مطالب عمومی

تیره سیپراسه Les Cyperacees

تیره سیپراسه Les Cyperacees

 (جگن ها)

 تيره جگن ها نزدیک به تيره غلات است با این اختلاف که ساقه آنها مانند ساقه غلات گره ندارد و مقطع ساقه آنها مثلثی شکل است وغلاف آنها نیز فاقد شکاف می باشد. آلت ماده آنها دارای دو یا سه کارپل است.

میوه آنها آكن است. جنس های مهم آن عبارتند از :

جنس کلارکس Latches ) Carex ) این جگن ها مخصوص زمین های باتلاقی و مرطوب می باشد و بخوبی از غلات تشخیص داده می شود با این معنی که ساقه آنها بندرت استوانه ای شکل می باشد و برعکس سه گوشه دارد بعلاوه فاقد گره است و هر پایه آن دارای چند سنبل است که بعضی از آنها نر و برخی ماده می باشد .

علف جگن نامرغوب است و ارزش غذائی چندانی ندارد و دام از خوردن آن امتناع دارد :

گونه های عمده آن عبارتند از :

گونه کارکس ریپاريا C . riparia – گیاهی دائمی است که در کنار جویبارها و نقاطی که تمام سال مرطوب باشد می روید از تمام گونه های جگن بزرگتر است و دارای ریزم قوی می باشد.

برگهای آن لوزی شکل وخشن و لبه های آن نیز است.

گونه کارکس گلوکا C . glauca – رنگ سبز مایل به آبی آن مشخص است. قد این گونه جگن به 50 سانتیمتر می رسد. دارای دو سنبل استوانه ای شکل در و دو یا سه سنبل ماده است . گیاهی دائمی و زود رس است .

جنس سیپروس Cyperus

گونه سیپروس پاپیروس C . papyrus – که مصریان قدیم از آن کاغذی بنام پاپیروس تهیه می کردند. گونه سیپروس اسکولنتوس C . esculentus – منشاء آن افریقای شمالی است و غده های آن بواسطة طعم شیرینی که دارد خوراکی است و هنوز هم در بازارهای عرب خريد و فروش می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا