گیاه شناسی

تیره فرعی اوریزه Les Oryzeae

تیره فرعی اوریزه Les Oryzeae

در این تیره فرعی سنبلچه ها دور از محور سنبل قرار گرفته ( Panicule) و در هر سنبلچه فقط یک گل آن بارور می باشد . گلومها کوچک و مساوی یکدیگر و گلوملها به رنگی های مختلف است و دانه برنج را کاملا می پوشاند هر گل دارای شش اتامين ، ساقه آنها باریکی و دارای یک لیگول دو شاخه ای می باشد .

جنس اوریزا و گونه های آن عبارتند از :

گونه اوريزا سا تیوا O . sativa ( برنج زراعی Riz ordinaire) منشاء آن هند است و در قرن هفدهم به ژاپن برده شده و از آنجا بعدأ در نقاط گرم و مرطوب منتشر گردید و امروزه غذای نصف جمعیت کره زمین را تشکیل می دهد . برنج پوست نکنده را شلتوك (Riz Paddy) می نامند و چنانچه دانه برنج را کاملا از پوسته آن خارج کنند آنرا برنج پوست کنده (Riz Blance) می گویند. و درصورتی که برنج پوست کنده براثر مالش صیقلی شده باشد آنرا برنج صیقلی (Riz Glace) می نامند.

گونه اوريزا مونتانا O . montana( برنج کوهستانی یا دیمی) که در کوهستانها بطور دیم و بدون آبیاری می روید دانه آن کوچکتر از برنج معمولی و نامرغوب تر از آنست. نظر بقلت مواد سفیده ای برنج برای تهیه نان مناسب نیست برعکس بعلت زیادی مواد نشاسته ای (۷۰-۸۰ درصاد) جهت ساختن نشاسته و الکل مصرف می شود . در ژاپن مشروبی از آن تهیه می کنند که بنام ساکه (Sake) معروف است. خوردن برنج زیاد بی خطر نمی باشد و بیماری بری بری (Beriberi) را باعث می گردد کاه برنج غذائیت چندانی ندارد و بهمین جهت بمصرف سوخت – بافندگی و یا تهیه جاروب می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا