صیفی جات

انواع خیارهای خارجی

انواع خیارهای خارجی

ما خیارهای خارجی را به دو دسته تقسیم می کنیم . در یکی از این دو نوع پوست خیار مانند انواع ایرانی کاملا صاف و رنگ پوست سبز است. در دسته دوم روی پوست میوه برآمدگی هائی بشکل تکمه مشاهده می شود .دسته اول را بیشتر بطور تازه و یا بعنوان سالاد مصرف می کنند در صورتیکه انواع مختلف دسته دوم را بیشتر برای تهیه خیار شور و ترشی خیار مورد استفاده قرار می دهند. خیارهای ایرانی بطور کلی ترد و آبدار و معطر هستند در صورتی که انواع خارجی فاقد عطر مخصوص خیارهای ایران بوده و گوشت آنها بعلت کم ابی سفت بوده و برای مصرف بشكل تازه چندان مطبوع نیستند.

خیارهای فرانسوی

 به این انواع را به دو دسته تقسیم می کنند یکی خیارهای سالادی و دیگری انواعی که بیشتر درصنایع کنسروسازی برای تهیه خیارشور و ترشی خیار مورد استفاده قرار می گیرند.
الف – انواع خیارهای سالادی- به این انواع اغلب دارای پوست صاف یعنی بدون برآمدگی یا تکمه می باشند و انواع مهم آنها عبارت است از :
1- خیارسفید کشیده پاریسی Concombre Blanc long parisien – طول این خیار تا 50 سانتیمتر می رسد پوست آن سفید رنگ و صاف است.
2- خیار روسی خیلی زودرس Goncombre de russie tres hatif – این نوع خیلی زود رس است پوست آن زرد رنگ وصاف وطول میوه نسبت به قطر آن خیلی کوتاه می باشد .
3- خیارسبزچینی Concombre verttres long de chine – این نوع مدت زیادی رنگ سبز خود را نگاه می دارد و دارای گوشت لطيف وسفید است.
4- خیار رونده (پیچ) ژاپنی Concombre Japonais grimpant – این نوع خیلی پرمحصول و طول میوه در حدود ۲۳ تا 25 سانتیمتر و قطر آن و سانتیمتر است. این نوع برای کاشت در گلخانه یعنی تولید خیار در خارج از فصل بسیار مناسب است.
ب – انواع خیار فرانسوی برای ترشی و خیارشور – این انواع را که کورنیشون Cornichon نیز می نامند از حیث ظاهر با خیار های سالادی تفاوت دارند یعنی پوست کورنیشون ناصاف بوده و تکمه های روی پوست خیار سبز خیلی پر رنگ و گاهی سفيد است
1- خیارسبز کوچک پاريس Cornichon vert petit de Paris – بوته قوی و پر محمول است یکی از انواعی که خیلی زیاد کاشته می شود و از میوه های ریز آن برای ترشی استفاده می کنند.
2- خیار مو Cornichon fin de Meaux – این نوع خیلی زودرس پرمحصول و برای تهیه ترشی بسیار مناسب است.
3- خيار اصلاح شده بوربون Cornichon Améliore de Bourbonne – ميوه باریک و کشیده گوشت آن سفت برای تهیه ترشی باید میوه را موقعی که هنوز خیلی کوچک است برداشت کرد و برای خیار شور یک هفته بعد موقع جمع آوری آن می باشد .
4- خیار سبز ماسی Corn. vert de massy – این نوع که بوسیله بنگاه ویلمورن فرانسه تهیه شده خیلی زود رس و پرمحصول است. طول میوه آن ۸ تا ۱۲ سانتیمتر است خیارماسی نیز برای تهیه خیارشور خیلی مناسب است.

خیارهای آمریکایی

درآمریکا نیز درباره خیار و ايجاد انواع جدید مخصوصا از حيث مقاومت به بیماری های مختلف ویروسی و قارچی مطالعات زیاد شده است . مهم ترین انواعی که در آمریکا کاشته می شوند عبارتند از :
1-كولورادو Colorado – ایی نوع و انواعی که در زیر بشرح آن می پردازیم مانند کورنيشون فرانسه دارای پوست ناصاف می باشد.
مشخصات ظاهری نوع کولورادو بدین شرح است. رنگ تیغ یا برآمدگی روی پوست سفيد شكل ميوه استوانه ای که در انتهای آن باریک شده می باشد رنگ پوست میوه سبز خیلی تیره و ابعاد آن 5 تا 6 × ۲۱تا۲۰
۲۔ مارکتر Marketer – این نوع بیش از سایر انواع در کالیفرنیا کاشته شده و مورد تقاضای مصرف کنندگان می باشد. شکل آن استوانه ای است که به آن کمی باریک شده. تیغ مفید رنگی میوه سبز تیره و ابعاد آن بهره 5/5 ×15 تا ۲۰ سانتیمتر.
3- ستیس گرین Stays Green – تیغ سفید شکل استوانه ای به آن تقریبا چهار گوش در قسمت سرخیار کمی مخطط یعنی دارای خطوط طولی کم رنگ تر از رنگ بقیه پوست میوه که سبز تیره است. ابعاد میوه عبارت است از 5/6 تا7 ×5/17 تا ۲۰ سانتیمتر این نوع زودرس و پرمحصول است.
4- چیکاگوپیکلینگ Chicago Pickling – در این نوع رنگ تیغ سیاه وشکل میوه استوانه ای ته چهارگوش، رنگ میوه سبزروشن و اندازه آن 5/5 تا 5/6 × 15 تا 5/10 سانتیمتر.
5- ایمپروود لانگ گرین Improved long green – شکل این نوع استوانه ای کشیده وته گرد که یکدفعه باریک می شود می باشد.
رنگ تیغ سیاه و رنگش میوه سبز تیره کمی مخطط درطرف سر خیار است ابعاد میوه بدین شرح است 6 تا 7 × 25 تا ۳۰.
درممالک متحده آمریکا برای سالاد و تهیه خیارشور انواع زیر را نیز می کارند .
1- آرلینگتن Arlington
2- ارلی فرچون Early fortune
3-كلارك سپشيل Clark special
این انواع دارای پوست صاف و بدون تیغ می باشند.

ارزش غذائی خیار

ارزش غذائی خیار خیلی کم است و 1/96% آن را آب تشکیل می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا