آموزش ها

ضد عفونی کردن خاک

ضد عفونی کردن خاک (استرلیزاسیون)

برای ضد عفونی کردن خاک راههای متعددی وجود دارد که به دو صورت آنرا برسی می کنیم .

  • الف : مقادیر کم ( خانگی)
  • ب : مقادیر زیاد ( گلخانه ایی و صنعتی)
  • الف : ضد عفونی کردن خاک برای مقادیر کم
    ضد عفونی کردن خاک برای مصارف کم و خانگی بسیارآسان می باشد برای این منظور چند روش توضیح داده می شود که می توانید از آنها استفاده کنید .

روش اول

می توانید در منزل فر گاز خود را تا ۱۸۰ درجه فارنهایت ( ۸۰ درجه سلیسیوس ) گرم کرده و خاک خود را درون کاغذ مخصوص شیرینی پزی بزرگ با یک پوشش از فویل آلومینیومی ریخته داخل فر قرار دهید و در ۲۰۰ درجه فارنهایت تا مدت ۳۰ دقیقه حرارت دهید و چند بار انرا تکان داده وزیر رو کرده تا حرارت به درستی توزیع شود . این خاک را بهتر است دو ماه در انبار قرار داده تا میکروارگانیسم های مفیدی که بر اثر حرارت از بین رفته اند دوباره افزایش پیدا کنند و بعد مصرف کنیم .

روش دوم

برای این کار خاک را در گونی ریخته مدت ۳۰-۲۰ دقیقه روی بخار اب ۱۰۰درجه قرار می دهیم بعد از بخار دادن بهتر است دو ماه در انبار قرار دهیم تا آماده مصرف شود .

روش سوم

خاک را در یک جعبه چوبی ریخته ودرون آن یک المنت حرارتی می گذاریم وبعد از وصل کردن آن به برق دمای خاک را با فرو کردن یک دما سنج جیوه ایی اندازه میگیریم و مواظب می شویم از ۹۵ درجه بالاتر نرود بعد از حدود۳۰ دقیقه آنرا بر می داریم این خاک به دو ماه زمان نیاز دارد تا آماده استفاده شود و باید در گوشه انبار بگذاریم تا کاملا آماده شود .

روش چهارم

البته از مواد شیمیایی مانند فرمالین و نفتالین برای ضدعفونی کردن خاک استفاده می کنند.میزان مصرف نفتالین ۷گرم و فرمالین ۵۶ گرم در مترمربع است.این ماده را در یک گالن ( حدود ۴ لیتر ) اب حل کنید و به میزان۶/۵ گالن در مترمربع استفاده شود.این مواد را کاملا با خاک مخلوط می کنیم تا تولید گاز باعث ضدعفونی شدن ان شود.خاک ضدعفونی شده عاری از تخم علف و میکروبها و قارچهای مضر است.

روش پنجم

برای علاقمندانی که شرایط استفاده از روش های بالا را ندارند می توانند با افزودن ۵ % خاکستر ذغال و ۵ % تفاله چای به خاک آنرا را ضد عفونی کنند ( برای ۱۰ کیلو خاک ۵۰۰ گرم از هر کدام

ب : ضد عفونی کردن خک برای مقادیر زیاد ( گلخانه ایی و صنعتی )
برای ضد عفونی خاک در مقادیر زیاد نیز سه روش عمده وجود دارد
۱ : توسط بخار
۲ : توسط انرژی خورشید
۳ : توسط مواد شمییایی که مشروحا به آنها می پردازیم .
روش اول :
در ضد عفونی مقادیر زیاد خاک توسط بخار آب تکنیک های مختلفی وجود داردکه عبارتند از
۱– بخار دهی زیرزمینی ( Drainage steaming)
۲- هوا بخار ( Aerated steaming)
۳- بخار زیر پوشش های عایق مخصوص ( Sheet Steaming )
۴- بخار دهی در شرایط خلاء (Vacuum steaming )
۵- بخار دهی نواری متحرک ( Mobile Band Steaming )
در روش استریل کردن با بخار آب اولا خاک باید نرم وآماده باشد ثانیا مقداری مرطوب چون خاک خشک در برابر حرارت تولید شده از بخار مثل عایق عمل کرده و مانع از استرلیزه شدن درست خاک می شود . حرارت آزاد شده ازیک گرم بخار آب ۵۵۰ کالری می باشد و در شرایط نرمال دمای هر متر مکعب خاک با صرف۴۵۰ کیلو کالری ۱ درجه بالا می رود پس هر چه دمای محیط و خاک هنگام بخار دهی بالاتر باشد انرژی کمتری صرف خواهد شد و این عمل ادامه پیدا می کند تا دمای خاک به نزدیک ۱۰۰ درجه برسد و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دراین دما باقی می ماند البته این شرح کلی این عمل است در حالت های تخصصی ذکر شده در بالا هر یک روش های مخصوص به خود را دارد که فعلا از حوصله این وبلاگ خارج است .
روش دوم :
یکی از معمول ترین روشها در استرلیزه کردن خاک با استفاده از نور خورشید می باشد در این روش ابتدا خاک مخلوط شده را در گرمترین ماه سال در یک مکان تمیز و آفتاب گیر روی زمین می ریزند سپس خاک را آبپاشی کرده تا مرطوب شود سپس سطح خاک را با یک پلاستیک محکم ( بالای ۵۰ میکرون ) می پوشانند و در طول فرایند نباید اجازه دهند پارگی پیش بیاید و در صورت مشاهد باید با نوار چسب محکم آنرا بچسبانند و برای اینکه باد آنرا بلند نکند روی آن چند کیسه کوچک ماسه قرار می دهند و مدت ۶ هفته خاک را آفتاب می دهند بعد از طی شدن مد ت فوق با لوازم باغبانی تمیز خاک ها را بدون زیر و رو کردن ( با زیر و رو کردن ممکن است که آلودگی از زیر به رو منتقل شود ) برداشته و استفاده می کنند .
روش سوم :
با ستفاده از مواد شمیایی نیز می توان خاک را ضد عفونی کرد . یکی از مواد شایع در این امر فرمالین و نفتالین می باشد . .میزان مصرف نفتالین۷گرم و فرمالین ۵۶ گرم در مترمربع است.این ماده را در یک گالن ( حدود ۴ لیتر ) اب حل کنید و به میزان ۶/۵ گالن در مترمربع استفاده شود.این مواد را کاملا با خاک مخلوط می کنیم تا تولید گاز باعث ضدعفونی شدن ان شود.خاک ضدعفونی شده عاری از تخم علف و میکروبها و قارچهای مضر است. البته چندین نوع دیگر از مواد ضد عفونی کننده وجود دارد که هنگام خرید باید روش ومقدار مصرف آنرا از فروشنده سوال بفرمائید.

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. از بین این همه سموم برای ضدعفونی کننده شما فقط نفتالین و فرمالین رو نوشتین اسم چند تا دیگه هرو هم بگید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا