صیفی جات

آفات و بیماریهای خربوزه

 آفات و بیماریهای خربوزه

در ایران آفات و بیماریهای زیادی نباتات خانواده کدوئیان مخصوصا بوته خربوزه وخبا را مورد حمله قرار می دهند.
آفات مهم خربوزه در ایران عبارتند از :
1- شته آفيس گوسیپیی ای Aphis gossypii به محض پیدایش این آفت باید اقلا دو مرتبه سمپاشی بفاصله 15 روز با محلول ۲ در هزار دی متوات Dimethoate 25% با این آفت مبارزه کرد.
۲- کنه خربوزه – تترانیکوس اورتیسه Tetranychus urticae که با آلوزان دفع آن ممکن است.
۳۔ مگس خربوزه Myopardalis pardalina این حشره در چند روز اول تشکیل میوه یعنی موقعی که میوه هنوز خیلی جوان و پوست آن نازك است به جالیز حمله کرده و در داخل میوه که ازیکی کر دو بزرگتر نیست تخم می گذارد و تبدیل به لارو شده ازطرف پوست به داخل میوه پیش رفته باعث «کرمو» ونامرغوب شدن خربوزه می گردد .برای مبارزه با این آفت از محلول یک درهزار کرد قابل حل در آب دیازینون که 40% ماده حشره کش دارا می باشد استفاده می کنند.
4-کفش دوز خربوزه اپی لا کما کریزوملينا Epilacehma chrysomelina – این آفت را نیز با دیازینون دفع می کنند به این طریق که در موقع پیدایش میوه جوان تقریبا فورا بعد از تلقیح گل و ریختن گلبرگ ها 2 تا 3 مرتبة بفاصله یک هفته جالیز را سم پاشی می کنند .
5- عروسک خربوزه Rhaphidopalpa foveicollis – این آفت در کرمان زیاد مشاهده شده و وسیله مبارزه با آن سمپاشی با محلول د.د.ت. موقعی که نهال جوان دارای چهار برگ شد (یعنی قبل از پیدایش گل روی بوته) می باشد.

بیماری های خربوزه

اخيرا بیماری های گوناگون مخصوصا بیماری های قارچی و ویروسی به محصول جالیز زیان فراوان وارد می آورد که عمده آنها عبارتند از سفيدك خربوزه Erysiphe cichoracearum وداغ زدگی کدوئیان که عامل آن پیتیوم اولتیموم Pitium ultimumمی باشد و پوسیدگی لکه ای کدوئیان که بوسیله کولتوتریکوم لاژناریوم Colletotrichum lagenarium ایجاد می شود و بالاخره بیماری بوته میری که شاید از سایر بیماری های قارچی نامبرده خطرناك تر است. عامل بیماری بوته میری یک نوع Fusarium می باشد.دفع بیماری های نامبرده اغلب با انواع قارچ کش ها مانند ترکیبات گوگردی برای سفیدك خربوزه ممکن است ولی برای مبارزه با بوته میری جز کاشت انواع خربوزه مقاوم وسیله دیگری نیست. علاوه بر بیماری های قارچی پاره ای از بیماری های ویروسی مانند موزائیک برگ نیز باعث کمی محصول می شود و در صورتی که حمله این بیماری شدید باشد بکلی محصول یک مزرعه را از بین می برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا