گیاه شناسی

تیره فرعی آونه Les Aventes

تیره فرعی آونه Les Aventes

در این تیره فرعی سنبلچه ها دور از محور سنبل قرار دارد گلوم ها بلند و تقریبا مساوی گلها است گلومل پائینی معمولا دارای یک ریشک پشتی می باشد .

جنس های مهم آن عبارتند از :

جنس أونا Avena  (Avoine)  هر سنبلچه آن دارای 5-۸ گل دو جنس می باشد .

میوه آن کرك دار و باریک و در در انتها نوك تيز و دارای شکاف طولی باریکی می باشد. بعضی از گونه های آن یکساله و زراعتی و برخی دائمی و غیر زراعتی می باشد .

مهمترین آنها عبارتند از :

گونه آونا ساتيوا A . sativa (يولاف زراعتی) گیاهی یکساله است و بر حسب رنگ دانه جورهای مختلف دارد . دانه های بعضی زرد و دانه های برخی دیگر قهوه رنگ است و بمصرف خوراك دام مخصوصا اسب می رسد و از آرد آن غذای مختلف برای کودکان تهیه می کنند.

گونه آونا الاسيور A . elatior (Avoine clevee) که جزو گونه های غیر زراعتی است ساقه آن به ۸۰ سانتیمتر تا 20/1 متر می رسد هر سنبلچه آن دارای دو گل می باشد گل پائینی نر و گل بالائی دو جنس است.میوه آن باریک بدون شکاف طولی است و در انتهای آن کرک هائی دیده می شود. گیاهی دائمی است و در چمن های طبیعی یافت می شود علف سبز آن قدری تلخ مزه است.

گونه آونا فلاوسنس A . flavescens(Avoine jaunatre) – ساقه آن صاف . قد آن به 40-۷۰ سانتیمتر می رسد . برگهای آن مسطح است است و کم بیش دارای موهای ریز است. سنبلچه ها نقره ای رنگی است و محور آنها دارای کرکهای ریز است و هر یک دارای ۲ – ۳ گل می باشد. دانه آن بدون شیار و بدون كرك و زرد رنگ است . گیاهی است دائمی و در اغلب چمن ها دیده می شود و چون علف آن نسبتا ظریف است جزو گیاهان علوفه ای محسوب می شود.

گونه آونا پرا تنيس A . pratensis(Avoine des pres) ساقه آن راست وصاف است و برگها صاف بدون كرك می باشد . قد آن به 50 – ۸۰ سانتیمتر می رسد. سنبلچه ها سبز یا بنفش رنگی است و هر یک دارای 4 – 5 گل می باشد . گیاهی دائمی است و در چمن های خشکی کمتر دیده می شود .

گونه آونا پوبه سنس A . pubescens (يولاف كرك دار) ساقه آن راست و در بند پائین زانوئی شکل است. قد آن به ۳۰ – 6۰ سانتیمتر می رسد برگهای پائینی آن در هر دو سطح دارای موهای ریز است. پانیکول در این گونه يولاف راست یا قدری خمیده است و چندان منشعب نمی باشد . سنبلچه ها براق و نقره ای رنگی است و هر یک دارای ۳- 4 گل می باشد. گیاهی دائمی و زود رس است و در تمام مراتع طبیعی یافت می شود .

جنس هولكوس Holcus  (Houlques)  پانیکول این جنس از غلات منشعب است.

سنبلچه ها هر یک دارای دو گل می باشد گل پائینی دو جنس و گل بالائی نر یا عقيم است گلوم ها مسای می باشد و گلها از کسر کھای خیلی ریزی پوشیده شده است .

گونه های عمده آن عبارتند از :

گونه هولكوس لاناتوس H . lanatus (H . laincuse) قد آن به30  – ۵۰ سانتیمتر می رسد. برگها باریک و مسطح و از موهای ریزی پوشیده شده است . ساقه آن راست است . هر سنبلچه دارای دو گل می باشد که پائینی دو جنس و بالائی نر و سبز رنگ است. گیاهی دائمی است و در تمام زمین ها و در کلیه ارتفاعات می روید ودام آنرا از روی میل می خورد ولی علف آن چندان ارزشی ندارد و چنانچه قدری بماند سخت می شود و مرغوب نخواهد بود .

گونه هولكوسمولیس H . mollis(H . mole) ریشه آن بمراتب بلندتر از ریشک گونه یاد کرده است. گیاهی دائمی و دیررس است و در مراتع بندرت دیده می شود .

جنس ارا Canche ) Aira ) که دارای سه گونه است :

گونه اراسسپینوزا A . coespitosa  – ساقه آن به نیم تا یک متر می رسد. برگها دراز و باریک است.سنبلچه ها هریکی دارای ۲-۳ گل می باشد که گل پائینی مستقیما بروی محور سنبلچه چسبیده است و دوتای دیگر دنباله دارد .گلومل پائینی آن دارای یک ریشک کوتاه است. گیاهی دائمی است و منظره زیبائی دارد علف آن سخت و خشن است.

گونه ارافلکسو اوزا A . flexuosa – تفاوت آن با گونه پیش گفته در این است که ساقه و برگهای آن باريكتر و سنبلچه های آن کوچکتر است و بیشتر هم در جنگلها و نقاط سایه دار می روید .بطور کلی این دو گونه آرا (Canche) بمصرف علوفه دام نمی رسد و بیشتر برای تهیه بستر دام از آنها استفاده می شود .

گونه اراکاننسیس A . canensis( C . blanchatre) – که از دو گونه دیگر کوچکتر و گوسفندانی که معمولا علوفه مرغوب در دسترسشان نباشد از آن استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا