صیفی جات

بیماری پیاز و سیر در ایران

بیماری های پیاز و سیر در ایران

1- بیماری پوسیدگی خاکستری – عامل این بیماری قارچی بنام بوتريتيس آليئي Batrytis allii می باشد این بیماری مخصوصا برای پیازهای سفید در انبار فوق العاده خطرناك بوده و در مدت کوتاهی تمام محصول انبار شده را از بین می برد. باید پیازها را با برگ پس از رسیدن کامل برداشت کرد و در مقابل آفتاب قرارداد تا برگ ها بتدریج ولی کاملا خشک شوند.

۲- بیماری لکه ستارهای سیاه پیاز- کولتوتریکوم سیرسینانس که ازدسته قارچ ها است عامل این بیماری می باشد وروی پوست خارجی پیاز سفید لکه های سیاه ستارهای شکل بوجود می اورد . این لکه های سیاه پوسته محافظ را فاسد کرده و داخل پیاز را در معرض آلودگی به قارچ ها و باکتری های نیمه ساپروفیت قرار می دهد.
3- زنگ پیازوسیر– مربوط به حمله قارچی است بنام پوکسینیا آليثي Puccinia allii در ورامین و اهواز روی سیر خسارت شدید داشته است. روی پیازخسارت زیاد و مهمی دیده نشده بیماری بصورت جوش های درشت و فراوان روی سطح برگ ها ظاهر می شود . از این جوش ها گرد قرمز مایل به خرمائی خارج می شود . سمپاشی با فربام بمحض بروز اولین جوش ها مفید است.
4- سفيدك داخلی پیاز پرونوسپور شلای دنی. Peronospora schleideni در دو سال اخیر در گیلان دیده شده و خسارت وارده زیاد بوده است. برگ های پیاز بیشتر از قسمت بالا و گاهی از وسط مبتلا به این بیماری می شوند و در هوای خنک و مرطوب پوشش خاکستری رنگی کونیدیوفور قارچ روی برگ ها ظا هر می گردد. برای مبارزه می توان بمحض بروز اولین علائم با چند بار سمپاشی با سموم مسی اقدام نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا