صیفی جات

انبار کردن پیاز – روش استفاده طولانی از پیاز

پیاز یکی از محصولاتی است که در شرایط مناسب میتوانید آن را به مدت زیادی سالم نگهداری کنید، در ادامه از مجله کشاورزی گلستان موج به روش های انبار کردن پیاز می پردازیم.

انبار کردن پیاز در زمستان

پیاز از جمله محصولاتی است که در شرایط مناسب می توان آنرا برای مدت زیادی پس از برداشت در انبار نگاهداری کرد . برای اینکه پیاز انبار شده مدت زیادی سالم بماند یعنی نه بپوسد و نه سبز شود باید کاملا رسیده و خشک باشد و محل نگاهداری یعنی انبار پیاز بايد دارای حرارتی درحدود صفر درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۹۶٪ باشد.

از آزمایش های عدیده که راجع به انبار کردن پیاز بعمل آمده است چنین نتیجه گرفته می شود که رطوبت تأثیر زیادی در سبز شدن پیاز در انبار ندارد و این پدیده بیشتر تحت تأثیر درجه حرارت محیط می باشد در صورتی که پیدایش ریشه در پیاز بیشتر مدیون مقدار رطوبت هوای انبارمی باشد و حرارت در ریشه کردن پیاز بی اثر است.

انبارکردن پیاز در زمستان
انبارکردن پیاز در زمستان

بهترین مکان برای نگهداری پیاز

پوسیدگی پیاز با ازدیاد این عوامل توأما ایجاد می شود. بنابراین بهترین محل برای انبار کردن و حفظ پیاز مکانی است که خشک و خنک باشد. برای ایجاد چنین شرایط انبار باید مجهز به دستگاه تهویه باشد تا بتوان بوسیله آن هوای محل را خنک و ثابت نگاه داشت. این منظور با قرار دادن منافذی در قسمت پائین دیوار نزدیک کف انبارعملی می شود.

این منافذ را می توان در موقع لزوم مسدود نمود تا هوای گرم و یا مرطوب خارج به داخل انبار راه نیاید و برای اینکه جریان هوا برقرار شود علاوه بر منافذ پای ديوار در سقف انبار نیز چند هواکش تعبیه می کنند تا با باز کردن این دو منفذ جریان هوا برقرار گردد و برای اینکه هوا بین پیازها نیز جریان داشته باشد پیازها را در جعبه های کم عمق قرارداده و این جعبه ها را روی یکدیگر می گذارند.در موقع گذاردن جعبه ها روی یکدیگر باید بین دو جعبه ۳ تا 4 سانتیمتر فاصله باشد و علاوه بر این بین جعبه های مجاور یکدیگر نیز فاصله ای به همین اندازه در نظر می گیرند.

بهترین مکان برای انبار کردن و نگهداری پیاز
بهترین مکان برای انبار کردن و نگهداری پیاز

بطوریکه در بالا تذکر داده شد درجه حرارت انبار باید در حدود صفر درجه باشد و این حرارت می تواند تا (۲- ) درجه نیز تنزل کند. بنابراین حداقل و حداکثر درجه حرارت در انبار پیاز بين ۲ درجه بالای صفر و ۲ درجه زیر صفر می باشد.برای تنظیم مقدار رطوبت نیز از پاره ای مواد شیمیایی مانند کلروردو كلسيوم استفاده می کنند که این جسم بمقدار زیادی رطوبت را جذب کرده هوا را خشک می کند.اخیرا در بسیاری از ممالک تولید و صادر کننده انواع مختلف سبزی از سردخانه های مخصوصی که با ماشین های سرد کننده خنک می شود برای نگاهداری پیاز استفاده می کنند.

پیاز را در چه درجه حرارتی نگهداری کنیم ؟
پیاز را در چه درجه حرارتی نگهداری کنیم ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا