده فاقد جام گل می باشد . ولی دارای براکته‌های رنگین و زیبایی است که اطراف گلهای کرم رنگ را احاطه نموده اند.
این گیاه به نوعی گیاه بالارونده محسوب میشود و میتواند از درختان یا دیوار های کناری خود بالا رود و منظره بسیار زیبایی ایجاد نماید
این گیاه احتیاج به هرس دارد. معمولا در اواسط زمستان باید ۳/۱ شاخه ها را کوتاه کرده و شاخه های ضعیف را حذف نمود. در تابستان می توان این گیاه را در هوای آزاد و کاملا آفتابی قرار داد.
گل کاغذی به نور زیاد، حرارت زیاد، خاک همیشه مرطوب رطوبت هوای معمولی یعنی ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد
کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۲ گرم در لیتر،هر هفته، از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاده قرا داد.
خاک رس آهکی برای رشد گل کاغذی مناسب است
نیاز آن مکان آفتابی و گرم، حداقل دمای مورد نیاز در زمستان جهت گل‌دهی مناسب در تابستان ۱۰ – ۸ درجه سانتی‌گراد، در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کمی خشک شود، آبیاری و کوددهی زیادی مخصوصاً در فصل بهار که شاخه‌های تازه روئیده حدود ۳۰ سانتی‌متر رشد کرده‌اند، باعث به تعویق افتادن گل‌دهی خواهد شد. گل‌ها روی شاخه‌های یک‌ساله ظاهر می‌شوند بنابراین هرس شاخه‌ها باید بعد از پایان گل‌دهی صورت گیرد. در تابستان هر هفته یک بار کود محلول با غلظت ۲ گرم در لیتر. گلدان گیاه جوان بهتر است هر سال اول بهار تعویض شود.
بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد. قلمه های انتهایی یا ساقه ای را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی، از گیاه مادری جدا کنید. ابتدا قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. سپس هر قلمه را در گلدانی با قطردهانه ۹ سانتیمتر ، حاوی حدود ۲۴ درجه سانتیگراد نگاه دارید. همچنین قلمه باید در شرایط نورمناسب و کافی، ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرند تا از سوختگی و پژمردگی گیاه جلوگیری شود. زمانی که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را بردارید و در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر و کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید.
گل کاغذی بومی برزیل است و دارای گونه های مختلف می باشد.این گل درختچه ای زیبا با شاخه های رونده و برگهای متقابل میباشد . ارتفاع این گیاه در گلدان حداکثر در حدود ۲ تا ۵/۳متر است. این گونه کولیتواری دارد که حتی موقعی که کوچک است به گل میرود . برگها نسبتا سبز روشن و تخم مرغی شکل می باشند. گل آذین آن پانیکول بوده و به صورت جامی و انتهایی ظاهر می شوند. گلهای این گیاه زیبا نیست، کاسه گل لوله ای ، زرد و کوچک بوده فاقد جام گل می باشد . ولی دارای براکته‌های رنگین و زیبایی است که اطراف گلهای کرم رنگ را احاطه نموده اند. آنچه این گل را زینتی و مورد توجه قرار داده وجود برگچه های صورتی ، قفائی ، بنفش ، قرمز ، زرد طلائی و سفیدی است که گل آنرا احاطه کرده است و مردم عادی آن برگه ها را گل این گیاه می دانند . این گیاه احتیاج به هرس دارد. معمولا در اواسط زمستان باید ۳/۱ شاخه ها را کوتاه کرده و شاخه های ضعیف را حذف نمود. در تابستان می توان این گیاه را در هوای آزاد و کاملا آفتابی قرار داد.
در جنوب ایران اغلب دیوارها و سر در منازل بوسیله این درختچه پوشسیده شده که در اوائل فروردین و اواسط پائیز گل فراوانی می دهد
مراقبت : گل کاغذی به نور زیاد، حرارت زیاد، خاک همیشه مرطوب رطوبت هوای معمولی یعنی ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.
کود : کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۲ گرم در لیتر،هر هفته، از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاده قرا داد.
خاک : خاک رس آهکی برای رشد گل کاغذی مناسب است.
ازدیاد : بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد. قلمه های انتهایی یا ساقه ای را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی، از گیاه مادری جدا کنید. ابتدا قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. سپس هر قلمه را در گلدانی با قطردهانه ۹ سانتیمتر ، حاوی حدود ۲۴ درجه سانتیگراد نگاه دارید. همچنین قلمه باید در شرایط نورمناسب و کافی، ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرند تا از سوختگی و پژمردگی گیاه جلوگیری شود. زمانی که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را بردارید و در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر و کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید.[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]انواع مختلف گل کاغذی [/vc_message][vc_column_text]۱ – گل کاغذی باشکوه B.fastuosa : که دارای درختچه ای قوی با برگهای بیضی نوک تیز و براکته های صورتی مایل به قفائی است . این قسم را از قدیم می کاشته اند . ولی بعدا جورهای تازه که بدست آمده و برگچه های آنها به رنگ زرد نارنجی ، قرمز شنجرفی است ، بسیار پر گل تر از قسم اصلی می باشند ، بیشتررواج یافته بطوریکه کم کم کاشتن قسم اصلی متروک میشود . این جورها در تهران به گل کاغذی مصری معروف شده ، زیرا قلمه های آنرا از مصر آورده و زیاد کرده اند .
۲ – گل کاغذی گلابرا B.glabera : اصل آن از کشور برزیل است .
بوته آن رونده و پوست شاخه ها قهوه ای دارای تیغهای کمانی به بلندی یک سانتیمتر با برگهای بیضی نوک تیز مایل به کبود که برگه های اطراف گلش صورتی است .
این قسم زیاد کاشته شده و از آن جورهای متعددی بدست آورده اند بنام های :
الف – گل کاغذی ساندر B.sanderiana : با گلهای فراوان به رنگ زرد تیره .
ب – گل کاغذی ابلق B. variegate : که برگهایش از لکه های سفید ابلق شده است .
پ – گل کاغذی سیفری B.cyphery : که برگچه های دور گلش صورتی پُر رنگ است .
ت – گل کاغذی کریمسون لاک B.crimson lake : با برگچه های بزرگ بیضی به رنگ شنجرفی میباشند .
۳ – گل کاغذی خاص B.seeciosa : که برگچه های دور گل آن به رنگ صورتی مایل به بنفش میباشد .[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]از این قسم جوری بنام[/vc_message][vc_column_text]گل کاغذی برزیلیB.brasiliensis : بدست آورده اند که رنگ برگچه ها قرمز تند یا قرمز شنجرفی میباشد .
۴ – گل کاغذی رفول ژن B.refulgens : که شاخه های گلدار آن دراز و آویخته و برگچه های دور گلش ارغوانی مایل به بنفش است .
* در جنوب ایران اغلب دیوارها و سر در منازل بوسیله این درختچه پوشسیده شده که در اوائل فروردین و اواسط پائیز گل فراوانی می دهد .
* در نقاط سردسیر باید گلدانهای کاغذی را از اواخر مهرماه به داخل گلخانه برد چون در مقابل سرما مقاومت ندارد .
* باید توجه داشت که اگر زمستان به این درختچه آب زیاد بدهند ریشه اش می پوسد
* زمستانها باید کمی به بوته های گل کاغذی استراحت داد ، باین ترتیب که اگر گلدانها در منزل است محل نسبتا خنکی را برای آن انتخاب کنند و خیلی کم به آن آب بدهند .
* اگر گل کاغذی را هرس نکنند قسمت عمده مواد غذائی به مصرف شاخه های قدیمی می رسد و درختچه بتدریج ضعیف و برگها زرد شده و بوته کم گل می شود . یا اصولا گل نمی دهد
* اغلب بعد از انتقال گلدان از گلخانه به داخل منازل گلها می ریزد زیرا درختچه در مقابل تغییر مکان حساس است[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1513151371634-50e5b608-7975-2″ include=”10016,10015,10014,10013,10012,10005,10006,10007,10008,10009,10010,10011,9996,9999,10000,10001,10002,10003,10004″][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا